UM käy ihmiskaupan kimppuun somekampanjalla: Viesti ei ole "Älä tule Eurooppaan"

Älä usko tyhjiä lupauksia – hanki tietoa ihmissalakuljettamisesta, ulkoministeriö kehottaa tänään käynnistyneessä kampanjassaan, joka on suunnattu etenkin Somaliaan, Irakiin ja Afganistaniin.

Kotimaa
Kuvankaappaus Ulkoministeriön ylläpitämältä stoptraffickers.info -sivustolta.
stoptraffickers.info

Harkitsetko matkustamista Eurooppaan, teksti kysyy. Mustavalkoisella taustalla näkyy hahmoja pakettiauton tavaratilassa. Kyse ei ole matkailunedistämisestä, vaan ulkoministeriön ihmissalakuljetuksen vastaisesta kampanjasta.

Tänään käynnistetyn kampanjan tarkoituksena on nostaa esille ihmissalkuljetukseen liittyviä vaaroja ja antaa matkasta realistinen kuva. Kampanjaa käydään kolmen kuukauden ajan sosiaalisessa mediassa ja internetissä.

Ulkoministeriön ylläpitämällä stopsmugglers (siirryt toiseen palveluun)-sivustolla kerrotaan muun muassa, kuinka monta siirtolaista on hukkunut tai kadonnut ylittäessään Välimerta Eurooppaan tai kuinka suurta liiketoimintaan ihmissalakuljetus on maailmanlaajuisesti.

Sivusto on neljällä kielellä, englanniksi, somaliksi, arabiaksi ja dariksi. Ulkoministeriön viesti on suunnattu etenkin Somaliaan, Irakiin ja Afganistaniin. Maihin, joista Suomeen saapuu eniten turvapaikanhakijoita.

– Tarkoitus ei ole sanoa, että 'älä tule Eurooppaan', vaan se, että ne päätökset tehtäisiin oikean tiedon perusteella, viestintäsuunnittelija Rim Mezian ulkoministeriöstä kertoo.

Mezian painottaa, että kampanjan kohteena ovat ihmiset, joilla on mahdollisuus olla lähtemättä tai lähteä laillisia reittejä. Äärimmäisessä hädässä olevia ei somekampanjalla pelasteta ihmissalakuljettajien kynsistä.

Muistutus irakilaismiehen kohtalosta

Ihmiskauppaan ja -salakuljetukseen liittyvän tiedon rinnalla stopsmugglers-sivusto kertoo tarinan yhden turvapaikanhakijan matkasta kohti Suomea. Lyhyillä videoilla mies matkustaa pakettiauton tavaratilassa, menettää asiakirjansa ja ikävöi perhettään. Lohduton tarina päättyy kielteiseen turvapaikkapäätökseen Suomessa.

Loppu tuo mieleen eilen julkisuuteen nousseen tapauksen, jossa Mosulissa terroristijärjestö Isisin vainon kohteeksi joutunut irakilaismies sai kielteisen turvapaikkapäätöksen. Mezian ymmärtää, että kampanja tuo mieleen irakilaismiehen kohtalon.

– Ihan kaikkeen ei voi varautua. Kampanjan ajankohta valikoitui YK:n ihmiskaupan vastaisen päivän perusteella, ei maahanmuuttoviraston päätöksen perusteella, Mezian sanoo.

YK:n ihmiskaupan vastaista päivää vietetään ensi lauantaina.

Kampanjan tarkoitus levittää tietoa, ja kerätä sitä

Tiedon levittämisen lisäksi ulkoministeriön kampanjan tarkoituksena on kerätä kokemuksia siitä, miten hyvin tällainen viestintä toimii ja tavoittaa kohteensa. Mezian kertoo ulkoministeriön keskustelleen kampanjasta EU-tasolla, mutta keskustelut eivät johtaneet yhteistyöhön.

Keskusteluja on kuitenkin tarkoitus jatkaa.

– Sitten kun seuraavan kerran keskustellaan kansainvälisellä tasolla, niin meillä on tuoda jotain kokemusta pöytään, Mezian kertoo.