Tuhannet liikennemerkit rapistuvat rahapulan takia – "Voi aiheuttaa vaaratilanteen"

Teiden varsilla ja taajama-alueilla on paljon vanhoiksi jääneitä liikennemerkkejä, jotka eivät ole laatuvaatimusten mukaisia. Valmistaja ihmettelee jopa kymmeniä vuosia vanhoja merkkejä ja toteaa ne vaarallisiksi. Liikennevirasto myöntää että rahapulan vuoksi merkkejä ei ole voitu uusia tarpeeksi nopeasti.

Kotimaa
Ylihärmässä on poikkeuksellisen huono STOP-merkki, joka ei heijasta lainkaan.
Ylihärmässä on poikkeuksellisen huono STOP-merkki, joka ei heijasta lainkaan.Antti Kettumäki / Yle

Pimenevät illat, tuntematon risteys ja vanhat ja kuluneet liikennemerkit, joiden heijastavuus on lähes olematon – ei kuulosta mukavalta yhtälöltä. Liikennemerkkeihin liittyvät asetukset ovat muuttuneet vuosien saatossa monta kertaa, mutta uusimistahti ei ole perässä pysynyt. Valmistajan mielestä merkit ovat osin niin kuluneita, että ne voivat aiheuttaa vaaratilanteita.

– Niiden kunto on jo niin huono, ettei ne toimi enää liikennemerkkeinä. Kun ne on pystytetty, niin niiden tarkoitus on varoittaa jostain. Huonokuntoisia merkkejä on paljon, hirveä määrä, sanoo ylihärmäläisen Laatukilven toimitusjohtaja Stefan Storgård.

Storgård korostaa eri liikennemerkkien tärkeyttä. Varoitusmerkkien on oltava kunnossa ja autoilijalle tuntemattomalla tiellä niiden tärkeyttä ja näkyvyyttä ei voida väheksyä.

Toimitusjohtaja Stefan Storgårdin mukaan liikennemerkkejä tehdään alumiinipohjille ja vaneripohjille.
Toimitusjohtaja Stefan Storgårdin mukaan liikennemerkkejä tehdään alumiinipohjille ja vaneripohjille.Antti Kettumäki / Yle

– Tietysti aiheuttaa vaaratilanteita, jos esimerkiksi STOP-merkki ei heijasta lainkaan ja risteys ei ole tuttu, niin se on suuri riski. Samoin kärkikolmio ja nyt ajankohtainen hirvivaara-varoitus, kun on pimeää ja tiet märkiä.Osa on jopa vaaraa aiheuttavassa kunnossa.

Tienkäyttäjälle annan ohjeen, että tien varressa olevat merkit on syytä ottaa vakavasti

Tuomas Österman

Liikennevirasto on hieman eri linjoilla: moottoriradalla tehtyjen testien mukaan huonostikin heijastava merkki näkyy. Ja mitä pimeämpää on, sitä vaatimattomampi heijastavuuskin riittää.

Tämä on kuitenkin tilanne vain silloin, kun muuta häiriövaloa ei ole. Liikenneviraston liikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman myöntääkin, että kun liikenteessä on muita valohäiriöitä, huonokuntoinen liikennemerkki voi jäädä helpommin huomiotta.

– Jos liikennemerkki jää huomaamatta, niin se voi aiheuttaa vaaratilanteen, Österman toteaa.

Asetukset muuttuneet – mutta laittomia vanhat merkit eivät ole

Liikennemerkkien kestävyyttä ja laatua on paranneltu Liikennevirastonkin vaatimuksesta, mutta rahapulassa niitä ei ole kyetty uudistamaan toivotulla tavalla. Viimeksi vuonna 2013 liikennemerkkeihin tuli yleiseurooppalainen laatuvaatimusjärjestelmä eli CE-merkintä joka määrittelee heijastuskalvolle kolme eri luokkaa. Parhaimman pitää paluuheijastaa päivälläkin.

– Lakiasetuksissa määritellään, mihin päivämäärään mennessä ne pitäisi uusia, mutta kaikilta osin aikataulussa ei ole pysytty. Merkeissä on erilaisia puutteita. 1990-luvulla esimerkiksi pyöreisiin, punakeltaisiin rajoitus- ja kieltomerkkeihin lisättiin keltainen kontrastireuna. Samoin kolmion muotoisiin varoitusmerkkeihin, jatkaa Tuomas Österman.

Östermanin mukaan vanhemmatkaan merkit eivät ole laittomia, vaikka merkistä esimerkiksi puuttuisi tuo kontrastireuna. Tämä ei vaikuta merkin ymmärrettävyyteen.

Huonokuntoisia merkkejä on paljon - hirveä määrä

Stefan Storgård

– Tiedän tapauksia, missä poliisi tai oikeuslaitos on katsonut merkin olevan lainvoimainen, vaikka se on ollut vanhaa mallia. Tienkäyttäjälle annan ohjeen, että tien varressa olevat merkit on syytä ottaa vakavasti, Österman toteaa.

Liikennevirasto myöntää rahat ELY-keskuksille, jotka puolestaan myöntävät niitä eteenpäin. Vanhoja merkkejä on eniten taajama-alueilla ja yksityisteillä.

– Hoitourakoitsijat niitä vuosittain uusiikin, mutta viime vuosina resurssit ovat olleet rahapulan takia sellaisella tasolla, että vain huonokuntoisimmat merkit on vaihdettu. Korjausvelkaa on myös liikennemerkkien osalta, summaa Tuomas Österman.