S-ryhmä vastaa kritiikkiin: "Kyse ei ole niin isosta tiedon hyödyntämisen muutoksesta"

Kuluttaja ei voi estää tietojen keräämistä, jos haluaa bonukset. Sen sijaan tietojen käytön markkinointia varten voi kieltää.

Kotimaa
S-Market Karsikon sisäänkäynti.
Ismo Pekkarinen / AOP

S-ryhmä ilmoitti eilen alkavansa kerätä asiakkaistaan entistä tarkempia ostostietoja. Aikaisemmin asiakasrekisteriin on kertynyt tietoja tuoteryhmätasolla, mutta syyskuun alusta lähtien rekisteriin tallentuvat asiakkaan ostostiedot yksittäisen tuotteen tarkkuudella.

S-ryhmässä muutosta pidetään melko pienenä.

– Meidän tulkinta on, että tässä ei niin isosta tiedon hyödyntämisen muutoksesta ole kyse. Asiasta pitää puhua läpinäkyvästi ja avoimesti, sanoo Ylen Päivän Kasvossa vieraillut S-ryhmän viestintä- ja asiakkuusjohtaja Veli-Pekka Ääri.

S-korttia käyttävä ja samalla bonuksia kerryttävä asiakas ei voi valita, haluaako hän tietojansa kerättävän vai ei. Asiakas voi kuitenkin estää tietojen käytön markkinointia varten.

Kuluttajaliitto on jo ehtinyt tyrmätä S-ryhmän aikeet. Liiton johtavan lakimiehen Tuula Sarion mielestä S-ryhmä on menossa tietojen keräämisessä liian pitkälle ihmisten yksityiselämään kuuluviin asioihin.

Asia on hätkähdyttänyt myös tietosuojavaltuutettua Reijo Aarniota. Hän kertoi aikaisemmin tänään Ylelle selvittävänsä, loukkaavatko S-ryhmän aikeet entistä tarkempien ostostietojen keräämisestä kuluttajien itsemääräämisoikeutta, ja onko S-etukortin ehtoja muutettu yksipuolisesti.

Muutoksessa nähdään sekä hyötyjä että haittoja

Muutoksesta ei ole oltu asiakasomistajiin henkilökohtaisesti yhteydessä. Asiasta on tiedotettu asiakkaille S-ryhmän omissa viestimissä kuten Yhteishyvä-lehdessä. Kilpailija Kesko teki saman uudistuksen kaksi vuotta sitten. Plussa-kortin haltijat saivat tuolloin valita millä tarkkuudella heidän ostotietojaan kerätään.

Muutos jakaa S-etukortin haltijoiden mielipiteitä. Alppilan S-marketissa ostoksilla olleet asiakasomistajat näkivät yksityiskohtaisten ostostietojen keräämisessä sekä hyötyjä että haittoja.

– Lähtökohtaisesti en olisi kovin halukas luovuttamaan tietoja ostoksistani muuhun käyttöön, sanoo helsinkiläinen Juha Vaara.

Helsinkiläiselle Jenni Kuurelle tieto tuotekohtaisten asiakastietojen keräämisestä tuli yllätyksenä.

– Näen tilanteen myös positiivisena, koska olen kasvissyöjä ja vegaanituotteet kiinnostavat. Voisin kuvitella, että jos tiedetään mitä syön, niin niitä tuotteita lisätään valikoimaan.