Kolahtiko parkkipaikalla? Syyllisen toteaminen ei ole aina poliisillekaan helppoa

Perinteinen peruutuskolari voi sattua parkkipaikalla. Joskus riitatilanteilta ei vältytä, ja syyllisen toteaminen on hankalaa niin poliisi kuin vakuutusyhtiönkin näkökulmasta.

Kotimaa
Auto peruuttaa parkkiruutuun.
Niko Mannonen / Yle

Peruutustutka ei ilmoittanutkaan takana olevasta ajoneuvosta tai kiireessä ei vaan ehtinyt vilkaista peiliin. LähiTapiolan liikenneturvallisuuspäällikkö Markus Nieminen kertoo, että parkkipaikalla kolahtaa usein.

– Parkkipaikkavahinkojen ja peruutusvahinkojen määrä on ollut kasvussa jo useiden vuosien ajan. Se on oikeastaan ainoa kolarityyppi, joka on jatkanut nousuaan.

Poliisille tulevien ilmoitusten mukaan parkkipaikkakolareita sattuu esimerkiksi Kainuussa viikottain.

– Niitä tulee isompien markettien parkkipaikoilla. Oven avauksia tai tapauksia, joissa auton jollakin kulmalla on hieman viistetty naapuriautoa, rikosylikomisario Jarkko Maksniemi Kajaanin poliisiasemalta kertoo.

Molemmat voidaan todeta syyllisiksi

Riitatilanteilta ei aina vältytä, kun vaikkapa parkkihallissa peruutetaan toista autoa päin tai ovella kolhaistaan parkkinaapuria.

– Valitettavasti niin se on. Kun kaksi autoa parkkipaikalla törmää, ei ole aina selvää kumpi on juridisesti ja tieliikennelain mukaan syyllinen ja korvausvelvollinen. Monessa tapauksessa voi käydä niin, että jos poliisi tulee paikalle, niin tilanne meneetasan, eli molemmat maksavat kolhunsa.

– Vakuutusyhtiössä joudutaan vastaavasti tekemään samanlaisia päätöksiä, Nieminen kertoo.

On erittäin tärkeää muistaa varmentaa kolaroineen osapuolen henkilöllisyys ja ajoneuvon yksilöintitiedot.

Jarkko Maksniemi

Jos osapuolet ovat toista mieltä tapahtuman kulusta, eikä silminnäkijää ole, ei syyllisyys ole poliisillekaan aina selvää.

– Molemmilla voi olla syytä tapahtumaan varsinkin, jos molemmat ovat olleet liikkeessä tapahtuma-aikana. Tapauksia voidaan myös tutkia ja antaa syyttäjälle syyteharkintaan. Mutta nämä on pääsääntöisesti saatu sovittua keskustelemalla, Maksniemi toteaa.

– Peruutustilanteessa sattuneessa peltikolarissa voidaan yleisesti todeta, että usein peruuttaja on niihin syyllinen. Niissäkin on monenlaisia eri variaatioita. Kumpi lähti liikkeelle ja missä vaiheessa? Missä ajoneuvot sijaitsevat suhteessa ajoväyliin?

Auton ovi osuu viereisen auton kylkeen parkkipaikalla.
Perinteinen parkkipaikkakolhu tehdään auton ovella toisen auton kylkeen.Niko Mannonen / Yle

Poliisia ei tarvita – välttämättä

Vakuutusyhtiön työtä helpottaa toki se, että poliisi toteaa syyllisen. Korvausratkaisun tekemiseen tutkintapöytäkirja ei ole kuitenkaan tärkein asia.

– Jos kenellekään ihmiselle ei ole tapahtunut mitään, eikä henkilövahingon vaaraa ole, ei poliisi sitten välttämättä tule paikalle. Heitä on rajallinen määrä ja tärkeitä työtehtäviä, jotka voi mennä peruutusten edelle, vakuutusyhtiöstä sanotaan.

Kun kaksi autoa parkkipaikalla törmää, ei ole aina selvää kumpi on juridisesti ja tieliikennelain mukaan syyllinen ja korvausvelvollinen.

Markus Nieminen

Rikosylikomisarion mukaan poliisia ei tarvitsekaan kutsua paikalle, jos kolaritilanne voidaan selvittää sulassa sovussa. Pitkien etäisyyksien Kainuussa peltikolaripaikalle ei päästäkään välttämättä heti. Poliisi voi kuitenkin ohjeistaa ja opastaa puhelimitse.

– On erittäin tärkeää muistaa varmentaa kolaroineen osapuolen henkilöllisyys ja ajoneuvon yksilöintitiedot. Usein ihmisillä voi olla autossa vakutuusyhtiöiden vahinkotapahtuma-asiakirjoja, joten sellainen voidaan täyttää heti onnettomuuspaikalla, Jarkko Maksniemi muistuttaa.

Poliisille tulee jonkun verran tutkintapyyntöjä peltikolareista, joiden jälkipuinnissa syyllisyydestä ollaan kaksissatuumin sovittu, mutta toisen osapuolen yhteystietoja ei ollakaan otettu. Tapauksissa syylliseksi sovittu osapuoli ei olekaan tehnyt vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiöönsä.

– Ajokortti kannattaa ottaa omaan käteen ja kirjoitella vaikka tiedot ylös siitä, samoin kuin rekisterikilvestä.

Varoitusjärjestelmillä eroon pikkuvahingoista?

Tekniikka kehittyy ja useissa autoissa on peruutustutka tai -kamera, mutta niihinkään ei ole aina luottaminen.

– Uusi tekniikka ei pelasta tätä tilannetta. Ja onhan niinkin, että suomalainen keskivertoauto on noin 11-vuotias, eikä siinä autossa sitten ole tekniikkaa, joka varoittaa kun lähestytään pylvästä tai toista autoa, Nieminen LähiTapiolasta pohtii.

Poliisi ei osaa arvioida tekniikan vaikutusta kolareihin.

– Peruutuskameroilla ei ole tietenkään vaikutusta niihin peltikolareihin, joissa eteenpäin ajamalla on kolhaistu toista autoa.

– Jatkossa kun autokanta uudistuu, niin varoitusjärjestelmät voivat vähentää pieniä peltikolareita, Maksniemi pohtii.