S-ketju ja Kesko eivät ole ainoita: Myös Stockmann hyödyntää asiakkaidensa yksityiskohtaisia tietoja

Tavarataloketju Stockmannin mukaan markkinointia ajatellen yksittäisiä asiakastietoja tärkeämpää ovat suuremmat asiakasmäärät, joille markkinointia suunnitellaan. S-ryhmä ja K-ryhmä ovat kertoneet seuraavansa asiakastietoja yksityiskohtaisesti.

Kotimaa
Stockmannin tavaratalo ja liikennettä Helsingin Mannerheimintiellä.
Tiina Jutila / Yle

Asiakastietojen yksityiskohtainen kerääminen ei ole poikkeuksellista suurilla kauppaketjuilla. Myös Stockmann kerää asiakkaidensa ostotietoja tuotekohtaisesti.

Sähköisen liiketoiminnan johtaja Anna Salmi kertoo, että Stockmannilla on tiedossaan perustietojen, eli esimerkiksi koti- ja sähköpostiosoitteiden, lisäksi asiakkaan asiointitiedot.

– Asiointitietoja ovat esimerkiksi kanta-asiakkuuden taso, ostokertymät ja -kokonaisuudet, Salmi sanoo.

Stockmann tietää myös esimerkiksi yhteistyökumppaninsa Finnairin asiakkaiden palkintopisteistä ja niiden käytöstä Stockmannilla, mikäli kanta-asiakas on liittynyt yhtiöiden väliseen yhteistyöohjelmaan.

Keskiviikkona uutisoitiin, että S-ryhmä alkaa kerätä entistä tarkempia tietoja S-etukortilla tehdyistä ostoista. Niin ikään K-ryhmä on kertonut hyödyntävänsä K-Plussa-korttien tietoja markkinoinnissaan.

Salmi sanoo, että Stockmann on hyödyntänyt samansuuntaista tiedonkeruuta markkinoinnissaan tietosuojavaltuutetun ohjeita noudattaen. Hänen mukaansa Stockmann keskittyy kuitenkin laajempaan asiakasnäkökulmaam kuin yksittäiseen asiakkaaseen.

– Viestin täytyy tuntua henkilökohtaisesti, mutta aina ei tarvitse preferoida vain yhden yksilön tietoja, jotta pääsee toivottuun tulokseen.

Stockmann on tiedustellut asiakkaidensa kokemuksia ja näkemyksiä asiakastietojen keruusta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja kasvotusten.

– Jotkut ovat kysyneet, että jos näette, että olen ostanut meikkejä viime viikolla, miksi kauppaatte niitä heti seuraavalla viikolla, Salmi havainnollistaa.

Tehokkainta kohdennettua markkinointia on Salmen mukaan nimenomaan sellainen, joka ei tule yllätyksenä asiakkaalle, ja jota asiakas haluaa.

– Liiketoimintaa ajatellen tärkeintä on, että asiakas kokee tiedonkeruun hyväksi palveluksi, eikä päinvastoin, Salmi sanoo.