"Ne ajat ovat takana, kun saksalainen turistiryhmä ilmestyi bussilla pihalle" – Pieni majapaikka pärjää palvelulla ja erikoisuudella

Pieni majapaikka pärjää hotellijättien keskellä omaleimaisuudella. Asiakas ei vaadi luksusta, mutta mukavuuksia pitää olla. Vaikka välitysmaksut kirpaisevat, erityisesti ulkomaisia turisteja saadakseen pientenkin majatalojen on hyvä näkyä suurilla kansainvälisillä varaussivustoilla.

ilmiöt
kyltti majatalo Vääksy
Juha-Petri Koponen / Yle

Vääksyn Apteekinmajoituksessa on ollut viime viikot täyttä. Paikkaa kahdeksan vuotta vetänyt yrittäjä Armi Jelkänen hykerteleekin tyytyväisenä, sillä alku oli hankalaa.

– Viimeiset kolme kesää on ollut ihan täyttä. Varsinkin viikonloppuina, kun järjestetään paljon juhlia, kaikki huoneet ovat olleet varattuja.

Myös Heinolan Myllyojan perinteikkääseen majataloon on ollut tulijoita.

– Alkukesällä ennen juhannusta oli paljon kotimaisia matkailijoita, heinä-elokuussa näkyy ulkomaalaisten kesälomat. Hyvä kesä on takana, sanoo yrittäjä Marika Cronin, Cronin´s Cafe & Guesthousesta.

Pienissäkin majapaikoissa asiakas haluaa mukavuuksia, mutta voi tinkiä suurten hotellien luksuksesta ja ennen kaikkea hintatasosta. Omaleimaisuus ja välitön palvelu on plussaa.

– Täällä on viihtyisää ja kodikasta, mutta samalla paikka on erikoinen. En ole koskaan ollut tällaisessa. Hieno kokemus, kertoo Vääksyn Apteekinmajoituksessa ensimmäistä kertaa yöpynyt Marja Hautaluoma Espoosta.

Majapaikka voi olla nähtävyys: luksustelttoja ja lasi-igluja

Matkailijat hakevat yhä enemmän elämyksiä myös majoituspaikasta, eivätkä tyydy pelkkään kattoon pään päällä.

– Trendi on selvästi se , että nyt arvostetaan yksilöllisiä ja omaleimaisia kohteita. Siksi esimerkiksi niin sanotut boutique-hotellit ovat kasvattaneet suosiotaan, sanoo kansainvälisen myynninedistämisen johtaja Heli Mende entisestä Matkailun Edistämiskeskuksesta eli nykyisestä Visit Finlandista.

Eurooppalaiset tuntevat Suomea paremmin, ja osaavat etsiä matkakohteita esimerkiksi Järvi-Suomesta.

Heli Mende

Aasialaiset turistiryhmät asettuvat useimmiten suurten hotelliketjujen huomaan, mutta eurooppalaiset turistit osaavat jo hyödyntää pienempienkin majatalojen tarjontaa.

– Eurooppalaiset tuntevat Suomea paremmin, ja osaavat etsiä matkakohteita esimerkiksi Järvi-Suomesta. Aasialaiset tuntevat edelleen lähinnä Helsinkiä, arvio Heli Mende.

– Ne ajat ovat takana, kun saksalainen turistiryhmä ilmestyi bussilla pihalle. Nyt ihmiset matkustavat pääosin omatoimisesti, lisää Marika Cronin Cronin´s Cafe & Guesthousesta.

Majapaikan menestymismahdollisuudet ovat paljolti sidoksissa sijaintapaikan tarjontaan. Nähtävyydet ja tapahtumat ruokkivat majoittajia, mutta joskus pelkkä majoituspaikka voi olla houkutin.

– Sellaisia voivat olla esimerkiksi lasi-iglut tai lumilinnat pohjoisessa, tai uusimpana niin sanottu clamping eli luksustelttamajoitus ulkotiloissa. Se on jo itsessään ohjelmapalvelu, joka halutaan kokea, toteaa Mende.

Kansainväliset varaussivustot jyräämässä puskaradiota?

Omatoimimatkailun suosio on kasvanut koko ajan ja se näkyy myös pienemmissä majapaikoissa. Markkinointikanavat ovat muuttuneet ja pieniäkin majoittajia löytyy yhä enemmän kansainvälisten palveluntarjoajien, kuten Hotels.com tai Booking.comin listoilla.

– Ei se puskaradio enää valitettavasti riitä, ainakin jos aikoo tavoitella ulkomaalaisia matkailijoita, sanoo Marika Cronin Cronin´s Cafe & Guesthousesta.

Asiakkaat kertovat kuulleensa meistä joltain toiselta asiakkaalta ja tieto näyttää levinneen eniten sitä kautta.

Armi Jelkänen

Vääksyssä majataloyrittäjä luottaa vielä silti enimmäkseen puskaradioon ja perinteisiin nettisivuihin.

– Asiakkaat kertovat kuulleensa meistä joltain toiselta asiakkaalta ja tieto näyttää levinneen eniten sitä kautta. Tietysti Facebookissa on hyvä olla ja avasimmekin sinne sivun äskettäin. Varauksen meille voi kuitenkin tehdä vain perinteisesti, puhelimalla tai paikanpäällä, kertoo Armi Jelkänen Vääksyn Apteekinmajoituksesta.

Myös Heinolassa yrittäjä toivoisi, että asiakkaat tekisivät varauksen suoraan.

– Kansainväliset majoitusvarausfirmat ottavat oman komissionsa välistä, eivätkä maksa veroja Suomeen. Vaikka varaus olisikin muutaman euron kalliimpi suoraan yrittäjän kautta, se olisi meidän sekä valtion kannalta parempi vaihtoehto, muistuttaa Marika Cronin.

_muokattu 16.8 klo 16:00: Clamping on luxustelttailua ulko-, ei sisätiloissa. _