Itä-Suomen rajanylityspaikat avataan rautatieliikenteelle

Suomen ja Venäjän välinen sopimus poistaa rautateiden rahtiliikennettä koskevat rajoitukset. Itärajan yli kulkeva rautatierahtiliikenne on mahdollista aloittaa Imatralla, Niiralassa ja Vartiuksessa.

Kotimaa
Veturi valmiina vetämään puutavaravaunuja.
Imatralainen Ratarahti aloittaa venäläisen puun kuljetukset Imatrankoskelta heti, kun liikenne avautuu kilpailulle. Yle

Rahtiliikennettä koskevat rajoitukset poistuvat rajanylityspaikoilta. Muutos perustuu Suomen ja Venäjän välillä tehtyyn sopimukseen, jota liikenneministeriöt ovat valmistelleet kymmenkunta vuotta.

Nykyisin pelkästään maantieliikenteen rajanylityspaikkoina toimivat raja-asemat voivat jatkossa toimia myös rautatieliikenteen kansainvälisinä rajanylityspaikkoina. Junaliikenne voi aikanaan alkaa Imatralla, Niiralassa ja Vartiuksessa.

Suomen eduskunta ja Venäjän duuma ovat jo sopimuksen hyväksyneet. Parhaillaan hiotaan sopimuksen teknisiä yksityiskohtia. Niiden on tarkoitus olla kunnossa elo-syyskuussa, minkä jälkeen sopimus vielä ratifioidaan.

Vapaa kilpailu itärajan rahtiliikenteeseen

Uusi sopimus vapauttaa myös kilpailun molemmin puolin rajaa.

– Valtiosopimuksessa ei määritellä kuljetusyhtiöitä eikä siinä ole rajattu, mitä voidaan kuljettaa, kertoo VR:n Venäjän- ja kansainvälisten toimintojen divisioonajohtaja Päivi Minkkinen.

Kuljetusmatkat lyhenevät

Etelä-Karjalassa uudistus otetaan vastaan hyvillä mielin. Maakuntajohtaja Matti Viialaisen mukaan se vaikuttaa myönteisesti teollisuuden kilpailukykyyn.

– Jos ja kun nämä rahdit saadaan kulkemaan suoraan Imatran ja Svetogorskin kautta, niin sehän lyhentää kuljetusmatkaa noin 200 kilometriä suuntaansa, sanoo Viialainen.

Itärajan ainoa rautateiden rajanylityspaikka on nykyisin Lappeenrannassa sijaitseva Vainikkala. Sekä henkilö- että rahtiliikenne Venäjän ja Suomen välillä kulkee Vainikkalan kautta.