Suomalaismies kamppailee mitalista Saksan taivaalla – paalupaikalta kohti EM-kultaa

Suomea edustava Lassi Nurila lähtee karsintojen jälkeen ykköspaikalta lennokkien Euroopan mestaruuskisoissa Saksassa. Nurila johtaa radio-ohjattavien taitolennokkien kilpailua välierien jälkeen. Karsinta loppukilpailuun alkaa perjantaina.

urheilu
Lassi Nurila lennättää RC-lentokonetta Kälviällä.
Lassi Nurila lennättää RC-lentokonetta Kälviällä.Yle / Jussi Siitarinen

Saksan Untermumkheimissa oli torstaina vapaapäivä, perjantaina lennetään semifinaalit ja lauantaina on loppukilpailu.

Torstaina kisapaikalta tavoitettu Lassi Nurila oli tyytyväinen suoritukseensa. Hän oli tulosliuskoissa oli keskiviikon jälkeen kärkipaikalla tuhannella pisteellä

– Tiedän sen, mikä on minun oma hyvä tasoni, mihin olen pystynyt harjoituslennoissa. Olen mielestäni pystynyt siihen samaan kisalennoissakin. Kilpailujännitys ei ole mennyt liian pitkälle, vaan olen saanut itsestäni irti parhaan kaikilla lennoilla tähän mennessä.

Kokkolanseudun RC-lentäjiä edustavan Nurilan tilillä on muun muassa radio-ohjattavien taitolennokkien Maailman Cup-voitot vuosilta 2014 ja 2015.

1 000 pisteellä kärjessä

Alkukierroksilla on neljä lentoa, joista lasketaan kolme parasta. Pistelasku systeemi kulkee niin, että se joka lentää parhaan suorituksen saa 1 000 pistettä, ja kanssakilpailijoiden suoristus arvotetaan suhteessa siihen.

– Sain niissä neljästä lennosta kolmesta täydet 1 000 pistettä ja se huonoinkin oli tosi lähellä, jotakin 994 pistettä.

Lentämisen täytyy olla mahdollisimman tarkkaa, tärkeintä on geometria.

Kilpailuissa lennetään ohjelmasarjoja, jotka koostuvat noin paristakymmenestä erilaisesta liikkeestä. Tuomarit arvostelevat jokaisen liikkeen 10 pisteestä alaspäin, jos pilotti mokaa, tuomarit rokottavat pisteitä.

– Lentämisen täytyy olla mahdollisimman tarkkaa, tärkeintä on geometria. Lennolla täytyy olla samanmittaisia säteitä, suoria osuuksia. Kierrenopeuksien on oltava samoja.

Sää Saksassa on ollut hieman sateista, mutta olosuhteet ovat ollleet tasaiset kaikille, haasteitakin on ollut.

– Tiistaina aamupäivällä oli tosi hankalaa. Lennätysetäisyys pitää saada pysymään samana, vajassa 700 metrissä pilotista. Tuuli painoi tosi voimakkaasti ulospäin, siinä joutuu jo vänkäämään tosi kovaa, että saa pidetyksi koneen linjalla. Se tekee lennätyklsen tosi hankalaksi.

Sähkömoottorit yleistyvät

Lassi Nurila lentää tällä hetkellä sähkömoottorilla varustetulla taitolennokilla.

– Moottorilla ei sinällään ole väliä, osa kilpaiijoista lentää vielä polttomoottorilla, mutta noin 90 prosenttia lentää jo sähkömoottorilla. Nykyään on jo paljon kaksitaso koneita, mutta osa lentää yksitasokobneella.

Mitään pikkuipoikien lennnokkeja koneet eivät ole, rungon maksimipituus on kaksi metriä, samoin siipien kärkiväli. Paino pitää jäädä alle viiden kilon. Myös melulle on asetettu rajoitus, sen pitää jäädä kolmen metrin päästä mitattuna alle 94 desibelin. Lassi Nurila lentää nyt kolmatta vuottaan kaksitasokoneella.

Tuntumaa Euroopasta

Lassi Nurila on hakenut kilpailutuntumaa tänä kesänä kiertämällä usean viikon ajan Eurooppaa Maailman Cupissa ja muissa kisoissa. Ohjaimet ovat olleet paljon hyppysissä.

– Kyllä se on tosi tärkeää. Sillä millainen kone on, ei ole niin suurta merkitystä. Se, että saa koneen trimmatua itselleen sopivaksi ja sillä on lennättänyt paljon, ja saanut tosi hyvän tuntuman koneeseen. Sillä joutuu kuitenkin tekemään korjausliikkeitä, jo ennen kuin jokin virhe tapåahtuu. Pitäää osata ennakoida virheet, jos näkee virheen, sitä on myöhäistä enää korjata.

Europan mestaruuskilpailun tuloksia voit seurata tästä linkistä (siirryt toiseen palveluun).