Anttilan konkurssipesä alvista: Se on kerrottu kuitissa selkokielellä ja ymmärrettävästi

Anttilan loppuunmyynnissä ostoksilla käyneet asiakkaat ovat epäilleet, että heitä on huijattu. Kuitin erittelystä voi saada käsityksen, että asiakkaalta olisi peritty arvonlisävero. Konkurssipesä voi myydä tuotteet ilman arvonlisäveroa.

talous
Anttila, Kouvola, Veturi, alennusmyynti
Mari Pekkanen / Yle

Anttilan konkurssipesänhoitaja, asianajaja Mikko Tiilikka kiistää, että yhtiön loppuunmyynnin asiakkailta olisi veloitettu arvonlisäveroa.

– Jos joku luulee, että tämän suuruisessa ja tällä tasolla suoritettavassa toiminnassa tehtäisiin joku miljoonien eurojen verohuijaus. Suoraan sanoen ihmettelen tällaista ajatuslogiikkaa.

Konkurssipesä ei tarvitse tilittää tuotteidensa myynnistä arvonlisäveroa valtiolle. Tiilikan mielestä tieto ostetun tuotteen arvonlisäverottomuudesta on kerrottu selvästi.

– Se on niin selkokielellä ja ymmärrettävästi kirjoitettu, että asiakkaan ei tarvitse siitä mitään päätellä. Riittää, että lukee kuitista sen ei alv-velvollinen ja ei alv-vähennysoikeutta.

Anttilan kuitissa on veloitetun summan jälkeen eritelty tuotteen veroton hinta ja arvonlisäveron osuus 24 prosenttia. Heti alla kuitissa kerrotaan, ettei Anttila Oy:n konkurssipesä ole arvolisäverovelvollinen eikä tuotteilla ole vähennysoikeutta. Tästä asiakkaan olisi pitänyt tietää, ettei häneltä veloiteta veroa.

Arvonlisävero korjataan nollaksi pian

Anttila-liikkeen kassakuitti.

Mikko Tiilikka kertoo, että Anttilan kassajärjestelmää ei ole vielä pystytty päivittämään siten, että kuitissa näkyisi arvonlisäveron olevan nolla. Korjaus on tulossa ensi viikolla.

– Verohallinto on aikaisemmin ohjeistanut, että tämä riittää, kunnes lopullinen muutos saadaan tehtyä. Tämä on ihan normaali käytäntö. Konkurssien alkuvaiheessa tapahtuu käytännössä aina tällaisia tilapäisratkaisuja.

Asianajajatoimisto Krogeruksen palveluksessa oleva Tiilikka sanoo, että arvonlisäveroerittely on kuitissa lähinnä yrityksiä varten.

– Yritykset saavat normaalisti vähentää arvonlisänveron osuuden suorittamistaan ostoista ja tarvitsevat sitä varten arvonlisäerittelyn. Kuluttajalle tapahtuvassa myynnissä arvonlisäverolla ei ole mitään käytännön merkitystä.

"Kaikki mainoslupaukset pidetty"

Anttilan loppuunmyynnissä käyneet asiakkaat ovat olleet tyytymättömiä tuotteiden alennuksiin. Facebook-mainoksesta (siirryt toiseen palveluun) on syntynyt kuva, että tavarat olisivat kaupan 20–80 prosentin alennuksilla.

Tiiilikan mukaan kaikki kuluttajille tehdyt markkinointi- ja mainoslupaukset on pidetty.

– Emme ole luvanneet myydä 20–80 prosentin alennuksella vaan siellä on mainoskuva, jossa on lueteltu eri alennusprosentteja 20, 40, 50 ja 80. Siellä on ollut ja on edelleen huomattava määrä tavaroita isolla alennusprosentilla. Alennusprosenttiluokassa 60–80 on yli kahden miljoonan euron edestä tavaraa.

Tiilikka kertoo Anttilan konkurssialen ensimmäisen päivän olleen menestys.

– Todennäköisesti on myyntivolyymin mukaan tämän kaupan kaikkien aikojen ennätyspäivä. Moninkertaisesti parhaimpien joulumyyntipäivien verran.