Analyytikko: Nokian tulos oli selkeä pettymys

Analyytikot pettyivät tänään Nokian toisen vuosineljänneksen tulokseen. Analyytikko Mikael Rautanen pitää tulospettymyksen keskeisenä syynä yleistä markkinatilanteen heikkoutta.

talous
Nokian logo myymälän edustalla Helsingissä.
Jarno Kuusinen / AOP

Teknologia-analyytikko Mikael Rautanen analyysiyhtiö Inderesistä pitää Nokian toisen vuosineljänneksen tulosta selkeänä pettymyksenä odotuksiin nähden. Nokian oikaistu liikevoitto lähes puolittui viime vuoteen verrattuna, mikä jäi noin 15-20 prosenttia analyytikkojen odotuksesta.

– Päällimmäisenä tekijänä on tämä yleinen markkinatilanteen heikkous erityisesti langattomissa verkoissa. Operaattoreiden investoinnit ovat tällä hetkellä jäissä lähes kaikilla markkina-alueilla, Rautanen sanoo.

Näkymissään Nokia ennakoi tuloskehityksen parantuvan loppuvuotta kohden. Suurimpana haasteena Rautanen pitää näkymien epävarmuutta. Markkinatilanteen paranemisesta ei ole vielä merkkejä ja lisäksi Alcatel-Lucent-fuusion onnistumiseen liittyy paljon riskejä.

– Näissä olosuhteissa hyvän tuloksen tekeminen ei ole käytännössä mahdollista. Siihen, kuinka nopeasti Nokian tuloskehitys lähtee elpymään, on tällä hetkellä aika rajallinen näkyvyys.

Säästötavoitteiden kiristys ei yllättänyt Rautasta. Hän arvioi sen heijastelevan ennemmin yleistä heikkoa markkinatilannetta, kuin Alcatel-Lucent-integraatiota. Myös kilpailijoilla säästö-ohjelmat ovat yhtä mittavia siitä huolimatta, että niillä ei ole käynnissä fuusioita tai päällekkäisten toimintojen karsimisia.

– Pääkilpailija Ericsson jo aiemmin kasvatti omia säästötavoitteitaan ja oli tiedossa, että Nokiakin tulee kiristämään säästöruuvia. Kyse on jatkuvasta tarpeesta tehostaa toimintaa kun kilpailu on niin kireää.

Rautasen mielestä henkilöstövaikutusten arviointi on vielä liian aikaista, mutta hän uskoo, että säästöt saattavat osua pahemmin Suomeen kuin Alcatel-Lucentin toimintoihin.

– Entinen Nokiahan oli puhtaasti mobiiliverkkoihin keskittyvä toimija ja Alcatel-Lucentilla oli huomattavasti enemmän muualle kuin mobiiliverkkoihin keskittynyttä toimintaa. Markkinan heikkous on nyt huomattavasti enemmän mobiiliverkkojen puolella ja sitä kautta säästöpaine saattaa osua pahemmin Suomeen.