Trafin tieliikennejohtaja: Ruotsin liikenteestä kannattaisi ottaa mallia

Sillanpään mukaan Ruotsin liikenneturvallisuuden etumatka johtuu uudemmasta autokannasta ja tielläliikkujien paremmasta asenteesta.

Ylen aamu
Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.
Liikenteessä kuolee merkittävästi vähemmän ihmisiä kuin vuosikymmeniä sitten. Moni asia on paremmin kuin esimerkiksi 70-luvulla. Mitä vielä voidaan tehdä, jotta liikenteestä tulisi entistä turvallisempaa? Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää vastaa.

Trafin tieliikennejohtajan Marko Sillanpään mukaan Suomen kannattaisi ottaa mallia Ruotsista, joka on onnistunut säilyttämään etumatkan liikenneturvallisuusasioissa.

– Kyllä monet ovat sitä mieltä, että Ruotsissa on parempi asenneilmasto, että siellä paremmin huomioidaan muita tielläliikkuja ja ehkä noudatetaan paremmin liikennesääntöjä, Sillanpää kertoi Ylen aamu-tv:n haastattelussa tänään perjantaina.

Myös uudempi autokanta tekee Ruotsista Suomea liikenneturvallisemman maan.

Viime vuosina Suomen liikenteessä on kuollut alle 300 ihmistä vuodessa, vaikka liikennemäärät ovat huomattavasti suurempia kuin menneinä vuosikymmeninä.

Sillanpään mukaan tähän on vaikuttanut useampi asia, kuten ajoneuvojen tekninen kehitys, teiden parannukset ja poliisin automaattivalvonta. Myös terveydenhuolto ja ensihoitojärjestelmä ovat kehittyneet.

Millaisia keinoja on jatkossa käytettävissä liikenneturvallisuuden parantamiseksi?

– Aivan varmasti jatketaan sitä nykyistä työtä. Tässä ovat mukana monet organisaatiot kuten poliisi, pelastustoimi ja tieliikenteen viranomaiset. Kaupungit ja kunnat ovat tärkeässä asemassa esimerkiksi kevyenliikenteen infrastruktuurin osalta.

Enemmän muiden huomioimista

Paikoittain liikenteessä purskahtelevan tieraivon kitkemiseksi Sillanpää ehdottaa yleisen asenneilmapiirin parantamista ja valistustoimintaa.

– Kuitenkin se lähtee jokaisesta tielläliikkujasta. Että pyrittäisiin ottamaan niitä muita tielläliikkuja huomioon. Se on paitsi turvallisuustekijä, niin se on myös viihtyvyystekijä. Ei sellaisessa liikenteessä ole kyllä kovin mielekästä olla, missä käyttäydytään aggressiivisesti toisia kohtaan.

Syksyn myötä katukuvaan ilmestyvät myös pienet koululaiset, jonka vuoksi kouluteiden liikenneympäristöjä pyritään turvaamaan. Monet kaupungit ja kunnat ovat laskeneet nopeusrajoitukset koulujen lähistöillä 30 kilometriin tunnissa.

– Jokaisen kodin tehtävä on kertoa omille lapsille, miten tiellä käyttäydytään. Myös valitustyötä tekevät organisaatiot pyrkivät muistuttamaan autoilijoille liikenteen ensikertalaisista, jotka saattavat käyttäytyä arvaamattomasti. Kaikkien tulee olla todella tarkkana tuolla liikenteessä koulujen lähistöillä, Sillanpää muistuttaa.