RRR – rakkaudesta ralliin ja radioon - Jussi Lindroosin ralliblogi

Olen Jyväskylän poika. Ralli on raivannut ikuisen tiensä sydämeeni, loppukesän jyväskyläläisestä hengitysilmasta. Meille jyväskyläläisille viime vuosikymmenien pikkupojille ralli on aina ollut jotain suurta ja ihmeellistä. Omaa. Ei sellaista muissa kaupungeissa ole Suomessa ollut.

Ralliradio
Jussii Lindroos työskentelee Ralliradiossa yhdeksättä kertaa.
Tomi Hänninen

Pikkupoikana ei paljoa ralliautoista ymmärretty. Tai no, tavallaan ymmärrettiin. Siinä ralliautossa, missä oli paljon tarroja, oli sen pakko olla myös hyvä. Ja niitä tarroja myös kerättiin. Eihän se ollut ”mies” eikä mikään, jolla ei ralliviikon jälkeen taskut olleet täynnä tarroja.

Helikoptereita ja tarroja vaikuttavampi muisto on kuitenkin Ralliradion tulo mukaan.

Jussi Lindroos

Iso muisto ralleista ovat myös helikopterit. Ei niitä muulloin Jyväskylän taivaalla näkynyt. Vuosia sitten koptereita taisi olla ilmassa kymmeniä, nyt mennään paljon pienemmällä määrällä.

Helikoptereita ja tarroja vaikuttavampi muisto on kuitenkin Ralliradion tulo mukaan. Se mullisti rallin seuraamisen. Olihan se ihmeellistä seistä ek:n varressa ja kuulla samalla kuskien kommentit maalissa. Siihen asti suurinta kuultavissa olevaa informaatiota olivat kenttäkuulutukset harvoilla erikoiskokeilla, lähinnä Laajavuoressa ja Harjulla.

Omalle osalle ensimmäinen Ralliradio tekijänä osui vuodelle 2008, ek-reportterina. Ajeltiin homman aluksi Huhdan Jarmon kanssa ääniautolla Mökkiperän maaliin. Täytyy tunnustaa, että hiukan pihalla olin siitä, mitä pitää tehdä, ja mitä ei. Huusin mikkiin, että ”Hirvonen tulee maaliin!”, taisin tehdä sen muutaman kerran, kunnes komennon kautta korviin kuului; ”Juu, me tiedetään se. Anna palaa!”. Siitä se lähti.

Tämän jälkeen kokemusta Ralliradion toimittajana on karttunut sekä ek-reportterina että studiojuontajana. Nyt alkava ralli on yhdeksäs perättäinen omalta osalta Ralliradiossa. Viisi kertaa olen ollut ek-reportterina, nyt neljättä kertaa studiossa.

Joku on joskus kysynyt, kumman teen mielummin? Olenko ek:lla vai studiossa? Molemmat ovat hienoja asioita. Toisaalta kaipaan ääniautolla ajelua ympäri Keski-Suomea ja etenkin ihmisiä, jotka matkan varrella vilkuttavat ralliautoille ja myös meille, Ylen ääniautoilla ajaville. Toisaalta, studion järjetön hektisyys ja samalla hersyvä huumori ruokkivat jotain sellaista, jota ei muissa radiotöissä pääse kokemaan.

Jussi Lindroos ja Tony Melville Paviljongin huoltoparkissa 2015 rallissa.
Jussi Lindroos ja Tony Melville Paviljongin huoltoparkissa 2015 rallissa.Tomi Hänninen

Ralliradion asema Suomen MM-rallissa on vankka. Viime vuoden kuuntelijatutkimuksen mukaan 97 prosenttia kuuntelijoista oli sitä mieltä, että olimme joko erittäin hyviä tai hyviä. Tämä vetää nöyräksi. Enkä yhtään nosta tässä ”omaa häntää”. Olisin samaa mieltä, jos olisin ek:n varrella nauttimassa maailman parhaasta rallista katsojana.

Viestejä saa ja pitää lähettää myös tänä vuonna.

Jussi Lindroos

Ralliradion tekijöille päivät ovat pitkiä ja rankkoja. Voimaa tekemiseen saamme ennen kaikkea teistä, radion kuuntelijoista. Teitä on tuhansia erikoiskokeiden varrella, mutta myös eri puolilla maailmaa. Viestejä saa ja pitää lähettää myös tänä vuonna. On huikeaa tietää se, että vuodesta toiseen meitä kuunnellaan esimerkiksi Kabulissa, Afganistanissa.

”Ralliradio tuo oman uniikin tunnelman rallin katsomiseen. Se on huikea fiilis, kun aamusumussa keskellä metsää kuuluu joka suunnasta sama lähetys. On kuin istuisi jossain kotiteatterijärjestelmän keskipisteessä upeassa luonnossa. Joka vuosi tulee kylmät väreet aamupätkillä, kun saa olla siinä hetkessä.”

Näin kirjoitti eräs kuuntelija muutama vuosi sitten. Samaan pyritään tänäkin vuonna. Ja kylmät väreet tulee meillekin.

Stay tuned – kuten Tony sanoisi. Pysykää kuulolla – sanon minä. Teemme tätä teitä varten. Rakkaudesta ralliin ja radioon.

Jussi Lindroos, Jyväskylä, 28.7.2016

Seuraa kuinka suosikkisi pärjäävät MM-rallissa! Lataa Uutisvahti tästä: http://yle.fi/uutisvahti/

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus