Pian juhlitaan Rion olympialaisten avajaisia – kisojen symboli on matkannut vuosisadassa kirjepaperilta kisajulisteisiin

Ensimmäisen kerran olympiarenkaat piirrettiin ja väritettiin kirjepaperille. Vuosi oli 1913 ja kynästä piti kiinni ranskalainen paroni Pierre de Coubertin, modernien olympialaisten isä.

olympialaiset
Helsingin kisojen 1952 juliste.
KOK

Pierre de Coubertin perusti Kansainvälisen olympiakomitean vuonna 1894 inspiroiduttuaan antiikin Kreikan olympiaperinteestä. Nykyaikaiset olympialaiset järjestettiin ensimmäistä kertaa Ateenassa vuonna 1896.

Coubertinin olympiarenkaat näkyivät kisoissa kuitenkin vasta vuonna 1920 Belgian Antwerpenissa, kun olympialippu liehui salossa ensimmäistä kertaa. Lipussa valkoisella taustalla komeilevat olympiarenkaat.

Viiden renkaan tarina

Sittemmin olympiarenkaiden syntytarinaa ja merkitystä on tulkittu monella tapaa. Pierre de Coubertinin sanoi itse, että viisi rengasta edustavat viittä maanosaa, joihin olympismi eli olympia-aate oli levinnyt. Tällä hän viittasi elämänfilosofiaan, jossa keho, tahto ja mieli yhdistyvät.

Olympiarenkaiden värien on kerrottu symboloivan viittä maanosaa. Tästä ei Coubertinin mukaan kuitenkaan ollut kyse, vaan renkaiden värit yhdessä olympialipun valkoisen taustan kanssa muodostavat paletin, jonka väreistä jokin on löydettävissä jokaisen maailman valtion lipusta.

Toisinaan renkaiden määrän on tulkittu viittaavaan antiikin olympialaisten viisipäiväiseen kestoon tai antiikin arvostetuimpaan lajiin eli viisiotteluun.

Kenties maailman tunnistetuin tunnus

Polveilevista tarinoista huolimatta olympiarenkaat ovat kisojen tunnuksena onnistunut ratkaisu jopa siinä määrin, että renkaat ovat maailmanlaajuisesti tunnistetuimpia tunnuksia. Tätä mieltä on graafinen suunnittelija Kari Piippo, joka on uransa aikana suunnitellut lukuisia julisteita ja logoja.

– Jos hyvin käy, logoja uudistetaan parinkymmenen vuoden välein. Olympiarenkaat ovat kuitenkin pitäneet pintansa.

Yksi syy rengastunnuksen kestämisessä on siihen liittyvä tarina: onnistunut logo kertoo kohteestaan jotain oleellista. Vaikka olympiarenkaiden tarinan merkitys on abstrakti ja se täytyy oppia, kertomus helpottaa mieleenpainumista.

– Toisaalta olympiarenkaat ovat logona myös moneen käyttötarkoitukseen sopivia. Logon värit ovat selkeät, se toimii eri kokoisena ja eri materiaaleille painettuna. Renkaat toimivat tunnistettavina jopa mustavalkosina, sanoo Piippo.

Matka jatkuu julisteissa

Olympiarenkaat ovat Kansainvälisen olympiakomitean rekisteröity tavaramerkki, eikä niitä voi käyttää kuka tahansa miten tahansa. Olympialipun lisäksi renkaita käytetään jokaisia kisoja varten suunniteltavassa julisteessa.

– Olympiajulisteissa tyypillisesti pyritään esittelemään kulloistakin kisakaupunkia ja paikallista kulttuuria, kommentoi Kari Piippo.

Suunnittelijalla on kova työ saada yhteen kuvaan mahtumaan suuria ajatuksia. Piipon mukaan julisteiden ja muun graafisen ilmeen suunnittelu aloitetaan usein jo silloin, kun tieto olympialaisten järjestämisestä saadaan.

Olympiarenkaat ovat kesäkisojen julisteissa esiintyneet vuodesta 1930 lähtien. Olympiakaupungin kuvailun lisäksi urheilusuoritusten ja urheilijoiden kuvaaminen on tyypillistä.

– Mielenkiintoista on se, että naiset ovat urheilleet olympialaisissa jo yli sata vuotta, mutta julisteisiin nousevat useimmiten kuitenkin miesurheilijat, sanoo Piippo.

"Ensipainokset jopa tuhansien arvoisia"

Urheilujulisteita ei enää suunnitella kuin suuria kilpailuja varten. Suunnittelijan uralle olympialaisten graafisen ilmeen toteuttaminen voi olla suuri potku.

– Kyllä suunnittelijat, jotka vähääkään prosessiin osallistuvat, mainitsevat siitä ansioluettelossaan, sanoo graafinen suunnittelija Kari Piippo.

Ennen julisteiden tarjoama tieto oli tärkeä tekijä niiden painamiselle. Ajan myötä julistetaide on siirtynyt käytöstä gallerioihin omaksi taiteenlajikseen. Vanhoista olympiajulisteista on tullut myös haluttuja keräilykohteita.

– Olympiajulisteiden ensipainokset voivat olla jopa tuhansien arvoisia.