Olympiakomitea kohusäännöstä: "Tuskin tulee kisoista sulkemisia"

Suomen olympiakomitea valvoo olympialaisten tavaramerkkiä kisojen aikana. Olympiakomitean liiketoimintayksikön mukaan urheilijoiden työrauha halutaan säilyttää.

Kotimaa
Rion olympiatuli.
EPA

Olympialaisten hyödyntäminen eri yhteisöjen markkinoinnissa on erittäin tarkasti säänneltyä ja valvottua. Kansainvälinen olympiakomitea on kieltänyt kisojen aikana olympialaisiin liittyvien termien käytön markkinoinnissa muilta kuin yhteistyökumppaneiltaan.

– Sääntö on tehty varmistamaan olympiaperheen top-sponsorit, joita on yhteensä 12 kappaletta. Nämä sponsorit mahdollistavat olympialaisten järjestämisen, kertoo Suomen olympiakomitean liiketoimintayksikön toimitusjohtaja Samuli Vasala.

Olympiaurheilijoiden henkilökohtaisten sponsoreiden markkinointiin kohuttu sääntö numero 40 asettaa tiukkoja rajoituksia. Urheilijat ovat olleet tuohtuneita muun muassa siitä, että sponsorin onnitteluviesti urheilijalle esimerkiksi sosiaalisessa mediassa saattaa rikkoa kohuttua sääntöä.

Urheilijalle toivotaan työrauhaa

Säännön rikkominen voi kuitenkin aiheuttaa vaikeuksia urheilijalle. BBC:n mukaan (siirryt toiseen palveluun) sanktiona voi olla jopa mitalin menetys.

Olympiakomitea valvoo Vasalan mukaan säännön noudattamista myös Suomessa. Entinen huippu-urheilija toivoo, ettei sääntöä rikottaisi urheilijan kustannuksella.

– Tuskin näistä asioista kisoista sulkemisia tapahtuu. Haluamme antaa urheilijoille mahdollisimman hyvä työrauha keskittyä huippusuoritukseen, Vasala sanoo.

Vasalan mukaan räikeissä tapauksissa säännön rikkominen voi käydä myös kalliiksi.

– Tavaramerkkioikeutta rikkoneelle taholle sanktiot voivat olla myös taloudellisia, Vasala sanoo.