Rallitähti Jari-Matti Latvala suostuu istumaan vain isänsä kyydissä: Ärsyttää, kun muut neuvovat, miten ajetaan

Jari-Matti Latvala haluaa olla ensimmäisenä liikkeellä liikennevaloista, antaa isänsä ajaa hierarkisista syistä, ja ärsyyntyy, jos joku neuvoo häntä ratissa. Voiton jälkeen sympaattinen rallikuski tarkistaa mekaanikoltaan, että auton katolla juhliminen on varmasti okei.

urheilu
Jari-Matti Latvala
Meeri Niinistö / Yle

Jari-Matti Latvala osallistuu Lahden Historic Rallyyn seitsemättä kertaa. Rallin MM-sarjan WRC-luokassa kolmantena ajava Latvala nauttii ajamisesta myös rallipätkien ulkopuolella.

– Mä ajan mielelläni itse aina kun on vaan mahdollista. Kilometrejä tulee aika paljon. Esimerkiksi isä ei halua istua kyydissä ollenkaan. Jos ollaan samassa autossa, niin mun on pakko vaan istua kyydissä, nauraa Latvala.

Latvala kertoo ajavansa liikenteessä aggressiivisesti, mutta liikennesääntöjä noudattaen. Esimerkiksi jarrutukset hän tekee liikenteessäkin vasemmalla jalalla. Ensimmäisen kerran kyydittävä saattaa vähän hätkähtää, mies sanoo.

– Kun liikennevalot vaihtuu vihreisiin, niin siitä lähdetään heti, että päästään liikkeelle! Mun ajaminen ei ole ergonomista, rallitähti naurahtaa.

Aggressiivisesta ajotyylistään huolimatta Latvala ei mielellään ota neuvoja vastaan apukuskin paikalta.

– Jos mulle sanotaan, että jarruta nyt tossa kohtaa ja varo tuota autoa, niin mua rupeaa kyllä vähän ärsyttämään.

Kerran kolarissa: "Jos joskus pelotti, niin silloin"

Jyväskylän MM-ralleissa viime viikonloppuna Latvala jäi toisena päivänä muutaman kymmenen sekuntia johtavasta Kris Meekestä, kun Latvalan Polon takarengas rikkoutui erikoiskokeella.

Kun liikennevalot vaihtuu vihreisiin, niin siitä lähdetään heti, että päästään liikkeelle!

Jari-Matti Latvala

Kahtena aiempana vuotena Latvala on ajanut Jyväskylän MM-rallin voittoon kartturinsa Miikka Anttilan kanssa. Rallipiireissä voiton jälkeen perinteisiin kuuluu shampanjan suihkuttamisen lisäksi myös auton katolle nouseminen.

– Aikaisemmin Fordin tiimissä kerran noustiin katolle ja katto meni kasaan. Sen jälkeen meille sanottiin, että katolle ei enää nousta. Volkkarilla, kun olemme nousseet katolle, olen harmitellut, että sori, tämä katto meni nyt. Mekaanikko sanoo, että ei hätää. Silloin, kun voitetaan niin minä vaihden sinulle katon.

Siviilissä Latvala on ollut kolarissa kerran vuonna 2009 Irlannissa. Latvala ajoi testin jälkeen hotellille pimeässä sateessa, kun vastaantuleva auto menetti hallinnan ja ajoi Latvalan keulaa kohti. Suomalaiskuski sai kuitenkin käännettyä autonsa pusikkoon.

– Toinen auto pyörähti kaksi kertaa 360 astetta, lensi puskan yli ja kaatui katolleen. Jos joskus on pelottanut, niin silloin pelotti mennä katsomaan, kuinka siellä kävi. Kaikki oli onneksi kunnossa.

Aikaisemmin Fordin tiimissä kerran noustiin katolle ja katto meni kasaan. Sen jälkeen meille sanottiin, että katolle ei enää nousta.

Jari-Matti Latvala

Kaikki lähti toririnksalta Alavuodelta

Pohjanmaalta kotoisin oleva Latvala muistaa ajelleensa rallirinkiä, perinteistä toririnksaa Alavuodella nuoruudessaan. Pitihän se näyttää, miten nelivetoinen auto talvikelissä lähtee luisuun, Latvala muistelee.

– Kaikki ajoivat aika hiljaa, kun oli tuunattuja ja madallettuja autoja ja minulla oli vaan se lähtökohta, että laitetaan pelit poikittain ja katsotaan, mitä tapahtuu, rallikuski nauraa.

– Se täytyy kyllä sanoa, että rallirinkihommat ovat varmaankin vähentyneet, ei niitä ole enää samalla tavalla kuin 10 vuotta sitten. On netit ja somet ja systeemit, ei tarvitse lähteä näkemään kavereita tonne kylälle.