HD, FULL HD, HDMI, Smart TV? – Tiedätkö, mitä tv-kaupassa pitää kysyä?

Television vaihto edessä? Jos teknisten termien ja ominaisuuksien vyöry ahdistaa, kirjaa ylös mitä kanavia katsot, mitä laitteita haluat liittää vastaanottimeen, haluatko netin, ja mitä netistä. Anna lista myyjälle, joka selvittää löytyykö haluamastasi televisiosta kaikki tämä, neuvoo Viestintäviraston erityisasiantuntija.

Kotimaa
Televisioita kaupassa.
Jukka-Pekka Tyhtilä / Yle

On turha tuntea itsensä televisio-ostoksilla tumpeloksi, koska kuluttaja ei voi mitenkään pysyä tiuhaa tahtia muuttuvien televisio-ominaisuuksien perässä. Tarjolla on valtava määrä eri merkkisiä, eri ikäisiä ja eri käyttöjärjestelmiä käyttäviä laitteita.

– Testatut laitteet.fi –verkkosivusto listaa tietoa mutta ei ole kattava, toteaa radioverkkojen erityisasiantuntija Kari Kangas Viestintävirastosta.

Antennitaloudessa asuvalle tärkeintä on muistaa DVB-T2 viritin. Sitä tarvitaan, että kuva näkyy myös muutaman vuoden kuluttua, kun Suomi siirtyy uuteen tekniikkaan. Myynnissä on televisioita ja digiboxeja, joista viritin löytyy. Kaapelitalouksilla kuva ei jatkossakaan pimene, mutta television Cable HD Ready –merkintä varmistaa, että lähetykset näkyvät HD-tasoisina.

Jos termit eivät pysy mielessä, ostajan kannattaa kysyä myyjältä, että näkeekö tällä lähetyksiä myös tulevaisuudessa.

Radioverkkojen erityisasiantuntija Kari Kangas, Viestintävirasto

– Myös Antenna HD Ready – termi kertoo, että laitteessa on tarvittava viritin. Jos termit eivät pysy mielessä, ostajan kannattaa kysyä myyjältä, että näkeekö tällä lähetyksiä myös tulevaisuudessa. Tällä hetkellä tavoitteena on, että uuteen tekniikkaan siirryttäisiin 2020, sanoo Kangas.

Lisälaitteella äly ulkopuolelta

Älytelevisiot yleistyvät kiihtyvällä tahdilla, koska moni haluaa ison ruudun, terävän kuvan ja internetin. Moni myös yllättyy, kun tuliterästä älytelevisiosta ei löydykään juuri sitä sovellusta mitä netissä haluaisi käyttää.

Kotiverkkoon kytketyllä älytelevisiolla pääsee tv-valmistajan määrittämille sivuille. Sovellusten määrä vaihtelee merkkien ja mallien mukaan.

– Jos esimerkiksi haluaa Yle Areenan, kannattaa myyjältä kysyä, että onko tässä se. Ja vaikka pyytää myyjää näyttämään tai asentamaan heti liikkeessä valmiiksi paikoilleen, neuvoo Yle Areenan palvelupäällikkö Kari Haakana.

Tällä hetkellä Yle Areena –sovellus löytyy vuoden 2013 jälkeen myyntiin tulleista Sonyn, LG:n ja Samsungin älytelevisioista.

Jos esimerkiksi haluaa Yle Areenan, kannattaa myyjältä kysyä, että onko tässä se. Ja vaikka pyytää myyjää näyttämään tai asentamaan heti liikkeessä valmiiksi paikoilleen.

Palvelupäällikkö Kari Haakana, Yle Areena

Jos kuluttajan kaipaamaa sovellusta ei ole televisiossa tarjolla, voi esimerkiksi chromecast –tikku auttaa. Googlen vamistama, läpimitaltaan 10-15 cm:n lätkä, kiinnitetään television HDMI-väylään. Laite on yhteydessä älypuhelimen tai tabletin kautta verkkoon eli puhelin tai tabletti toimivat ikään kuin chormecastin kauko-ohjaimena. Muutaman kympin hintaiseen laitteeseen on tarjolla paljon sovelluksia, myös Yle Areena.

Palvelupäällikkö Kari Haakanan mukaan myynnissä on muitakin vastaavia streaming-laitteita, eräänlaisia digiboxin korvaajia, joille voi asentaa ohjelmia, ja joita käytetään television näytöllä. Lisälaitteiden ideana on hoitaa älykkyys television ulkopuolelta. Ne myös pidentävät television käyttöikää: äly pelaa vaikka tv-tekniikka vanhenisikin.

Verkkosisältöjä voi toki katsoa myös tavallisesta televisiosta. Television HDMI-väylään voi kiinnittää vaikkapa läppärin, jolloin televisio toimii tietokoneen näyttöruutuna.

Kanavat ja sovellukset paikoilleen

Yle Areenan palvelupäällikkö Kari Haakana vertaa nykyistä televisioviidakkoa kännykkäaikaan ennen android- ja Applepuhelimia.

Televisio, jossa näkyy kanavien valintapalkki.
Jukka-Pekka Tyhtilä / Yle

– Silloin oli paljon erilaisia puhelimia ja niille erilaisia käyttöominaisuuksia. Televisoissa on nyt sama tilanne, ei voida julkaista yhtä sovellusta kaikille tv-alustoille, vaan pitää räätälöidä eri merkeille ja alustoille omansa.

Tämä tuo oman haasteensa televisiota käyttäville kuluttajille. Viestintäviraston radioverkkojen erityisasiantuntija Kari Kankaan mukaan on hyvin laitekohtaista miten mikäkin sovellus löytyy. Kangas neuvookin ottamaan yhteyttä ostoliikkeeseen tai maahantuojaan, jos sovellusten asennus on vaikeaa.

Myyjällä on jo lainkin perusteella velvollisuus kertoa, ja kuluttajalla oikeus palauttaa ostoksensa, jos hänelle on myyty jotakin muuta kuin mitä hän on luullut ostavansa.

Kari Kangas, Viestintävirasto

Pelkästään kanavien paikoilleen saanti voi olla kuluttajalle haaste. Viestintävirasto avasi syksyllä 2015 neuvontapalvelunumeron auttamaan kanavahaussa, koska tv-lähetysten taajuuksia on Suomessa muuteltu. Neuvontanumero 0295390280 (arkisin klo 14-19) on toiminnassa Kankaan mukaan ainakin vuoden 2016 loppuun saakka.

Yle Areenan palvelupäällikkö Kari Haakana ja Viestintäviraston radioverkkojen erityisasiantuntija Kari Kangas neuvovat turvautumaan televisio-ostoksilla myyjien apuun. Voiko kuluttaja luottaa saamaansa tietoon, vai yritetäänkö meille myydä jotakin, jota emme tarvitse tai joka ei pelitä enää muutaman vuoden kuluttua?

– Myyjällä on jo lainkin perusteella velvollisuus kertoa, ja kuluttajalla oikeus palauttaa ostoksensa, jos hänelle on myyty jotakin muuta kuin mitä hän on luullut ostavansa, toteaa Kangas.