Koe uusi yle.fi

Kiina, japani ja arabia opetussuunnitelmaan: Lukion arabian kurssi täyttyi heti

Uudessa opetussuunnitelmassa määritellään, mitä vierasperäisten kirjainmerkistön opiskelu tarkoittaa. Tämä koskee lähinnä kiinaa ja japania, mutta uudistuksen myötä aloitetaan myös maan ensimmäinen arabian kielen lukiokurssi.

Kotimaa
Japanin kielen oppikirjoja.
Kimmo Hiltunen / Yle

Uuteen opetussuunnitelmaan on lisätty Aasian ja Afrikan kielet B3-, eli lukiossa alkaviksi vieraiksi kieliksi. Sen myötä aasialaisten ja afrikkalaisten kielten opetukseen ja opiskeluun tehdään viralliset ohjeistukset. Toistaiseksi uudistus tarkoittaa lähinnä kiinaa ja japania.

Opetushallituksen opetusneuvoksen Paula Mattilan mukaan kiinaa ja japania on opetettu Suomessa aiemminkin, mutta tähän asti opetussuunnitelma on noudattanut yleistä B3-kielisuunnitelmaa.

– Nyt määritellään ensimmäistä kertaa, mitä tarkoittaa lyhyen oppimäärän kielenopiskelu silloin, kun kieli on merkittävästi erilainen kuin eurooppalaiset kielet. Ennen kaikkea ajatellaan kirjoitusmerkistöä, Mattila kertoo.

Suomen ensimmäinen arabian kurssi

Uuden opetussuunnitelman lisäksi Helsingin kielilukio ottaa ison askeleen uuteen kulttuuriin ja alkaa opettaa arabian kieltä tiettävästi ensimmäistä kertaa Suomen lukioista.

– Opiskelijat ovat toivoneet arabian opetusta usean vuoden ajan, ja nyt opetussuunnitelman myötä se oli luontevaa lisätä kurssitarjottimelle, sanoo rehtori Sirpa Jalkanen.

Vieraisiin kieliin erikoistuneessa lukiossa on opetettu jo tähän mennessä kymmentä vierasta kieltä: ruotsia, englantia, espanjaa, saksaa, ranskaa, italiaa, venäjää, latinaa, japania ja kiinaa. Eri kulttuureista kiinnostuneet nuoret innostuivat myös 11. kielestä.

– Mielenkiinto on ollut suurta. Kun laitoimme arabian kurssin tarjottimelle, se täyttyi heti. Kurssikatoksi laitoimme 32 opiskelijaa, ja nyt osallistujalistassa on 32 nimeä, Jalkanen kertoo.

Opetushallituksen Paula Mattila arvelee, että suurimmassa osassa Suomen 300 lukiosta kieliuudistus ei heti näy, sillä kouluilla on muutenkin työtä uuden opetussuunnitelman huomioimisessa. Hän on kuitenkin varma, että viiden vuoden sisällä opetus ja kansainvälinen yhteistyö lisääntyvät esimerkiksi etäopiskelun myötä.

Aasian ja Afrikan merkitys lännessä ei ole ainakaan vähenemässä.

– Kiinan merkitystä korostaa myös se, että sitä opetetaan yhä enemmän muissa Euroopan maissa. Japanin puolesta taas puhuu se, että sen populaarikulttuuri on monella tapaa kiinnostava. Arabian suhteen olen toiveikas, mutta siihen vaaditaan vielä paljon työtä.

Vuosien työn tulos

Kiitos kieliuudistuksesta kuuluu etenkin Yanzu- ja Ippo-hankkeille, jotka ovat viime vuosina ajaneet kiinaa ja japania peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmaan. Yanzu on vantaalaisen Vaskivuoren lukion käynnistämä Kiina-projekti, jonka nimi viittaa kielen esi-isiin. Nurmijärveläisen Rajamäen lukion pyörittämä Ippo puolestaan ottaa nimensä mukaisesti askeleen kohti japania.

Japanin kielen sanakirja.
Kimmo Hiltunen / Yle

Yhteistyössä on ollut myös Helsingin yliopiston Itä-Aasian tutkimuksen oppiaine, jossa on vuodesta 2014 voinut opiskella itselleen kiinan ja japanin kielen opettajan pätevyyden.

Mattila kannustaa kouluja tarjoamaan kursseja yhä enemmän, mikä saisi yhä useamman opiskelijankin kiinnostumaan kielistä. Kustantajilta hän puolestaan toivoisi ajankohtaisia oppimateriaaleja, vaikka opiskelijoiden lukumäärä ei olekaan vielä suuri.

Opetusneuvos Mattila muistuttaa, että kielten opetuksella nuoria valmistetaan muuttuvaan maailmaan.

– Kielten opiskelu on rauhantyötä. Mitä enemmän osaat kieliä, sitä enemmän ymmärrät ihmisiä ja kulttuureita, hän sanoo nuorille.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Politiikka

Niinistö panttaa yhä Nato-kantaansa – ”Jäsenyys on täysin riippuvainen olosuhteista”

Kittilä

Mikä Kittilää oikein vaivaa?

Kittilä

Terttu Utriainen Kittilän tilanteesta: "Jos vuosikausia toimitaan tällä tavalla, ulkomaailmalle sokeudutaan"

Mielenterveys

Miten jo 8-vuotiaalla voi olla mielenterveysongelmia? – Lastenpsykiatrian lähetteiden määrä jatkuvassa kasvussa