HKL:n turvallisuuspäällikkö metro-onnettomuudesta: Tapahtumista on nyt ainoastaan lisää kysymyksiä

Metro alkaa elokuussa kulkea lähes puolet nykyistä tiheämmällä vuorovälillä. Vaikka kaksi junaa törmäsivät toisiinsa eilen yöllä, nykyinen järjestelmä on HKL:n turvallisuuspäällikkö Jyri Kaislan mukaan turvallinen myös uudelle vuorovälille.

Kotimaa
Metron merkki.
Henrietta Hassinen / Yle

Eilen yöllä sattunut kahden metrojunan törmäys ei olisi voinut sattua normaaliliikenteessä, vakuuttaa HKL:n turvallisuuspäällikkö Jyri Kaisla.

– Turvalaitejärjestelmä on rakennettu niin, että tavallaan oletetaan, että kuljettaja tekee erehdyksen eikä juna pysähdy kun pitäisi. Silloin se turvalaitejärjestelmä pysäyttää junan kuitenkin, Kaisla sanoo.

Helsingin metro alkaa elokuussa kulkea tiheämmällä kahden ja puolen minuutin vuorovälillä. Nykyinen metro on Kaislan mukaan täysin turvallinen myös tällä, lähes puolet nykyistä tiheämmällä vuorovälillä. Se varmistettiin jo, kun metroa yritettiin muutama vuosi sitten automatisoida epäonnistuneesti. Tiheä vuoroväli nimittäin on alun perin suunniteltu automaattimetroa varten.

Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä kuitenkin pääsi käymään niin, että harjoitusajossa ollut juna ja koeajoliikenteessä ollut juna törmäsivät toisiinsa lähellä Itäkeskuksen metroasemaa. Junat olivat ajaneet viereisillä raiteilla, mutta toinen junista oli ollut pysähtyneenä vaihtoraiteelle, jolloin toinen törmäsi siihen.

Mitä enemmän tietoa, sitä enemmän kysymyksiä

Turvalaitejärjestelmä rautateillä, siis myös metrossa, toimii muun muassa niin, että se laskee etäisyyksiä junien välillä ja pysäyttää junat vaikka väkisin, mikäli ne ovat liian lähellä toisiaan.

Siitä, että junat kulkevat turvallisesti, huolehtivat valvomo, kuljettaja ja turvalaitejärjestelmä. Kyse on siis niiden toimimisesta yhdessä.

Siksi edes öistä onnettomuutta ei olisi pitänyt päästä mitenkään sattumaan. Kaislan mukaan onnettomuuden syistä ei ole vielä lisätietoa, vaan ainoastaan lisää kysymyksiä.

– Oikeastaan tilanne on nyt se, että mitä enemmän me saamme lisää tietoa, sitä enemmän tulee uusia kysymyksiä. Tämä ei ole ihan yksinkertainen asia, tässä ei ole yhtä yksittäistä virhettä, Kaisla jatkaa.

– Tämä on vähän niin kuin lento-onnettomuudessa, että mustan laatikon purun jälkeen ollaan selvillä, niin tässä on nyt sama juttu. Keräämme parhaillaan tapahtuman teknisiä tietoja, ja sitä on paljon. Kun sitä päästään analysoimaan, ollaan viisaampia.