Venyttele kuin eläin – ehkäiset nivelrikot ja kulumat

Venyttely lisää notkeutta, mutta ei välttämättä nivelten liikkuvuutta. Säännöllinen verryttely istumisen lomassa auttaa ehkäisemään jumeja ja nivelten kiputiloja. Nivelten toimintaa voi parantaa myös hyvällä lihaskunnolla.

Kotimaa
Mies ja nainen tekevät kyljen venytystä.
Elli Tervo / Yle

Pelkkä pikainen venyttely urheilun jälkeen ei riitä ylläpitämään liikkuvuutta. Lihaksen huono liikkuvuus toki tuntuu kiristävältä, mutta voi myös aiheuttaa vakavampiakin haittoja.

– Nivelen liikkuvuus kärsii, jos lihas kiristää ja nivel voi mennä virheasentoon. Sitä kautta huono liikkuvuus altistaa nivelrikolle ja kulumille, että niillä on ilman muuta syy ja yhteys, kertoo Kainuun Liikunnan terveysliikunnankehittäjä Matias Ronkainen.

Liikkuvuusharjoitteita pitää myös tehdä säännöllisesti, eikä vain särkyjen iskiessä.

– Ei auta, että siinä vaiheessa vaan tekee liikkuvuusharjoituksia kun on kiputiloja, ja sitten kun kipuja ei enää ole, unohtaa koko asian, Ronkainen muistuttaa.

Ei auta, että siinä vaiheessa tekee liikkuvuusharjoituksia kun on kiputiloja, ja sitten kun kipuja ei enää ole, unohtaa koko asian.

Matias Ronkainen

– Me ihmiset olemme sellaisia, että jos on esimerkiksi selkäsärkyjä, niin selkä kuntoutetaan ja sen jälkeen kaikki unohtuu. Se, että liikkuvuusharjoittelusta tulisi säännöllistä ja jokapäiväistä arkea jossain muodossa, olisi hyvä.

Ihmisten pitäisi ottaa mallia eläimistä

Hyvällä liikkuvuudella voidaan ehkäistä paljon kiputiloja, ja hyvällä lihaskunnolla parantaa nivelten toimintaa. Pitkäkestoisilla venytyksillä pyritään liikkuvuuden parantamiseen. Lyhyillä venytyksillä puolestaan voi ehkäistä istumisesta johtuvia särkyjä ja jumeja.

– Ihminen tietää, että pitäisi taukojumpata istumisen aikana, mutta sitä ei tule tehtyä. Hyvä suositus on, että puolen tunnin välein olisi hyvä nousta seisomaan ja verrytellä.

Mies ja nainen venyttävät pakaraa istualtaan.
Paljon istuvalla pakaravenytys on tärkeä muistaa, ja se on helppo tehdä myös istuessa.Elli Tervo / Yle

Pitkäaikaista istumista joka päivä on hyvä yrittää välttää. Varsinkaan jos ei harrasta riittävästi liikuntaa istumisen vastapainoksi, nivelet voivat jäykistyä. Sen huomaa helposti siitä, kun esimerkiksi lonkkien tai olkapäiden pyörittely alkaa tuntua vaivalloiselta.

Jos katsotaan vaikka eläimiä, kun ne makaavat lattialla ja nousevat siitä, niin monestihan ne venyttelevät ennen kuin lähtevät liikkeelle.

Matias Ronkainen

– Taukojumppaa kannattaa tehdä päivittäin, varsinkin niillä jotka istuvat paljon. Varsinaista liikkuvuusharjoittelua kannattaa sen sijaan tehdä parista kolmeen kertaa viikossa.

– Sitäkin voidaan tehdä eri tasoilla, että halutaanko sillä palauttaa lihas lepopituuteen vai oikeasti lisätä liikkuvuutta nivelissä ja lihaksissa, Ronkainen sanoo.

Ihmisten kannattaisikin ottaa esimerkkiä eläimistä, mitä verryttelyyn tulee.

– Jos katsotaan vaikka eläimiä, kun ne makaavat lattialla ja nousevat siitä, niin monestihan ne venyttelee ennen kuin lähtevät liikkeelle. Ja sama juttu meidän ihmistenkin olisi hyvä tehdä.