1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. media

Tällä työpaikalla pitää roikkua Facebookissa – Sisäinen viestintä suljetussa somessa

Elektroniikkaketju Gigantti on ottanut yhtenä ensimmäisistä yrityksistä maailmassa käyttöön Facebookin yritysversion sisäiseen viestintään ja ryhmätyöskentelyyn.

Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Gigantin työntekijöiden mukaan edellinen intranetjärjestelmä oli jähmeä eikä vastannut reaaliaikaisuuden tarpeisiin. Uusi sovellus on aivan toisenlainen.

– Facebook at Workissa kaikki toiminta perustuu ryhmiin. Julkaiseminen tapahtuu aina tietyn ryhmän sisällä. Lisäksi siellä voi seurata ihmisiä, mutta kaveriksi ketään ei voi pyytää. Tavallisen Facebookin profiili on täysin erillinen. Näin ollen henkilö, joka ei muuten käytä Facebookia, voi luoda profiilin Facebook at Workiin, viestintäpäällikkö Anniina Korpela selvittää.

Gigantin henkilöstöpäällikön Kai Brückin mukaan monet työntekijät suhtautuivat aluksi hämmentyneesti uuden sovelluksen käyttöönottoon.

– Ihmiset ihmettelivät ääneen, että "mitä tänne oikein voi kirjoittaa, kun tämä on Facebook". Hämmennystä kesti hetken. Kuitenkin muutamassa kuukaudessa työntekijät ovat ottaneet sovelluksen täysin omakseen. He ymmärsivät suhteellisen pian, että tämä ei ole sama asia kuin tavallinen Facebook, Brück kertoo.

Tukea asiakaspalveluun ja palautteen antamiseen

Facebookin yritysversiota voi käyttää, vaikka ei muuten käyttäisi Facebookia, sanoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Gigantissa myyjänä työskentelevä Jutta-Emilia Björkholm kertoo käyttävänsä Facebook at Work -sovellusta työpäivän aikana keskimäärin puolisen tuntia.

– En itse seuraa hirveän montaa ihmistä. En käytä sovellusta asioidessani asiakkaiden kanssa. Silti olen jo huomannut, että tästä on hyötyä myös asiakaspalvelussa. Jos asiakas haluaa juuri tietyn kahvinkeittimen, voin selvittää hetkessä, löytyykö meiltä sitä jostain toisesta liikkeestä. Ja jos ei löydy, onko sellainen mahdollista toimittaa asiakkaalle muuta kautta, Björkholm kuvailee.

Facebook at Work on luotu nimenomaan organisaation sisäiseen viestintään. Ominaisuuksiensa ansiosta se soveltuu kuitenkin myös esimerkiksi työn suunnitteluun, organisointiin ja palautteen antamiseen.

– Myyjän kannalta aivan mahtava juttu on se, että asiakkaan antama palaute tavoittaa tietyn myyjän huomattavasti helpommin kuin ennen. Jos asiakas on halunnut antaa esimerkiksi minulle henkilökohtaista palautetta sähköpostitse, hänen lähettämänsä palaute julkaistaan Gigantin asiakaspalvelua vartenluodun ryhmän seinällä sellaisenaan. Se on myyjän kannalta erittäin palkitsevaa, Björkholm korostaa.

Myyjänä työskentelevänä Jutta-Emilia Björkholm kertoo käyttävänsä Facebook at Work -sovellusta keskimäärin puolisen tuntia päivässä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Asetelma voi toimia myös asiakkaan eduksi.

Eräs Vantaan Tammiston liikkeessä asioinut asiakas oli ihastunut myymälässä taustamusiikkina soineeseen, hänelle ennestään tuntemattomaan kappaleeseen.

Hän antoi asiakaspalvelupuhelimessa hyräilynäytteen kappaleesta. Näyte julkistettiin asiakkaan luvalla Facebook at Workissa. Selvittelyn jälkeen oikea kappale lopulta löytyi.

– Kaikki toimitusjohtajasta lähtien osallistuivat kappaleen selvittämiseen. Kun oikea kappale löytyi, mies oli ikionnellinen, Brück kertoo.

Kyseinen kappale oli Dusty Springfieldin I Close My Eyes and Count to Ten.

Matalampi kynnys kommunikointiin

Suomalaiset viettävät sosiaalisen median parissa tuoreen mediatoimisto Vizeumin toteuttaman kuluttajatutkimuksen mukaan keskimäärin 4,5 tuntia viikossa. Erityisen suosittua on Facebookin käyttäminen. Suomalaisista Facebookia käyttää 53 prosenttia.

– Tiedonkulku ja mielipiteiden vaiho ovat suurimmat uuden järjestelmän myötä kehittyneet asiat. Työntekijälle on tärkeää, että hän saa kaipaamansa tiedon oikeasta paikasta mahdollisimman nopeasti, Brück toteaa.

Gigantin henkilöstöpäällikkö Kai Brück kertoo työntekijöiden ottaneen Facebook at Workin nopeasti omakseen, vaikka aluksi moni olikin hämmentynyt. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Koska viestimistapa on sama kuin Facebookin Messengerissä, kenen tahansa työntekijän on mahdollista lähettää viesti suoraan esimerkiksi toimitusjohtajalle.

– Kynnys lähestyä toista ihmistä on tällaisessa sovelluksessa matalampi kuin vaikkapa sähköpostin välityksellä, Brück sanoo.

Riskinä saattaa toki olla joko liian varovainen tai joissakin tapauksissa liian suorasukainen kommunikointi. Brückin mukaan ainakaan toistaiseksi ongelmia ei ole havaittu.

– Yhtään sopimatonta tekstiä ei ole tainnut vielä tulla. Ihmisillä on kuitenkin yleensä jonkinlainen itsesensuuri myös sosiaalisessa mediassa. En esimerkiksi itse kirjoita ihan mitä tahansa yksityiselle Facebook-tililleni. Sen verran monta kaveria siellä kuitenkin on, Brück naurahtaa.