Kuusi tamperelaista valtuutettua vetoaa valtioon: luvatut ratikkamiljoonat pois budjetista

Ratikkavastustajien viimeisin veto on pyytää 71 miljoonan euron määrärahan perumista. Heidän mielestään raitiotie vie Tampereen kriisikunnaksi.

Kotimaa
Havainnekuva, jossa raitiovaunu Itsenäisyydenkadulla.
Tampereen kaupunki / IDIS Design Oy

Tampereen kaupunginvaltuuston oppositioryhmien puheenjohtajat lähettivät tiistaina valtion suuntaan vetoomuksen, jossa vaaditaan raitiotielle luvatun 71 miljoonan euron määrärahan poistamista budjetista. Budjetin käsittely alkoi tänään keskiviikkona valtioneuvoston budjettiriihessä.

Vetoojien mukaan raitiotie johtaa Tampereen taloudelliseen ahdinkoon.

– Tampere on ajautumassa kriisikunnaksi valtion suosiollisella avustuksella.

– Valtiolle on annettu virheellistä tietoa hankkeeseen liittyen. Massiivinen asuntorakentaminen voi toteutua hyvin myös kumipyöräliikenteeseen ja jatkossa esimerkiksi lähijunaliikenteeseen tukeutuvilla ratkaisuilla, vetoomuksessa todetaan.

Vetoomuksen ovat allekirjoittaneet Tampereen kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Yrjö Schafeitel (sit.) sekä valtuustoryhmien puheenjohtajat Lassi Kaleva (ps.), Matti Järvinen (kesk.), Jari Heinonen (skp.), Lasse Oksanen (tapu) ja Aarne Raevaara (Raevaaran valtuustoryhmä).

Perussuomalaista valtuustoryhmää johtavan Lassi Kalevan mukaan vetoomusta ei ole käsitelty valtuustoryhmissä vaan se lähetettiin puheenjohtajien omissa nimissä. Esimerkiksi keskustan valtuutettu Timo Hanhilahti ei ollut vielä keskiviikkona iltapäivällä nähnyt vetoomusta, mutta kertoi saaneensa tiedon siitä.

Vetoomus on osoitettu valtioneuvostolle, valtiovarainministeriölle, liikenne- ja viestintäministeriölle ja budjetin valmistelijoille.

LVM: Ratkaisu on kaupungin sisäinen asia

Valtion suuntaan lähteneellä vetoomuksella on lähinnä vain symbolinen merikitys. Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Mikael Nyberg sanoo, että ministeriössä kunnioitetaan Tampereen kaupunginvaltuuston enemmistön päätöstä.

– Odotamme kaupungin päätöstä, sen jälkeen tukeen varaudutaan.

Lopullisen ratkaisun ratikan rakentamisesta tai rakentamatta jättämisestä Tampereen valtuusto tekee lokakuussa.

– Jos kaupunki vie ratikkahanketta eteenpäin, lupauksemme valtionavusta on voimassa. Lopullisen päätöksen rahoituksesta tekee eduskunta, Nyberg sanoo.

Tampereen valtuusto on asettanut raitiotielle 250 miljoonan euron tavoitehinnan, josta valtion osuus olisi siis 71 miljoonaa euroa.

Valtuutettujen vetoomuksesta kertoi ensimmäisenä Aamulehti (siirryt toiseen palveluun).

Juttua on täydennetty kello 15:19 ylijohtaja Nybergin kommentilla.