1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Puun saa pysymään tuntikausia ilmassa kun tarpeeksi uurastaa

Valitaan sopiva mänty, veistellään sitä kolme vuotta ja se on valmis purjekone. Näin tehtiin 1950-luvulla, kun ilmailukärpäsen purema oli tarpeeksi kova. Suomalaisen lentokonerakentamisen yksi taidonnäyte on puupurjekone Pik-5c. Kuutisenkymmentä vuotta vanha kone lentää edelleen, mutta varmuuden vuoksi sillä on parempi lennellä lähellä kenttää.

Pekka Hänninen puupurjekoneensa ohjaimissa. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Pekka Hänninen istuu puupurjekone Pik-5c:n ohjaamossa ja esittäytyy tittelillä "Oldtimer Finland" tarkoittaen sekä konetta että itseään. Kyseistä koneyksilöä alettiin rakentaa Kokkolan Ilmailukerhossa vuonna 1955.

– Pojat menivät metsään ja kysyivät, saako tuon männyn kaataa. Siitä se rakentaminen lähti.

Lentokone valmistui kolme vuotta myöhemmin.

Mitään isompaa huoltoa kuusikymmentä vuotta vanha puupurjekone ei kaipaa. Keväisin kone vahataan perusteellisesti ja sen kunto tarkistetaan joka aamu.

Puu liitää kiveä paremmin

Pik-5c nousee ilmaan joko vintturilla tai toisen lentokoneen avulla. Konehinauksessa nopeutta voi olla sata kilometriä tunnissa, vintturilla maksimissaan 90 kilometriä tunnissa.

Koneella on parempi tyytyä lentämään kentän lähistöllä, sillä koneen kokoaminen ja purkaminen vievät kumpikin pari tuntia.

– Yleensä, jos joku laskee tällä peltoon ja kysytään, onko halukkaita hakemaan kone pois, niin silloin porukka kyllä häviää.

Pik-5c muistuttaa tikkulennokkia, mutta on sentään siipiväliltään noin 12 metriä. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

– Tämä on oikein hauska lennettävä. Tällä ei pääse kovaa ja se on aika herkkä. Kun tässä on vielä tämä avokuomu, naama on hymyssä kun lähdetään laskuun.

Liitoluku Pik-5c -koneella on noin 15 eli kilometrin korkeudelta sillä pääsee 15 kilometrin päähän, jos ei kohdalle satu nostavia ilmavirtauksia. Vertailun vuoksi nykyaikaisissa purjekoneissa liitoluku on 60.

– On se kuitenkin parempi kuin kivellä, naurahtaa Hänninen.

Siipiväli Pik-5c:llä on noin 12 metriä, kun uusilla isoimmilla koneilla siiven kärjestä toiseen voi olla 26 metriä.

Pisin lento yli seitsemän tuntia

Pekka Hänninen vakuuttaa, ettei vanhallakaan koneella lentäminen ole vaikeaa kunhan ensin pääsee ilmaan.

– Tämä on oikein hyvä kone silloin, kun se nosto löytyy. Vintturihinauksessa on kuitenkin vain viitisen minuuttia aikaa löytää nosto.

Kun uudempien koneiden ohjaamo on täynnä mittareita, Pik-5c selviää kolmella mittarilla. Ne ovat korkeusmittari, nopeusmittari ja

Tätä konetta alettiin rakentaa vuonna 1955 ja se valmistui vuonna 1958. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

variometri eli nousunopeusmittari. Variometri kertoo sen, meneekö kone ylöspäin vai alaspäin.

– Tällä koneella mennään yleensä alaspäin. Pisin lento on ollut yli seitsemän tuntia.

Menneiden vuosikymmenien lentävä ylpeydenaihe on mukana heinä-elokuun vaihteessa jo 44. kerran järjestettävässä kansainvälisessä Vintage Gliding Clubin tapahtumassa Lopen Räyskälässä.

– Minulle tämä on vuoden kohokohta. Meillä oli tällä kertaa tapahtuman järjestelyvastuu. Ensi vuonna ollaan Unkarissa. Aina ei puhuta samaa kieltä, mutta se ei näissä tapahtumissa haittaa.

Pekka Hänniselle lentotunteja konevanhuksella kertyy vuodessa kymmenkunta. Enimmäkseen lentotunnit kertyvät vintage-tapahtumissa. Niissä kilpaileminen on jätetty kokonaan sivuun.

– Näissä tapahtumissa on mahdottoman kiva kansainvälinen porukka. Kaikki on kuin samaa perhettä.