1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Jo 15 vuotta Saksan ralliränneissä – sorasarjan saaliina yleiskilpailuvoittoja, yksi mestaruus ja satoja pokaaleja

Jaakko Keskinen on ajanut Saksassa rallia 15 vuotta eri luokissa. Nykyään hän ajaa "sora-sarjaa", koska kilpailu ajetaan päivässä nopeina päiväkilpailuina. Harjoittelu tapahtuu kuitenkin pääosin suomalaisilla radoilla.

Ilmiöt
Jaakko Keskinen.
Jaakko Keskinen.Antti Kettumäki / Yle

VeteliJaakko Keskinen on voittanut esimerkiksi 21 yleiskilpailua, eli eniten sarjan historiassa. 2010 hän voitti mestaruuden ja 2013 hopeaa Saksan rallisssa. Palkintopokaaleja on kertynyt satoja.

Meidän autolla huipppunopeudet nousevat 220 kilometriin tunnissa ja joka kilpailussa on useamman kerran täydet auki.

Saksassa rallipätkät ovat nopeita, joten harjoittelu on aina tärkeää.

– Siellä mennään todella lujaa. Meidän autolla huipppunopeudet nousevat 220 kilometriin tunnissa ja joka kilpailussa on useamman kerran täydet auki. Aina pitää harjoitella varsinkin huonoja olosuhteita. Siksi märkä keli houkuttelee radalle, summaa Jaakko Keskinen.

Keskinen päätyi ajamaan rallia Saksaan yhteensattumien kautta.

–2001 oli ensimmäinen kilpailu ja se oli kuin ajopuuteoria, kun perhesiteiden kautta päädyin ajamaan rallia Saksaan. Ihastuin ajamiseen ja näköjään elinkautinen siitä tuli, naurahtaa Jaakko Keskinen.

Sarja vaihtui mestaruussarjasta "sora-sarjaan".

Harjoittelun tiedot tallentuvat tietokoneelle.
Harjoittelun tiedot tallentuvat tietokoneelle.Antti Kettumäki / Yle

– Saksassa ajeteen kolmea eri sarjaa eli mestaruusarjaa, joka on FIA-luokiteltu. Toisena Masters-sarjaa. Ne molemmat ovat pelkästään asfalttisarjoja ja monipäiväisiä kilpailuja. Kolmantena Chotter-sarjaa, jota olen viime vuodet ajanut. Aluksi ajoin FIA-sarjaa kohtuullisella menestyksellä sijoilla 4-10. Se on enemmän ammattilaissarja ja siihen pitäisi panostaa enemmän. Chotter-Cup on on kiva sarja, koska siinä ajetaan soralla ja asvaltilla, jota sora-sarjassakin on enimmillään 70 prosenttia. Kilpailut ovat kompakteja, koska aamulla nuotitetaan, päivällä on startti ja pätkät ajetaan yleensä kahteen kertaan ja illalla ollaan maalissa. Iltakymmeneltä jaetaan palkinnot ja juodaan kaljat.

Iltajuhlat ovat yhteistä hauskanpitoa

Jaakko Keskisen mukaan illalla juhlitaa ajajien kesken ja ruoditaan iloisella mielellä päivän kilpailua.

– Palkintojen jaon yhteydessä on iltajuhla, joka on samalla kyläjuhla. Suomessa jaetaan nuorisoseuralla palkinnot ja lähdetään kotimatkalle, mutta Saksassa jäädään juttelemaan ja tutustumaan ihmisiin. Ralleihin liittyy vahvasti hauskanpito ja yhteisöllisyys.

– Ralli ei ole Saksassa yhtä suuri laji kuin esim Suomessa mutta suuressa maassa pienikin prosentti saa katsojia liikkeelle isoja katsojamääria ja he ovat toki sitäkin fanaattisempia. Ilahduttavasti siellä näkyy Suomen lippuja vaikka heiluttajat eivät koskaan ole edes Suomessa käyneet ralleissa.

Toiset ottavat hauskuudesta kaiken irti.

– On myös tiettyjä luokkia, kuten esimerkiksi BMW 318-Cup, jotka ajavat omilla, yhdessäsopimillaan säännöillään. Porukassa on noin 40 ajajaa. Heillä on oma kokki ja oma camping-alue, jossa he asuvat ja pitävät hauskaa ja välillä käyvät ajamassa kilpaa.

Kovaa harjoittelua

Jaakko Keskinen on tuttu mies Kemoran radalla, samoin kuin Jurvan Botniaringilläkin. Ne ovat seinäjokelaiselle sopivan matkan päässä.

– Molemmat radat ovat erittäin hyviä. Valitettavasti porukkaa on vähän harjoittelemassa. Nykyään yksilöurheilussa panostetaan tosissaan ja monet jäävät töistä pois harjotellakseen, mutta autourheilussa kuskit uskovat luonnonlahjakkuuteen ja siihen, että ei tarvitse harjoitella. Itse kun en ole enää teinipoika, niin edelleen pitää harjoitella ja pitää tuntumaa yllä.

Sateella harjoittelua Kemoran moottoriradalla
Antti Kettumäki / Yle

Keskinen harjoittelee säännöllisesti kilpailuja varten usein Kemoran radalla. Keskisen mukaan Suomessa on loistavat puitteen kesäharjoitteluun eri radoilla esimerkiksi ajopäivien vuoksi. Varsinainen kilpa-auto on Mitsubishi Evo 7 on Saksassa ja Suomessa harjoittelu tapahtuu toisella autolla eli Evo 10:llä.

– Vähän ihmeellinen juttu, kun täällä harjoittelen uudemmalla ja modernimmalla autolla ja kilpailuissa ajan vanhemmalla autolla. Se johtuu paikallisista säännöistä. Minun autoryhmäni on H, joka on nopein luokka ja se on viritysasteeltaan vapaa, mutta moottori ja voimansiirto pitää olla perusautoa. FIA:n luokituksen mukaan auto saa painaa 1230 kiloa ja minun autoni paino on 1160 kiloa eli se on kevennetty äärimmilleen. Auton ovi painaa sokeripaketin verran. Hevosvoimia on 380.

Keskinen kiertää rataa ja on ratin takana kuin kotonaan. Auton renkaat ulovat tiukoissa mutkissa ja sade lisää harjoitteluun mielenkiintoa.

– Piskottelun aikana rata on on liukkaimmillaan ja ajouriin on tarttunut kimia, niin ovat tosi liukkaita. Suorilla osuuksilla nopes nousee 190 km/h, mutta sateella pitää pudottaa vauhtia.