Video: Ultra Bra -laulajan uusi sävellys antaa sellolle sähköä – inspiraationa Frank Zappa

Olli Virtaperko oli yksi Ultra Bra -yhtyeen laulusolisteista, mutta nykyään hän ravistelee sävellyksillään konservatiivista klassisen musiikin maailmaa. Turun musiikkijuhlien avajaiskonsertissa kuullaan Virtaperkon konsertto vahvistetulle sellolle ja orkesterille. Solistina on sellometalliyhtye Apocalypticasta tuttu Perttu Kivilaakso.

kulttuuri
Uutisvideot: Olli Virtaperkon uusi teos
Uutisvideot: Olli Virtaperkon uusi teos

– Itse tapahtumasta jäi paljon hampaankoloon: meitä kohdeltiin siellä kuin alinta saastaa. Vihreän puolueen järjestelyt olivat ala-arvoisen heikot, Olli Virtaperko lataa.

Jo viisitoista vuotta sitten toimintansa lopettaneen Ultra Bra -yhtyeen laulurivistöön kuulunut Olli Virtaperko muistelee vuoden 2012 hyväntekeväisyyskeikkaa silloisen presidenttiehdokkaan Pekka Haaviston tukikonsertissa.

Tapansa mukaan Virtaperko lataa kokemastaan suorat sanat, vaikka paluu lavalle Ultra Bran rivissä tuntui itsessään mukavalta.

– Kuin kuluneet vuodet olisivat hävinneet välistä pois.

Ultra Bran hajoaminen vuonna 2001 oli aikakauden loppu niin Virtaperkolle kuin kokonaiselle sukupolvelle.

– Ultra Bra oli vahinko, jota ei koskaan olisi pitänyt tapahtua, mutta oli todella mukavaa, että se tapahtui. Bändi oli Kallion lukiosta lähetynyt ystäväporukan laajentuma.

"Romanttinen musiikki ei tee vaikutusta"

Virtaperko ei koskaan tavoitellut rocktähteyttä. Hän opiskeli keikkojen lomassa sävellystä Sibelius-Akatemiassa ja luotsasi kamariyhtye Ensemble Ambrosiusta, joka tuli tunnetuksi barokkisoittimilla esitetyistä Frank Zappa -covereista.

Sanavalmis säveltäjä on sittemmin opittu tuntemaan Ylen Välilevyjä- ja Jälkikoirat-radio-ohjelmista. Niissä puhutaan musiikista – välillä kärkkäästi räksyttäen. Vaikka Virtaperko väittää iän pyöristäneen hänen terävimpiä näkökulmiaan, suorat sanat ovat edelleen varastossa.

Rondo-lehdessä hän ruoti vastikään kirkkohallituksen ahneutta: säveltäjiä on pyydetty kirjoittamaan musiikkia talkootyönä reformaation merkkivuodelle 2017.

– Maailma on niin täynnä järjettömyyttä, että aiheet tulevat luokseni. Ei niitä tarvitse erikseen etsiä.

Säveltäjänä Virtaperko haluaa ravistella konservatiivista klassisen musiikin maailmaa.

– Orkesterin kehitys instrumenttikombinaationa on oikeastaan pysähtynyt 1900-luvun alkuun romantiikan vaatimusten mukaiseksi, hän pahoittelee.

1800-luvun romanttinen musiikki joutuu renessanssi- ja barokkimusiikin sävyihin vannovan Virtaperkon hampaisiin.

– Romantiikan ajan musiikki ja siihen liittyvät tähtikultti, kapellimestarit, solistit ja sinfoniaorkesterin romanttinen käyttö eivät tee minuun juuri mitään vaikutusta. Sama pätee äänellisenä ilmiönä tuhtiin jousisoundiin, Virtaperko lataa ja karrikoi virtuoosiviulistia.

Uudessa konsertossa mukana rockia

Tänään alkavien Turun musiikkijuhlien avajaiskonsertissa kuullaan Virtaperkon säveltämä Romer's gap, joka on konsertto vahvistetulle sellolle ja orkesterille. Solistina on Apocalypticasta tuttu sellisti Perttu Kivilaakso.

Soittimien vahvistaminen herättää klassisen musiikin maailmassa epäluuloja, sillä musiikin teho perustuu muiden seikkojen lisäksi akustiseen ääni-ihmeeseen.

– Klassiseen musiikkiin on mielestäni välttämättä tuotava uusia elementtejä. Se tarkoittaa uusia ääniä, uusia mahdollisuuksia, uusia maailmoja.

Eriteltynä uusi teos on säveltäjälleen henkilökohtainen. Sello-osuutta varten Virtaperko hankki työhuoneeseensa vahvistimen ja kirjoitti stemman soittamalla itse selloa parhaimmillaan kahdeksan tuntia päivässä.

– Olen yhdistänyt siihen ronskilla kädellä rockmusiikkia: Frank Zappan kitarasoolot ovat olleet merkittävänä inspiraationa konserttoa tehdessäni, Virtaperko kertoo.

Ultra Bran kantaaottavuudelle risuja

Virtaperkolle luontevat ilmaisukeinot ovat puhuminen, kirjoittaminen ja säveltäminen.

– Säveltäminen on kaikkein vaikeinta, ja sen takia tykkään siitä eniten.

Jos Virtaperko ottaa asioihin hanakasti kantaa radioäänenä ja kolumnistina, säveltäjänä hän antaa vastuun kuulijalle.

Romer's Gap on tehty nimenomaan niin, ettei se kertoisi mitään tarinaa: siinä on kolme nimetöntä osaa, ja otsikkokin on lähinnä vain otsikko.

Ultra Bra Radiomafian kesäkonsertissa vuonna 2001.
Ultra Bra Radiomafian kesäkonsertissa vuonna 2001.Yle

Ultra Bran kappaleet kertoivat arjen asioista ja rakkaudesta, mutta varsinkin alkuvaiheen tuotanto julisti myös työväenlauluista innostuksensa saanutta sanomaa.

– Rakkauslyriikka on niin ilmeinen osa ihmisyyttä, että miten sen takana ei voisi seistä? Naiveista asioista, siileistä ja hauista laulaminen oli mielestäni hauskaa. Kantaaottavuus on kestänyt aikaa huonoiten. Teemoja ei käsitelty sillä tavalla, mikä olisi nykyaikaista.

Ultra Bra esitti toisinaan myös covereita, muun muassa Agit Propin vasemmistolaisia kappaleita.

– Esimerkiksi Bertolt Brechtin Oppimisen ylistys on varmasti parempi sanoituksena kuin yksikään meidän kantaa ottavista sanoituksista, Virtaperko toteaa.

Turun musiikkijuhlat 11.–20. elokuuta. Olli Virtaperkon Romer’s gap – konsertto vahvistetulle sellolle ja orkesterille kullaan tänään festivaalin avajaiskonsertissa.