Uusi opetussuunnitelma voimaan – vanhat lukiokirjat paperinkeräykseen?

Lukion uusi opetussuunnitelma muuttaa suuren osan vanhoista oppikirjoista käyttökelvottomiksi. Nyt opintonsa aloittaville lukiolaisille se tietää arviolta 300 euroa suurempaa kirjalaskua, arvio Lukiolaisten liitto.

opetussuunnitelmat
Lukiolaisen fysiikan kirja pulpetilla.
Juha Kemppainen / Yle

Lukion uusi opetussuunnitelma astuu voimaan tänä syksynä lukionsa aloittavalle oppilaalle.

Ensimmäisen vuoden opiskelijalle se tietää uusien oppikirjojen hankintaa, sillä suurin osa kursseista käydään läpi täysin uudistuneella oppimateriaalilla. Käytettynä ostettu tai saatu oppikirja soveltuu siis enää paperinkeräysastian täytteeksi.

Lukiolaisten liiton arvion mukaan nyt lukionsa aloittavien kirjakulut nousevat 1500 eurosta 1800 euroon, koska kirjojen kierrätyksen mahdollisuus vähenee joksikin aikaa. Opetussuunnitelma uudistetaan noin kymmenen vuoden välein.

Oppimateriaalin valinta opettajan vastuulla

Rauman Lyseon lukion rehtorin Matti Saarivuoren mukaan oppimateriaalin pitää vastata opetussuunnitelmaa. Saarivuori korostaa, että opetussuunnitelma ei määrittele, millä oppimateriaalilla lukiolaisten pitää opiskella. Opetussuunnitelma kertoo opetuksen sisällön ja oppimateriaalien valinta on taas täysin opettajien vastuulla.

– Lukiolaisen näkökulmasta materiaalin ja sisältöjen pitäisi olla sellaista, joka auttaa opiskelutaitojen ja maailmankuvan luomisessa, Saarivuori näkee.

Rehtori uskoo, että yhä useampi Rauman Lyseon lukion opettaja valitsee opetuksensa tueksi digitaalista sisältöä.

– Sähköisen materiaalin osuus tulee jatkuvasti kasvamaan. Se on ainakin joiltain osin edullisempaa kuin painettu kirja.

Ei välttämättä käyttökelvoton kirja

Joillakin kursseilla vanha kirja voi olla täysin kelvollinen oppikirja. Matti Saarivuori opettaa itse muun muassa maantietoa. Uudessa opetussuunnitelmassa maantiedon toisen kurssin sisältö vastaa Saarivuoren mukaan täysin entisen ensimmäisen kurssin sisältöjä. Tällä kurssilla Saarivuori sallii vanhan opuksen käytön.

– Minulle ei ole tärkeää, mistä tiedot hankitaan, kunhan ne hankitaan. Oppitunnilla sitten pohditaan, onko tiedot oikeita vai ei, Saarivuori sanoo.