Riistahallinnon uusi Oma riista -palvelu purkaa paperibyrokratiaa

Metsästäjän rekisteröidyttyä palveluun kännykällä voi ilmoittaa kaadosta heti metsässä.

metsästys
Hirvisonni ravistaa turkkiaan
Hirvisonni ravistaa sadekuuron kastelemaa turkkiaan.Antero Isola

Riistahallinto purkaa paperibyrokratiaa uudella Oma riista -palvelulla. Metsästäjän rekisteröidyttyä palveluun kännykällä voi ilmoittaa kaadosta heti metsässä. Siihen voi ladata myös metsästyskortin, sanoo Keijo Kapiainen Riistakeskuksesta.

Oma riista -palvelu oli kokeilussa viime vuonna kuuden riistanhoitoyhdistyksen alueella. Se on merkittävin palvelu-uudistus riistahallinnon 64-vuotisen historian aikana.

Jokaisen hirveä metsästävän seuran tulee kirjata metsästyspäivän aikana tehdyt hirvihavainnot ja -saaliit joko digitaalisesti Oma riista -palveluun tai paperiseen hirvitietokorttiin. Kirjattuja tietoja hyödynnetään hirvikannan rakenteen ja koon selvittämisessä.

Palvelun avulla jokainen rekisteröitynyt seuran jäsen voi seurata oman seurueen hirvijahdin etenemistä ja Luonnonvarakeskuksen tuottamia raportteja.

Työtä säästyy

Oma riista -palvelun hyödyt eivät tule esille pelkästään ajantasaisuudessa. Palvelu säästää myös metsästäjien sekä riistahallinnon ja riistantutkimuksen toimihenkilöiden työtä. Pelkästään keskimäärin 26-sivuisen hirvitietokortin lähettämisestä, täyttämisestä ja sen antamien tietojen manuaalisesta käsittelystä arvioidaan syntyvän huomattava säästö työajassa.

Suomen riistakeskuksen aluetoimistot ja paikalliset riistanhoitoyhdistykset tulevat vielä ennen hirvenmetsästyksen alkua opastamaan seuroja Oma riista -palvelun käytössä. Suomen riistakeskuksen verkkosivuilla on video-ohjeet sekä Oma riista -palvelun käyttöönottoon että hirvitieto-ominaisuuksien hyödyntämiseen. Lisäksi Oma riista -helpdesk palvelee Oma riista -aiheisissa kysymyksissä sähköpostilla osoitteessa oma@riista.fi (siirryt toiseen palveluun) tai puhelinnumerossa 029 431 2111.