Tahkon ideointikilpailu poiki satapäin ehdotuksia – apuna uuden vetonaulan etsinnässä

Kuopion seudun markkinointiyhtiö pyysi ideoita Tahkon matkailualueen kehittämiseksi ja ehdotusten määrä yllätti positiivisesti. Parhaita ideoita höydynnetään suunnitelmassa, jolla kartoitetaan alueen uusia vetovoimatekijöitä.

Tahkovuori
Painepesurilla pestään mutaisia pyöriä ja pyöräilijöitä
Helmi Nykänen / Yle

Kuopiossa Tahkon matkailualueen kehittämiseen liittyvä ideointikilpailu on poikinut peräti 431 ehdotusta. Kuopio-Tahko Markkinointi Oy keräsi ideoita heinäkuun ajan.

Kilpailu on osa syyskuun lopussa valmistuvaa Tahko Action Plan -suunnitelmaa, jonka tarkoituksena on löytää alueelle uusi iso vetonaula nykyisten laskettelun, golfin ja tapahtumien lisäksi. Kisan järjestäjät odottivat muutamia kymmeniä ehdotuksia, joten suosio oli yllätys.

– Esimerkiksi maastopyöräilyyn liittyvät asiat tulivat voimakkaasti esille. Se on meille hyvä uutinen, koska sitä asiaa on jo lähdettykin kehittämään. Lisäksi tapahtumaehdotuksia tuli paljon ja ylipäänsä luontoaktiviteetteja ehdotettiin tosi paljon, kuvailee ideoiden kirjoa Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n toimitusjohtaja Wille Markkanen.

Ehdotusten joukossa oli paljon myös jo olemassa olevien palvelujen kehittämistä. Ideoissa mainittiin muun muassa golfkenttä, kylpylä ja islanninhevosvaellukset.

– Näiden kohdalla on selkeästi kyse lisämarkkinoinnin tarpeesta, Markkanen sanoo.

Kuopio-Tahko Markkinointi Oy pohtii ehdotuksia parhaillaan ja parhaita ideoita hyödynnetään alueen kehittämisessä. Voittajaidea palkitaan Tahkon majoituspaketilla. Kilpailun tuloksista aiotaan kertoa tarkemmin elo–syyskuun aikana.