Tutkimus: Koulujen huono sisäilma heikentää oppimistuloksia

Suomen koulujen kuudesluokkalaiset suoriutuivat matematiikan tehtävistä keskimäärin heikommin, jos heidän koulunsa ilmanvaihto oli huono. Mittausten perusteella ilmanvaihto oli riittämätön 58 prosentissa tutkituista koululuokista.

terveys
oppilaat oppitunnilla
Minna Aula / Yle

Koulujen huono ilmanvaihto heikentää oppilaiden matematiikan tuloksia, uusi tutkimus kertoo.

Kouluissa, joiden ilmanvaihto oli asumisterveysasetuksen mukainen, oppilaiden matematiikan tehtävien ratkaisuprosentti oli keskimäärin neljä prosenttia suurempi kuin kouluissa, joissa ilmanvaihto ei täyttänyt asetusta.

Tiedot selviävät Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n koordinoimasta Koulujen sisäympäristön laatu ja oppiminen -tutkimuksesta (siirryt toiseen palveluun). Tutkimusta varten kerätyt tiedot koskevat vuoden 2007 kuudesluokkalaisia 334 koulusta.

– Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, ettei kouluympäristö anna kaikille oppilaille tasa-arvoisia työskentelymahdollisuuksia, THL:n erikoistutkija Ulla Haverinen-Shaughnessy sanoo.

Monessa koulussa huono ilmanvaihto

Osana tutkimusta Aalto-yliopisto mittasi luokkahuoneiden ilmanvaihtoa 60 koulussa. Mittauksissa havaittiin, että ilmanvaihto oli riittämätön 58 prosentissa luokista.

Ilmanvaihto ei ollut riittävä yhdessäkään luokassa, jossa oli painovoimainen ilmanvaihto tai pelkkä koneellinen poistoilmanvaihto.

Tutkimuksen mukaan sekä tulo- että poistoilmanvaihdon tulisi olla järjestetty koneellisesti, jotta riittävä ilmanvaihto varmistetaan. Ilmanvaihto pitäisi myös säätää oppilasmäärän mukaiseksi.

Haverinen-Shaughnessy arvelee, ettei koulujen ilmanvaihto ole merkittävästi parantunut sen jälkeen, kun tutkimuksen tiedot kerättiin vuonna 2007.