Kuopion keskustassa elonmerkkejä: uusia yrityksiä, pop-up -tapahtuma ja yrittäjien karnevaalit

Kuopion keskustan kauppojen kaikkoaminen ei kaikkia pelota, sillä uusiakin yrittäjiä uskaltautuu avaamaan liikkeitä keskustaan. Keskustan liiketiloihin yritetään myös saada uutta vipinää pop up-tapahtumalla, jossa yrittäjät ja yhteisöt voivat kokeilla yrityksensä pyörittämistä suoraan ytimessä.

Kuopio
Kalle kasaa vaaterekkejä.
Sakari Partanen / Yle

Kuopion keskusta-alueen hiljentymisestä on käyty keskustelua viime aikoina. Nyt keskustassa alkaa näkyä pieniä elonpilkahduksia.

Esimerkiksi Kuopion Nuorkauppakamari tahtoi tehdä jotakin konkreettista keskustan tyhjille liiketiloille, eikä jäädä murehtimaan asiaa. Idea yrittäjien pop up -tapahtumasta keskustan tyhjissä liiketiloissa on ottanut mallia Hämeenlinnasta ja Turusta tunnetuksi tulleista vastaavista pop up -tapahtumista. Yritykset ja yhteisöt saavat keskustan tyhjiä liiketiloja käyttöönsä sadan euron osallistumismaksua vastaan syyskuun lopussa.

Nuorkauppakamarin projektipäällikkö Terhi Roivainen sanoo, että Nuorkauppakamarin tarkoituksena on positiivisella tavalla vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan. Pitkällä tähtäimellä he tahtovat pop up -tapahtuman tuovan keskustaan uusia asiakkaita ja uusia toimijoita.

– Haluamme herättää ajatusta, että jotakin uutta, erilaista toimintaakin voi tulla, mitä ei aikaisemmin ole ollut. Jokin tila voisi olla vaikka aina pop up -käytössä, Roivainen tuumii.

Pop-Up Kuopion yhteyteen järjestetään myös eräänlaiset keskustan yrittäjien karnevaalit, niin suurille kuin pienillekin liikkeille. "Hilipeissä Pilleissä" keskustan liikkeet antavat asiakkaille tarjouksia ja järjestävät yhteistyössä erilaista ohjelmaa kaiken ikäisille.

Uusia yrittäjiä keskustassa

Vaateliikkeen viime viikolla aivan Kuopion ydinkeskustaan avanneelle Piatta Miettiselle keskusta oli sijaintina ainut vaihtoehto. Hänen piti jopa neuvotella, että sai juuri sen liiketilan, jonka halusikin. Pitkän uran vaatekaupoissa tehnyt Miettinen uskoo yrityksensä pärjäämiseen tavarantoimittajilta, asiakkailta ja jopa Kuopion kaupungilta saamansa positiivisen palautteen ansiosta.

– Minä luulen, että keskusta elävöityy, vaikka osa yrittäjistä lähteekin Matkukseen. Torin alueen uusiminen on tehty hienon näköisesti, on hienot kadut ilman kuoppia ja muuta. Siihen pitää vain tehdä jokaisen niin paljon töitä. Valittaminen ei auta, Miettinen korostaa.

Miettisellä on vahva usko siihen, että vaatteita ostavat ihmiset kaipaavat henkilökohtaisempaa palvelua.

– Moni on jo kyllästynyt isoihin kauppakeskuksiin, jossa myyjää ei saa kiinni. Osa asiakkaista sanoo, ettei jaksa edes lähteä niihin, kun kävelymatkat kauppojen välillä ovat niin pitkiä, että on ihan poikki.

Myös Iisalmessa kirpputoria kaksi vuotta pyörittänyt Kalle Koskinen on suunnitellut kirpputorin avaamista Kuopioon jo puolitoista vuotta, koska Kuopio on eläväinen kaupunki, missä "porukkaa liikkuu". Suurin haaste miehelle oli sopivien liiketilojen löytäminen. Vasta viides häntä kiinnostanut liiketila oli sellainen, johon hän pääsi vuokralle.

– Tiloja etsin reilun vuoden. Osa tiloista on kalliita, eikä niitä haluta vuokrata halvemmalla. Osa taas ei halua vuokrata tiloja kirpputoreille, Koskinen kertoo hankaluuksistaan löytää sopivaa tilaa.

Keskustassa on puhallettava yhteen hiileen

Koskisen mielestä juuri Kuopion keskustaan on parasta perustaa kirpputori, sillä siellä erilaiset yritykset saavat tukea toisistaan.

– Ihmiset tulevat kenkäkauppoihin, vaatekauppoihin ja muuta. Samalla he käyvät ne kirpparitkin tsekkaamassa. Äidit tulevat busseilla keskustaan, eivätkä lähde kauas Matkukseen, Koskinen uskoo.

Toisten yrittäjien tukeminen ja keskustan kehittäminen yhdessä on myös muiden haastateltavien mielestä paras tapa pelastaa Kuopion keskusta liikkeiden autioitumiselta. Jos Piatta Miettinen saisi haltijalta yhden toiveen, hän toivoisi keskustaan enemmän tapahtumia, joissa yrittäjät voivat puhaltaa yhteen hiileen. Hän ottaa esimerkiksi ison torialueen, jolle voisi keksiä lisää tapahtumakäyttöä.

Hilipeitä Pilleitä koordinoivan Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Tilla Martikaisen mukaan Hilipeiden Pilleiden ideana onkin juuri tuoda kaupunkiin uusi tapahtuma, jossa saataisiin lisää yhteistyötä keskustan yrittäjien välille. Ohjelmaa on tarkoitus suunnitella yhdessä esimerkiksi naapuriyritysten välillä, kaduittain tai kauppakeskuksittain.

– Tärkeintä kampanjassa on yhdessä tekeminen ja matala kynnys lähteä mukaan. Tällä hetkellä kampanjaan onkin ilmoittautunut mukaan ilahduttava määrä sekä pieniä kivijalkaliikkeitä että isompia toimijoita, Martikainen hehkuttaa.

Vaateliikkeen avannut Piatta Miettinen muistuttaa, että liikkeet pysyvät keskustassa vain, jos niissä riittää kävijöitä.

– Ihmisten pitää myös käyttää näitä palveluita. Jos kaikki ostavat vain netistä ja kauppakeskuksista, niin varmasti pienet kaupat häviää ja keskustan valikoima pienenee. Jokaisen pitää panostaa yhteiseen keskustaan, Miettinen kannustaa.