Autoa ajetaan entistä useammin vähän maistelleena – eurooppalaiset juomatavat näkyvät puhallutuksissa

Alkoholia vähän juoneiden kuljettajien määrä on kasvussa. Asiantuntijan mukaan kyse on eurooppalaistuneesta juomakulttuurista ja omista alkometreistä.

liikenne
Poliisi puhalluttaa autoilijaa.
Toni Pitkänen / Yle

Poliisi piti viime viikolla ympäri Suomea tehopuhallusratsioita. Esimerkiksi Kaakkois-Suomessa puhallutettiin 8100 henkilöä, joista 24:ää epäillään rattijuopumuksesta. Ylikomisario Jukka Lankisen huomion kiinnitti 89 kuljettajaa, jotka ovat rajatapauksia. Heidän veressään oli alkoholia, mutta ei rangaistavasti eli 0,5 promillea.

Lankisen mukaan määrä on poikkeuksellisen suuri.

– Vaikuttaa siltä, että ihmiset ovat valveutuneita ja ottavat hallittuja riskejä. Jotkut käyttävät varmasti omia alkometrejään, jotta rattijuopumusraja ei ylity, Lankinen sanoo.

Hän pitää omien alkometrien käyttöä positiivisena asiana. Poliisin mukaan ei kuitenkaan pidä ajaa, jos yhtään epäilee ajokuntoaan.

Joka 140:s vastaantulija nauttinut alkoholia

Liikenneturvan kokoamista tilastoista ilmenee, että "vähän maistelleiden" määrä on kasvanut viitenä viime vuonna. Määrä on palautunut kymmenen vuoden takaisiin lukuihin. Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärven mukaan ilmiön syynä ovat eurooppalaistuneet juomatavat.

Yleisesti rattijuoppona pidetään henkilöä, joka ei pysy pystyssä. Tarkkaavaisuuteen vaikuttavat kuitenkin monet seikat.

– Alkoholi kuuluu nykyään arkipäivään. Viinit ja oluet ovat tulleet ruokajuomiksi. Nykyisin juodaan miedompia juomia, ennen suosittiin enemmän väkevämpiä juomia, Kinisjärvi arvioi.

Vuonna 2015 poliisin tietoon tulleiden tapausten perusteella joka 770:s kuljettaja oli rattijuoppo ja joka 140:s kuljettaja oli nauttinut alkoholia.

Kinisjärvi muistuttaa, että vaikka rangaistavuuden raja onkin 0,5 promillea, tieliikennelain mukaan alkoholia ei saa olla lainkaan veressä.

– Yleisesti rattijuoppona pidetään henkilöä, joka ei pysy pystyssä. Tarkkaavaisuuteen vaikuttavat kuitenkin monet seikat.

Promillelukujen lisäksi kuljettajan tuli huomioida alkoholin ja lääkkeiden yhteisvaikutusta, vireystila ja varsinkin nuorilla ajokokemuksen puute.

Ei rattiin, jos alkometri värähtääkään

Omien alkometrien suhteen Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi on skeptinen. Hän ei luottaisi autotarvikemyymälöistä ostettaviin mittareihin.

Jos oma alkometri näyttää yhtään mitään promilleja, ei tulisi ajaa.

– Sanoisin, että jos oma alkometri näyttää yhtään mitään promilleja, ei tulisi ajaa. Ihmiset tuskin edes muistavat kalibroida laitteita, Kinisjärvi sanoo.

Hän uskoo, että osa suomalaisista tarkastaa omalla alkometrillä, paljonko voi juoda ennen kuin rangaistavuuden raja ylittyy.

Kinisjärvi epäilee kuitenkin, että enimmäkseen omia alkometrejä käyttävät paljon autoilevat ja kohtuullisesti juovat ihmiset, jotka haluavat säilyttää varmasti korttinsa.