Katsastus uusiksi – moottoripyörät voitaisiin katsastaa tienvarsitarkastuksina

Suomella on ensi kevääseen asti aikaa esittää EU:lle, miten moottoripyörien katsastus aiotaan hoitaa. Virkamiehet alkavat nyt miettiä luovia tapoja, jolla EU saataisiin uskomaan, ettei pitkien talvien maassa määräaikaiskatsastuksia tarvita.

katsastus
Lähikuva Harley Davidsonin kiiltävästä pakoputkesta
Kia-Frega Prepula / Yle

Toisin kuin monissa maissa, Suomessa moottoripyöriä ei ole tähän asti tarvinnut katsastaa. EU:n liikennekelpoisuuspakettia varten on Suomen otettava muutakin kantaa kuin pelkkiin moottoripyöriin. Esimerkiksi autojen määräaikaiskatsastuksien väli on kansallisella päätöksellä ollut Suomessa tiheämpi kuin mitä direktiivi vaatisi.

Suomen hallituksen linjaukset turhan sääntelyn purkamiseksi tuovat suuria paineita siihen suuntaan, että ensi vuoden jälkeen Suomen 2,5 miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa kävisivät konttorilla entistä harvemmin. Tähän norminpurkuajatteluun moottoripyörien katsastusvaatimus ei oikein istu.

Liikenne- ja viestintäministeriössä alkaa syyskuussa kiivas pohdinta, miten moottoripyörät saataisiin katsastettua ilman, että ne pitäisi oikeasti katsastaa. Aikataulu on tiukka, sillä uudet katsastuskuviot on vietävä eduskuntaan viimeistään helmikuussa, jotta EU saa tarvittavat tiedot katsastusdirektiiviinsä toukokuussa.

Pistokoe ratsian yhteydessä vai pop-up–katsastusteltta?

EU antaa kuitenkin hiukan löysää moottoripyörien määräaikaiskatsastamisessa. Mikäli jäsenvaltio pystyy osoittamaan, että sillä on vaihtoehtoinen tapa edistää moottoripyörien liikenneturvallisuutta, saattaa sellainen hyvinkin mennä läpi.

Paras vaihtoehto Suomelle voisi löytyä EU:n suosimista tienvarsitarkastuksista. Samalla tavalla kuin nykyään tehdään raskaan liikenteen ratsioita, joissa poliisin lisäksi paikalla on katsastusmies, voitaisiin myös pyörät pysäyttää ja tarkastaa. Jos moottoripyörä ei katsastajan silmäilyssä täytä lain kirjainta, on seurauksena huomautus, sakkoa ja pahimmillaan rekisterikilven irrotus.

Pistokokeena suoritettavien katsastusratsioiden lisänä voitaisiin liikenneturvallisuutta parantaa myös osallistumalla messuille, kokoontumisajoihin ja kaikkialle, missä moottoripyöriä on koolla ja tarkastettavia riittäisi.

Liikenne- ja viestintäministeriössä uskotaan, että tienvarsitarkastuksien pelotevaikutus voisi hyvinkin olla EU:lle riittävä osoitus, että Suomessa pyritään parantamaan moottoripyöräilyn liikenneturvallisuutta.

Äänekkäimmät pakoputket katoaisivat liikenteestä

Saksassa tienvarsitarkastuksia henkilöautoille ja moottoripyörille tehdään jo laajamittaisesti. Ratsioissa on katsastusfirman edustaja mukana. Tienvarsitarkastuksien pelossa silmänpalvonta vähenee, kun ajoneuvon on oltava kunnossa myös muina päivinä kuin katsastuspäivänä.

Käytännössä moottoripyörien osalta tienvarsitarkastukset tarkoittaisivat melutasojen laskua. Suomessa poliisilla on ollut korkea puuttumiskynnys meluaviin pyöriin. Poikkeuksellisen kovaääninen moottoripyörä on tähän saakka voitu määrätä katsastuskonttorille melumittauksiin, mutta tienvarsitestauksessa pyörä laitettaisiin jo samalla vaivalla ajokieltoon.

Erityisen pureva pelote syntyy ajoneuvojen virittämiseen. Kun katsastusmies pystyy diagnostiikkalaitteellaan lukemaan auton tai pyörän datan ja vertaamaan sitä alkuperäisiin teknisiin tietoihin, saadaan liikenteestä ensimmäistä kertaa poimittua esimerkiksi sellaisia autoja, jotka ovat katsastuspäivänä vakiotehoisia, mutta muina päivinä viritettyjä. Virittäminen sinänsähän ei ole kiellettyä, mutta muutoskatsastaminen jää useimmilta tekemättä.

Kuka pyörät edes katsastaisi, jos määräaikaiskatsastuksiin mentäisiin?

Kun Suomessa ei ole tarvinnut pyöriä katsastaa, ei meiltä löydy myöskään moottoripyörien katsastamiseen erikoistuneita katsastajia. Katsastuskonttoreilla on lähinnä nähty vain tuontipyöriä rekisteröintikatsastuksissa ja sellaisia, jotka poliisi on lähettänyt melumittauksiin. Suurella osalla katsastajista ei ole edes moottoripyöräkorttia.

Suomen johtavilla katsastusketjuilla onkin tällä hetkellä korkeintaan henkinen valmius aloittaa tarvittaessa myös pyörien katsastustoiminta. Aloittaminen vaatisi kuitenkin valtavan määrän koulutusta.

Pistokoemaisissa tienvarsitarkastuksissa taas kevyemmänkin koulutuksen saanut katsastaja näkisi jo, ovatko pyörän renkaat, ohjaus, jarrut, valot, melu ja päästöt sillä tasolla kuin pitää. Yleensähän vika joko näkyy, kuuluu tai tuntuu.

Liikenneonnettomuuksien syynä tai osasyynä moottoripyörän tekninen vika on Suomessa harvinainen. Toisin kuin etelän maissa, pyörillä ajetaan vain kesäkaudella. Meillä kuljettajat ovatkin yleensä moottoripyöräharrastajia, joilla on huolehtivainen asenne ajoneuvoaan kohtaan.

_Juttua varten on haastateltu Liikenne- ja viestintäministeriön ylitarkastajaa Joel Karjalaista, Poliisihallituksen poliisiylitarkastajaa Samppa Holopaista, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin osastopäällikköä Toni Pallaspuroa sekä A-Katsastuksen teknistä johtajaa Hannu Pellikkaa. _