Mölkyn maailmanvalloituksen kääntöpuoli: suosikkipeliä kopioidaan luvatta maailmalla

Maailmanvalloituksen jälkeen Mölkkyä on ryhdytty jäljentämään, ja halpakopioita myydään ulkomaita myöten. Rekisteröityä tuotemerkkiä ei saa myydä samalla ulkoasulla tai nimellä, ja tuotemerkin valvominen jää yrityksen omiin käsiin.

talous
Mölkky
Tyky-päivässä ratkottiin muun muassa toimituksen mölkkymestaruusYLE / Etelä-Savo

Lahtelainen mökkipihojen suosikkipeli Mölkky niittää mainetta ulkomailla. Erityisen innostuneita mölkkyäjiä on Ranskassa, missä myös lajin MM-kisat järjestetään ensi viikolla – ensimmäistä kertaa Suomen rajojen ulkopuolella.

Palikkapeliä on viety ulkomaille noin puolitoista miljoonaa kappaletta. Erityisesti niitä myydään Euroopassa, mutta harrastajia on myös Australiassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa.

Lajin maailmanvalloituksella on myös kääntöpuolensa. Kopioijat ovat huomanneet pelin suosion ja haistaneet rahan.

– Kopioihin ja tuotemerkkiloukkauksiin törmätään pari kolme kertaa kuukaudessa, sekä Suomessa että ulkomailla. Varsinkin tämän kevään ja kesän korvalla on yllättävän monia tapauksia, aktiivista kopiointia, sanoo Mölkkyä valmistavan Lahden Työn Paikan toimitusjohtaja Pekka Kotiaho.

Mölkky on rekisteröity tuotemerkki. Lahtelaisyrityksellä on yksinoikeus Mölkyn nimeen ja kokonaisuuteen, jonka peli ja pakkaus muodostavat.

Kopioijat ovat käyttäneet pahvilaatikoita ja huonolaatuisempaa puumateriaalia omissa, erinimisissä palikkapeleissään.

Laadukkaimmat kopiot ovat peräisin Itä-Euroopasta.

– He huomaavat nopeasti, että hyvälaatuisen pelin tekeminen on kallista, ja ne häviävät nopeasti markkinoilta. Suurin osa kopioista tulee Kaukoidästä, kertoo Kotiaho.

Huijarit löytää netistä

Tavaramerkin rekisteröinti ei suojaa ideaa, kommentoidaan Patentti- ja rekisterihallituksesta. Yritys voi suojata muun muassa tuotteensa nimen, kuvion, logon, ulkoasun, äänen tai näiden yhdistelmän, sanoo toimistopäällikkö Pirjo Aro-Helander. Tuotemerkin suojaus pitää myös tehdä maakohtaisesti.

Onneksi meillä on jakelukumppaneiden kautta hyvä verkosto maailmalla. Sieltä tulee aina vinkkiä, jos kopioita tulee vastaan.

Pekka Kotiaho

– Jokaisen tavaramerkin haltijan pitää valvoa omaa oikeuttansa ja reagoida, jos joku toinen sitä loukkaa.

– Onneksi meillä on jakelukumppaneiden kautta hyvä verkosto maailmalla. Sieltä tulee aina vinkkiä, jos kopioita tulee vastaan. Tänä päivänä netin hakukoneiden kautta löytää vaikka mitä, sanoo Kotiaho Lahden Työn Paikasta.

Patentti- ja rekisterihallituksen mukaan mahdolliset kiistat tuotemerkin käytöstä sovitaan ensisijaisesti riitapukareiden kesken, mutta viime kädessä markkinaoikeus ratkaisee, miten ja kuka tuotemerkkejä saa käyttää.

Patentti- ja rekisterihallituksen toimistopäällikkö Aro-Helander ei osaa arvioida, kuinka paljon tuotemerkkikiistoja Suomessa vuosittain käsitellään, mutta sanoo, ettei tapauksia hirveästi ole.

Mölkyn tapauksessa erimielisyyksistä on tähän asti päästy joka kerta sopuun ilman oikeuden tuomioita.

Kopioihin ja tuotemerkkiloukkauksiin törmätään pari kolme kertaa kuukaudessa, sekä Suomessa että ulkomailla.

Pekka Kotiaho

"Kopiointi tekee yhteiskunnalle hallaa"

Mölkkyä on valmistettu Lahdessa vuodesta 1990. Peli valmistetaan puhtaasti työllistämismielessä: Lahden kaupungin omistava firma ei saa tehdä voittoa. Mahdollisilla voitoilla luodaan lisää työpaikkoja, lähinnä pitkäaikaistyöttömille ja vajaakuntoisille.

– Toivottavasti ihmiset ymmärtäisivät sen, että kopiointi tekee yhteiskunnalle hallaa. Yritys on sosiaalisin perustein toimiva yritys ja päätehtävänä on heikossa työmarkkina-asemassa olevien ihmisten auttaminen takaisin työmarkkinoille. Työllisyyden parantaminen on meidän tehtävämme.