Kritiikki sai S-ryhmän perääntymään: Ostostietojen käyttö pohditaan uudelleen

Uusi päätös asiakkaiden yksityiskohtaisten ostostietojen keräämisestä on tulossa jo elokuussa. Kaupan aukioloaikojen vapautuminen ja puolitoista vuotta jatkunut halpuutuskampanja siivittivät S-ryhmän vahvaan tulokseen alkuvuonna.

talous
nainen maksaa kassalla
Anna Huittinen / Yle

SOK-yhtymän pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo, että he selvittävät elokuun aikana, voisiko asiakasomistaja valita, millä tarkkuudella hänen ostostietonsa kerätään. Kilpailija Kesko on jo toiminut näin.

– On todennäköistä, että meillekin tulee vaihtoehtoja siihen miten asiakas haluaa tietojaan hyväksikäytettävän. Onko se koko kauppasumma vai tuoteryhmäkohtaista vai tuotekohtaista tietoa. Tulemme elokuun aikana ulos, minkälaisia vaihtoehtoja meidän asiakkailla on.

S-ryhmä joutui toissa viikolla myrskyn silmään, kun se kertoi keräävänsä syyskuun alusta etukorttiasiakkaidensa kaikki ostotiedot tuotekohtaisesti. Aiemmin tiedot oli kerätty tuoteryhmittäin. Kuluttajaliitto älähti ensin tietojen keruun menevän liiaksi yksityiselämän puolelle. Tämä jälkeen tietosuojavaltuutettu halusi selvittää, onko S-ryhmä muuttanut bonus-korttinsa ehtoja yksipuolisesti.

Taavi Heikkilä
Taavi HeikkiläYle

Muutoksesta oli tiedotettu asiakaslehdessä ja nettisivuilla vuonna 2014, mutta 2, 2 miljoonalta asiakasomistajilta ei kysytty lupaa tietojen keräämiseen. Heikkilä myöntääkin nyt, että asiasta olisi pitänyt tiedottaa laajemmin, kun muutos aikanaan tehtiin.

Kilpailija- ja kuluttajavirasto on pyytänyt S-ryhmältä selvitystä suunnitelmasta perjantaihin mennessä. Heikkilä kertoo yhtiön selvittävän tietojen keruuta sovussa kuluttasuojaviranomaisen ja tietosuojavaltuutetun kanssa.

– Olemme sopineet ensi viikolle seuraavan keskustelun heidän kanssaan. Yhdessä katsomme, missä mennään ja miten tästä eteenpäin. Keskustelut viranomaisten kanssa lisäävät varmasti ymmärrystä puolin ja toisin.

Heikkilä korostaa, että ostostietoja käytetään lopulta asiakkaiden hyväksi. Niiden avulla kauppaketju pystyy kehittämään tuotevalikoimaansa ja tarjoamaan tuotteitaan asiakkaalle oikealla hetkellä.

Prismat S-ryhmän vetonaula

Taavi Heikkilän mukaan kaupan aukioloaikojen vapautuminen ja puolitoista vuotta jatkunut halpuutuskampanja siivittivät S-ryhmän alkuvuonna vahvaan tulokseen.

Erityisen hyvin asiakkaita vetivät Prismat, joissa asiakasmäärät ovat nousseet kahdeksan prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Teemme halpuuttamista pitkällä tähtäimellä, koko ajan haetaan tehostamispaikkoja

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä

Prismat ovat onnistuneet kasvattamaan käyttötavaroiden kuten vaatteiden, lelujen ja elektroniikan myyntiä. Tätä voi pitää näinä aikoina pienoisena yllätyksenä. Anttila meni juuri konkurssiin ja Stockmannkin kituuttaa verkkokaupan puristuksessa.

– Asiakkaat ovat tykänneet ruuan hintojen laskusta, ja sitä kautta on saatu lisää asiakkaita. Olemme tuoneet Prismaan myös uusia aiempaa edullisempia merkkejä, ja asiakkaat ovat pitäneet myös tästä.

Aukioloaikojen vapauttamisen ennustettiin hyödyttävän erityisesti suuria marketteja. Pienemmät kaupat taas kärsisivät uudistuksesta. Heikkilä kertoo, että heillä S-marketit, Alepat ja Salet ovat kasvattaneet myyntiään, mutta pienissä ABC-marketeissa myynti on laskenut.

Heikkilä lupaa, että hintasota kilpailijoiden kanssa tulee näkymään entistä halvempina hintoina.

– Me teemme halputtamista pitkällä tähtäimellä eli koko ajan haetaan niitä tehostamispaikkoja. Tämä mahdollistaa edelleen tuotteiden hintojen laskemisen.

Heikkilä uskoo, että S-ryhmä on onnistunut kasvattamaan markkinaosuuttaan, sen verran vahvasti tulosluvut ovat kehittyneet alkuvuonna.