yle.fi-etusivu

S-ryhmä alkaa kerätä tarkempaa tietoa asiakkaista – Kuluttajaliitto tyrmistyi: "Nyt mennään pitkälle yksityiselämän asioihin"

S-ryhmä alkaa kerätä entistä tarkempia tietoja S-etukortilla tehdyistä ostoista. Kuluttajaliiton johtava lakimies pitää uutista tyrmistyttävänä.

talous
S-Ketjun etukortti.
Yle

S-ryhmä alkaa kerätä entistä tarkempia tietoja S-etukortilla tehdyistä ostoista. Syyskuun alusta lähtien jokainen S-etukortilla tehty ostos tallennetaan asiakasomistajarekisteriin yksittäisten tuotteiden tarkkuudella. Mukana ovat esimerkiksi Alepan, S-Marketin ja Prisman kaltaiset ketjut. Järjestelmästä ulkona ovat vain S-ryhmän hotellit ja ravintolat, joista tallentuu jatkossakin ainoastaan ostosten loppusumma bonusten maksamista varten.

SOK:n asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae kertoo, että kerättyjä tietoja on tarkoitus hyödyntää rakentamalla parempia palveluita asiakkaille. Tarkemmat suunnitelmat ovat vielä auki.

– Ensin aletaan keräämään dataa ja sen päälle ruvetaan rakentamaan palveluita. Ne ovat vielä pääosin suunnittelupöydällä. Ajatus on se, että hyvinkin nopeasti syksyn aikana aletaan ensimmäisiä palveluita tuoda ulos ja kehittämään niitä sitten asiakkaiden toiveiden pohjalta, Malmirae sanoo.

Paremmin kohdennettua mainontaa

Käytännössä palvelut voivat tarkoittaa esimerkiksi kohdennettua mainontaa tai reseptien tarjoamista asiakkaan ostamien tuotteiden pohjalta. S-ryhmä arvioi asiakkaiden suhtautuvan tietojen keruuseen myönteisesti.

Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario on eri linjoilla.

En usko, että kuluttajat suhtautuvat tällaiseen kovinkaan myönteisesti.

Tuula Sario, Kuluttajaliiton johtava lakimies.

– Olin melkoisen tyrmistynyt, kun kuulin tästä. Kysymys siitä, voiko kauppa seurata nuorten naisten kuukautiskiertoa, asiakkaiden oluen juomista tai ehkäisyvälineiden ostamista on minun mielestäni erittäin hämmentävä enkä usko, että kuluttajat suhtautuvat tällaiseen kovinkaan myönteisesti, Sario sanoo.

Sarion mielestä tietojen keräämisessä mennään nyt pitkälle ihmisten yksityiselämään kuuluviin asioihin. Ongelma tiedon varastoinnista tulee Sarion mukaan erityisesti silloin, jos ulkopuoliset pääsevät käsiksi ostotiedot sisältävään järjestelmään.

– Joka tapauksessa jollain on mahdollisuus päästä näitä tietoja katsomaan ja sellaista järjestelmää ei olekaan, johon ei voisi murtautua.

Alennus vai yksityisyys?

Asiakas voi kieltäytyä ottamasta vastaan hänelle kohdennettua viestintää, mutta tietojen keräämisestä asiakas voi kieltäytyä vain lopettamalla S-etukortin käyttämisen. Sario kehottaa yksityisyydensuojastaan huolestuneita harkitsemaan tätäkin vaihtoehtoa.

S-etukortti, kassa, maksaminen, osuuskauppafuusio
Anna Huittinen / Yle

– Kuluttaja myy osan omaa yksityisyyttään liikkeelle. Aina pitää olla tarkkana omien tietojen luovuttamisen kanssa. Onko kuluttajan saama hyöty riittävä?

SOK:n asiakkuusjohtaja Malmirae kertoo, että tietoihin pääsee vain hyvin rajattu joukko S-ryhmän palveluksessa olevia työntekijöitä. Myös tietomurtoihin on hänen mukaansa varauduttu mahdollisimman hyvin.

– Kaikkihan on teoriassa mahdollista, mutta toki olemme parhaamme tehneet että meille ei tällaisia tietomurtoja pääse tapahtumaan. Ymmärrämme, että olemme yksi tämän markkinan suurimmista asiakasrekisterihallinnoijista ja toimimme myös sen mukaisesti, Malmirae sanoo.

"Asenneilmasto muuttunut suotuisammaksi"

S-ryhmä on kerännyt ostostietoja jo aikaisemmin, mutta aiemmin ostokset on listattu tuoteryhmäkohtaisella tarkkuudella. Malmirae havainnollistaa eroa kertomalla, että aiemmin asiakkaan tiedettiin ostaneen tuoteryhmästä ”maidot ja kermat”, syyskuusta eteenpäin tiedossa on myös se, että asiakas on ostanut tiettyä hyla-maitoa.

Malmirae uskoo, että viimeisten vuosien aikana asenneilmasto on muuttunut yksityiskohtaiselle tietojen keräämiselle suotuisammaksi.

– Digitaaliset palvelut ovat tulleet niin yleiseksi osaksi arkipäivää. Ihminen luovuttaa joka kerta ostoksia tehdessään joka tapauksessa niin paljon tietoa itsestään, että se on tietyllä tavalla vähitellen kääntynyt siihen moodiin, että se ärsyttää jos kauppias ei tunnekaan asiakastaan.