Koe uusi yle.fi

Iskikö työstressi heti loman jälkeen? Lue asiantuntijan 5 vinkkiä

Tampereen yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan loman terveys- ja hyvinvointivaikutukset hälvenevät heti ensimmäisellä työviikolla. Miten pitää kiinni lomalla tankatusta levollisuuden tunteesta mahdollisimman pitkään?

Kotimaa
Kaatunut kahvimuki ja tahriintuneita papereita.
All Over Press

Ylen Päivän kasvo -ohjelmassa vierailee tänään työhyvinvoinnin dosentti Marja-Liisa Manka. Hänen mukaansa loman virkistävä vaikutus ei kestä kauaa, joten jokaisen kannattaa tehdä viikoittain asioita, jotka irrottavat työstä.

Toiselle työrytmistä irtaantumiseen sopii esimerkiksi liikunta, toiselle marjastus. Tärkeintä on valita keino, joka sopii itselle.

Työhyvinvoinnin dosentin teesit parempaan työssä jaksamiseen

  1. Tuunaa työsi: tehkää yhdessä hyvä henki
  2. Asenne: etsi työsi hyvät puolet
  3. Palautuminen työstä: harrasta, hurvittele ja hikoile
  4. Opi joka päivä jotain uutta
  5. Kehu, tervehdi ja kiitä läheisiäsi työssä ja kotona

_Lisää aiheesta tänään Ylen Päivän kasvo -ohjelmassa, TV1 kello 18.20._