VR:n kilpailija aloitti – kuljettaa puutavaraa Kemijärveltä Kotkan sataman kautta maailmalle

Kotkalainen junayhtiö on tehnyt rautatiehistoriaa aloittamalla yksityiset puutavarakuljetukset. Fenniarailin tavarajuna haki eilen ensimmäisen puukuorman Lappi Timberin sahalta Kemijärveltä. Yhtiö kuljettaa kuorman Oulun ja Kotkan Mussalon satamiin.

talous
Fenniarailin ensimmäinen yksityinen tavarajuna Kemijärvellä
Sieltä se tulee pitkin Kemijoen siltaa! Kotkalaisen Fennia Rail Oy:n veturit tunnetaan sinisestä väristä.Mauri Monto

Kotkalainen junayhtiö Fenniarail Oy on aloittanut tavarankuljetukset. Kemijärvellä tehtiin tiistaina rautatiehistoriaa, kun yksityisen yrityksen omistama tavarajuna saapui hakemaan ensimmäistä puutavarakuormaa Lappi Timberin sahalta.

– Tästähän tämä varsinaisesti meillä alkaa. Muutama kaupallinen kuljetus on jo kevään ja kesän aikana ollut, mutta totta kai tämä on meille hirveän tärkeä asia, Fenniarailin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo sanoo.

Fenniarail kuljettaa keskiviikkona lastatun kuorman Oulun ja Kotkan Mussalon satamiin. Kotkaan juna saapuu aikataulun mukaan perjantai-aamuna.

– Näyttää siltä, että Kotkaan tulee suurin osa kuljetuksista, ja jonkin verran Ouluun. Mitä nyt yleisemminkin on keskusteluja käyty, niin Kotkan ja Haminan vetovoima on sen verran suuri, ettei tämä ainoaksi kuljetukseksi jää, mikä sinne Kotkan suuntaan päätyy, Rahkamo sanoo.

Tavoitteena kymmenesosa tavaraliikenteestä rautatiellä

Kuljetussopimus junayhtiön ja Lappi Timberin kanssa solmittiin tammikuussa. Lappi Timber Oy:n omistava Keitele Group valmistaa Kemijärvellä sahatavaraa, höylätavaraa ja mittatarkkaa liimapuuta etupäässä Kaukoidän markkinoille. Tehdas on aloittanut toimintansa vuoden 2015 alussa.

– Lappi Timberilla on suunnitelmia kapasiteetin nostamisesta syksyn kuluessa. Se tarkoittaa lisää kuljetustarpeita ja siihen huutoon mielellämme vastaamme, Rahkamo sanoo.

Fenniaraililla on tällä hetkellä kolme veturia. Huoltotilat yhtiö on vuokrannut kalustolleen Kotkasta. Yhtiö tavoittelee Suomen rautateiden tavaraliikenteestä noin kymmenen prosentin osuutta.

– Tavoitteeseen pyritään mahdollisimman nopealla aikataululla. Se edellyttää, että jossain vaiheessa investoimme lisää kalustoon. Nykyisellä kalustolla siihen ei päästä, Rahkamo sanoo.