1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

"Syömistä ei voi hoitaa netissä" – kauppakeskusten ravintola- ja kahvilabisnes kasvaa

Ruokatrendit kulkeutuvat Suomeen nopeasti, ja laadukkaan katuruoan kansainvälinen suosio näkyy myös kauppakeskuksissa. Ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä kannustaa kauppakeskuksia kokeilemaan myös fine diningia, sillä se veisi fine diningin juuri sinne, missä ihmiset liikkuvat.

Kotimaan uutiset
Katuruokaa.
Tytti Vuori / Yle

Kauppakeskus REDI avautuu Helsingin Kalasatamaan syyskuussa 2018. Tällä hetkellä alue näyttää sekavalta rakennustyömaalta, mutta keskuksen toimintamalli on jo nyt selkeä. Ruoka-alan vetovoimaan uskotaan lujasti, ja kaikki keskuksen 38 kahvila- ja ravintolayrittäjää on valittu.

- Kyllä ravintolat ovat nyt trendinä, eikä syömistä voi hoitaa netissä, sanoo REDIn tilojen vuokrauksesta vastaava Jonna Majanen.

Helsingin yliopiston ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä toteaa, että syöminen muun asioinnin ohessa kertoo mm. ihmisten tarkentuneesta ajankäytöstä.

Kauppakeskukset ovatkin Mäkelän mielestä ravintoloille mitä luontevin paikka.

– Kun ihmiset oleilevat ja viettävät aikaa kauppakeskuksissa entistä enemmän aikaa, jonakin hetkenä heille tulee väistämättä myös nälkä ja jano.

Kalasataman Redi-kauppakeskus, valmistuu 2018.
SRV

Miljööllä on väliä

Vuokrauspäällikkö Jonna Majasen mukaan REDIn ravintoloita valittaessa pohdittiin erottautumista muista, ympärillä olevaa asiakaskuntaa, ajankohtaisuutta ja trendikkyyttä.

– On se sitten terveellistä tai epäterveellistä, suolaista tai makeaa, jokaiselle täytyy löytyä jotakin. Meillä ravintolatarjonta jakautuu fast casual puoleen, mikä on lounastarkoitusta varten sekä rauhallisempiin ruokaravintoloihin, jotka sijaitsevat toisessa kerroksessa ja toisenlaisessa miljöössä, Majanen kertoo.

Samantyyppiseen ratkaisuun on päädytty Kampin kauppakeskuksessa.

– Meillä on strategia jokaiselle kerrokselle, ja valitsemme sen mukaan kuhunkin kerrokseen sopivat ravintolat, Heli Vainio sanoo.

Professori Johanna Mäkelän mukaan viime aikoina onkin entistä enemmän alettu kiinnittää huomiota itse syömisen hetkeen ja syömisympäristöön. Mäkelä toivoisi, että ruoka-alalla yritettäisiin rohkeammin palvelujen ja tuotteiden osalta erottautua naapurista, myös kauppakeskuksissa.

Kampin kauppakeskuspäällikkö Heli Vainio uskoo, että jokainen kauppakeskus valitsee ravintolat myös oman imagonsa ja bränditavoitteidensa mukaan.

Ruokatrendit saavuttavat Suomen nopeasti

Ravintola- ja kahvilabisnes ei ole Kampissa notkahtanut viime vuosina vaan pysynyt ainoana kasvavana sektorina. Tämä on merkinnyt myös yrittäjien vaihtuvuutta.

– Asiakkaiden toiveet tulevat nopeasti huomioiduksi siten, että jos jokin konsepti ei toimi, se ei voi jatkaa täällä pitkään. Monesti kun saman liikepaikan ravintoloitsija on vaihdettu, myynti on välittömästi tuplaantunut, kauppakeskuspäällikkö Heli Vainio sanoo.

Turkulainen nuorten miesten joukko piti Kampin ruokatarjontaa runsaampana ja monipuolisempana kuin kotikaupungissaan Turussa.

– Kyllä täytyy sanoa, että täällä enemmän variaatioita kuin Turussa, siellä on enemmän nopeutta kuin laatua, totesi Stefan Fruntza.

Ruokaan liittyvät ilmiöt kulkeutuvat professori Johanna Mäkelän mukaan todella nopeasti Suomeen. Aina ne eivät saavu tänne yhtä vahvoina tai samanlaisina kuin muihin maihin.

Tom Yam Goong, thaimaalainen tulinen rapukeitto.
Rungroj Yongrit / EPA

– Maailmalla suosittu nyhtöpossu tuli Suomeen nopeasti ja jatkoi sitten elämäänsä nyhtökaurana. Näistä ilmiöistä kasvaa Suomessa usein pitkä jatkumo.

Mäkelä myöntää olevansa paljon kohutusta nyhtökaurasta varsin innostunut, kunhan sitä vain olisi saatavilla.

- Nyhtökaura pohtii sitä, mitä me syömme tulevaisuudessa, se esittelee uuden innovaation teknologisine ratkaisuineen ja ottaa kiinni kasviproteiiniajatuksesta. Toivotan sille loistavaa, pitkää ja menestyksekästä tulevaisuutta!

Kampin kauppakeskuksessa hiljattain avatulla 6K -ravintolalla on samassa pisteessä 6 kokkia, 6 kokemusta ja 6 keittiötä. Tarjolla on trendikästä street foodia, mm. nyhtökauraburgereita.

Kauppakeskukset arastelevat fine diningia

Fast casual tuntuu olevan se kauppakeskusten juttu sekä Suomessa että maailmalla, mutta fine diningia vierastetaan, ajatellaan ettei se istu kauppakeskusmiljööseen. Ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä on toista mieltä.

– Se olisi minusta hieno kokeilu. Fine diningkin kun on selvästi muuttanut muotoaan ja pyrkinyt olemaan entistä rennompaa. Fine dining kauppakeskuksessa veisi sen juuri sinne, missä ihmiset ovat. Juuri tämänkaltaiset villit törmäytykset maailmalla luovat jotakin uutta tavalla, joka ihmisten mielestä voi olla hyvinkin kiinnostavaa, Mäkelä sanoo.

Lue seuraavaksi