Festarit markkinoivat huumorilla: Porilaisfestivaali tarjoaa virkamies-vippiä kieli poskella

Porispere ja KarmaRock luottavat kekseliäisyyteen ja hauskanpitoon myös festivaaliensa markkinoinnissa. Porisperessä huumorimarkkinointia on jopa käsikirjoitettu etukäteen.

festivaalit
Porispere Porin Kirjurinluodossa 5.-7.8.2011YLE / Lassi Nuolivaara

Huumori on tullut yhä vahvemmaksi osaksi festivaalien markkinointia ja imagoa. Satakuntalaiset festivaalit Porispere ja KarmaRock ovat käyttäneet kekseliästä huumoria festivaaliensa markkinoinnissa jo pitkään.

Esimerkiksi Porissa järjestettävä Porispere kauppaa tänä vuonna virkamies-vippiä, jossa festivaalilipun lisäksi tuotteeseen kuuluu muun muassa kolmikerroskuoritakki ja aromahieronta. Virkamies-vip voidaan nähdä myös irvailuna Porin palveluliikelaitoksen taannoin paljastuneisiin väärinkäytöksiin, jossa seminaarivieraita oli kestitty muun muassa hieronnoilla ja ulkoilutakeilla.

Porispere järjestettiin ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten suuren Sonisphere-festivaalin lähdettyä Porista. Porilaishuumori oli alusta asti mukana markkinoinnissa.

– Teimme löyhän käsikirjoituksen. Meillä oli kapinahenki - "pitäkää tunkkinne" - kun Sonisphere lähti ja Porispere tuli tilalle. Siihen liitettiin porilainen omitakeinen luonteenpiirre, kertoo festivaalin järjestäjä Harri Vilkuna.

KarmaRock ei paljasta esiintyjiä

Harjavallassa järjestettävä KarmaRock on puolestaan harrastanut omintakeista markkinointia jo pitkään. Festivaali ei esimerkiksi suostu etukäteen kertomaan, mitä esiintyjiä on luvassa. Ja homma toimii silti.

– Festivaaleja on lähes kaikille kesän päiville ja kaikkien pitää jo edellisen vuoden marraskuussa tiedottaa, että katsokaa meillä on nämä samat bändit kuin kaikilla muillakin. Umpimielisesti väänsimme oman versiomme, että me emme kerro yhtään mitään, sanoo festivaalijohtaja Häiriö Piirinen.

Huumorissa omat riskinsä

Häiriö Piirisen mukaan pienen festivaalin on helppo ottaa riskejä markkinoinnissaan. KarmaRockissa se on toiminut, sillä vuodesta toiseen festivaali on ollut lähes loppuunmyyty.

– Tiedämme, ettei kaikki tästä pidä. Paras puoli siinä, että on oma festivaali, on se, että voi tehdä niinkuin itse haluaa. Meillä kulurakenne on kevyt, joten riskiä voi vähän ottaakin.

Porisperekin on ottanut vähän takaisin alkuvuosien vahvasta sisäpiirihuumorista, jossa porilaisella mentaliteetilla ratsastettiin Harri Vilkunan mukaan ehkä liikaakin. Nyt markkinointia suunnitellaan niin, että porilaisuus säilyy, mutta muutkin sitä ymmärtävät. Huumori jatkuu kuitenkin käsikirjoituksen mukaan jatkossakin.

– Toimimme hauskanpitobisneksessä, eli hauskaa pitää olla. Aika tylsää monen festivaalin markkinointi on. Ehkä enemmän voisi revitellä, Vilkuna sanoo.