Tallissa Speden ja Irwinin harvinaisuudet – autolla pitää olla tarina

Autoharrastuksen yksi tärkeimmistä asioista ovat auton paperit, joista selviävät menopelin alkuperä ja edelliset omistajat. Tämä koetaan tärkeäksi erityisesti silloin, kun auton uskotaan olleen jonkun tunnetun henkilön käytössä.

Autoharrastus
Spede Pasasen vanha BMW
Niko Mannonen / Yle

Kuhmolaiselta autoharrastajalta Arto Appelgreniltä löytyy melkoinen arsenaali menneiden aikojen menopelejä. Autojen joukossa on useita harvinaisuuksia, kuten pitkään kadoksissa ollut, Irwin Goodmanin aikoinaan omistama Chevrolet Camaro, joka on nyt työn alla. Yhtä harvinaisia ovat myös Pertti ”Spede” Pasasen 60-luvulla hankkima BMW 2000C sekä vuonna 1996 ostama kaksipaikkainen Mercedes Benz -avoauto.

– Tuolloin vuonna 1996 näitä rekisteröitiin ainoastaan neljä kappaletta, ja tämän auton valmistenumero on 894. Näin aikoinaan Helsingin Sanomissa kuvan, jossa Spede esitteli viehättävälle naiselle tätä TGY-509-rekisterikilvellä varustetun auton kattomekanismia. Tein tuolloin päätöksen, että haluan juuri tuon auton itselleni. Kun tällaisia haaveita esittää, niin näköjään ne toteutuvat, kertoo Appelgren.

Kuhmolainen autoharrastaja Arto Appelgren
Arto Appelgren Speden omistaman mersun ratissa.Niko Mannonen / Yle

Autoharrastuksessa yksi tärkeimmistä asioista on se, että auton paperit ovat tallella ja omistajasuhteet selvillä. Tärkeää tämä on varsinkin silloin, kun kyseessä on juuri tietty auto. Appelgrenillä tällaisia alkuperäiset paperit sisältäviä autoja on monia, kuten Turun Sanomien ensimmäinen edustusmersu sekä Irwinin Camaro. Irwinin auton epäiltiin olevan Ruotsissa, mutta se löytyi lopulta Suomesta.

Paperit helpottavat myös autoja koskevien tarinoiden selvittämisessä ja juuri tarinat ovat niitä, jotka autoharrastukseen ovat antaneet pontta.

– Toiset harrastavat postimerkkien keräilyä, toiset keräävät rahaa ja minun osakseni on langennut autojen keräily, sanoo Appelgren.

Sielukkuus ja muotoilu viehättävät

Vaikka Appelgrenillä on monia autoja, niin yksi niistä on mielessä erityisesti: nuorena miehenä hankittu pyhimysvolvo.

– Entisöintiin meni kymmenisen vuotta. Se oli sellainen nuoruuden haave, joka tuli toteutettua. Jokaisessa hankkimassani autossa on omanlaisensa juttu ja varsinkin se tarina, joka on auton takana, kiinnostaa minua.

Speden entinen mersu
Spede Pasasen avomersu vuodelta 1996.Niko Mannonen / Yle

Aina eivät harrastajalle tulleet autot ole huonokuntoisia. Esimerkiksi Appelgrenillä on amerikkalaisvalmisteinen Cadillac, jolla on ajettu vain 50 000 mailia. Pesu ja vahaus riittivät autovanhuksen kunnostamiseen.

Aina ei autoharrastus ole näin helppoa. Ruosteisen auton hankinnassa ja sen kunnostamisessa alkuperäiseen asuun on haastetta. Juuri se onkin se kiehtova asia.

– Näissä vanhoissa autoissa on tekemistä ja fiksaamista. Vanhoja autoja osaa laittaa, mutta nämä uudet autot on aina laitettava tietokoneeseen ja sitä kautta korjattava. Vanhoissa autoissa on sielukkuutta enemmän ja muotoilu on persoonallista. Erityisesti italialaisissa muotoilu on uskomattoman hienoa, kertoo Appelgren.

Minun osakseni on langennut autojen keräily.

Arto Appelgren

Varaosien hankkimisessa Internet on oiva väline. Vähän valmistettuihin autoihin varaosia saa kuitenkin etsiä hyvinkin kaukaa.

– Esimerkiksi tuo aikoinaan Speden omistama BMW 2000C, jota on tehty 443 kappaletta, on sellainen jonka osat ovat metsästyksen takana. Tässäkin netti on iso apuväline, kun osia voi kerätä ympäri maailmaa.

Kotimainen työ kunniaan

Arto Appelgrenin keräysinto kohdistuu autojen lisäksi myös moniin muihin liikkuviin välineisiin kuten traktoreihin, mopoihin ja polkupyöriin. Tarina on näihinkin löydettävä, ja erityisesti suomalainen työ ja sen arvostus ovat hänelle tärkeitä arvoja.

Tunturimopo
Kotimainen Tunturi on keräilykohde.Niko Mannonen / Yle

– Polkupyörissä Jopoja arvostan juuri suomalaisen laatutyön vuoksi. Tällaisia ovat myös Uudessakaupungissa valmistetut vanhat Saabit, joiden arvostus on tällä hetkellä Suomessa vielä vähäistä. Maailmalla ne sen sijaan ovat arvostettuja. Itselläni on muutama Saab. Aikoinaan sanottiin, että saabismi on sairautta, mutta minusta ne ovat hyvä ja huolettomia autoja, perustelee kuhmolainen autokeräilijä Arto Appelgren.

Erityisesti italialaisissa muotoilu on uskomattoman hienoa.

Arto Appelgren

Kuhmon Mobilistit (siirryt toiseen palveluun) on yhdistys, jonka perustivat vuonna 2009 neljäkymmentä aktiivista autoharrastajaa. Appelgren on yksi heistä ja hänellä on yhdistyksen kahdesta kunniajäsenestä numero kaksi. Ensimmäinen yhdistyksen kunniajäsen on Antero Kyllönen. Tällä hetkellä Kuhmon Mobilistien jäsenmäärä on 450 ja jäseniä on ympäri maailmaa.

– Pitkän linjan autoharrastaja Tapio Piitulainen asuu Australiassa saakka ja minulla oli kunnia toimittaa hänen Rolls Roycen keulaan meidän keulamerkki, kertoo Appelgren ylpeänä.