1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Lujaa laatua Lada – tuttu mainoslause tuli testattua matkalla halki Venäjän

Jo monta vuotta sitten Pasi Collander näki mainoksen, jossa mainittiin Vladivostok. Siitä asti kaupunki on kummitellut mielessä niin vahvasti, että sinne oli pakko päästä. Suomalaisryhmä lähti Vladivostokiin vain ajaakseen sieltä Ladoilla takaisin Vaalimaalle.

Kotimaan uutiset
Ladat Toljatissa
"Лады" в Тольятти.Pasi Collander

Kun kysyy ylöjärveläiseltä Pasi Collanderilta, mitä jäi matkasta Venäjän halki parhaiten mieleen, vastaus on yllättävä.

Hesburger, Vladivostok
Hesburger - legendaarinen suomalainen hampurilainen.Pasi Collander

– Se, että Vladivostokin Hesburgeria ja paria Burger Kingiä lukuun ottamatta mikään ruokatilaus ei tullut sellaisena kuin me olimme sen tilanneet. Joko ei tullut kaikki, mitä oli tilattu, joko tuli liikaa ruokaa tai sitten ruoan lisukkeet olivat väärät.

– Osassa ravintoloista tarjoilija painoi tilauksen muistiin, osassa kirjoitti paperille, mutta sillä ei ollut väliä. Tilaus ei siltikään tullut oikein, Collander nauraa.

Jos tämä asia jäi miehelle parhaiten mieleen Vladivostokista Vaalimaalle ulottuvasta road tripistä, niin selvää on, että matka meni hyvin.

Seitsemästä miehestä ja yhdestä naisesta koostuva ryhmä lähti matkaan heinäkuun alussa. Tätä ennen Vladivostokia kohti lähti seurueen kolme Ladaa, jotka laitettiin rekan kyytiin Pietarista. Kyse ei ole mistä tahansa Ladoista, vaan oikeista perheenjäsenistä: Lada 2101 on nimeltään Lempi ja Lada 2102 on Hoponderos. Vain Lada 2110:lla ei ole nimeä. Kuukauden päästä autojen matkamittariin oli kertynyt 13 300 kilometriä.

– Matka meni hyvin, eikä mitään sattunut. Pahinta, mitä autolle sattui, oli rengasrikko. Lisäksi meiltä varastettiin bensaa, kertoo Collander.

Bensavarkaus tapahtui suoraan kahden auton tankista Uljanovskissa, sillä aikaa kuin Lada-fanit olivat tutustumassa Lenin-museoon.

Lenin-museo, Uljanovsk
Seurue Uljanovskin Lenin-museossa.Pasi Collander.

– Kun tultiin ulos jatkamaan matkaa ja etsimään ruokapaikkaa, niin todettiin, että autosta oli viety bensaa – toisesta autosta parikymmentä ja toisesta viisi litraa. Onneksi autoille ei muuta tehty. Päästiin sitten sen puolesta jatkamaan matkaa, mutta protestiksi emme jääneet ruokailemaan Uljanovskiin.

Kaikki muut asiat sujuivat enemmän tai vähemmän mallikkaasti. Autot eivät jättäneet matkailijoita keskelle tietä, vaan toivat kaikki turvallisesti takaisin Suomeen.

– Tehtiin me toki joitain remontteja, mutta ne eivät olleet reissusta johtuvia, vaan normaaleja ylläpitohommia. Kahteen autoon tuli isommat kivenjäljet.

Hoponderos on nyt ajanut maailman ympäri

Ladoilla Vladivostokista Vaalimaalle.
Joitakin korjauksia täytyi tehdä.Pasi Collander

Suomalaisryhmä herätti huomiota Venäjän sydänmailla. Kaikilla oli päällä musta T-paita, johon oli painettu ”Ultimate Russian Roadtrip 2016” –logo, ja vain yksi ihminen osasi jonkun verran venäjää.

– Paikallisten keskuudessa herätti huomiota myös se, että olimme vieraissa kilvissä. Ihmiset tulivat kyselemään, keitä me ollaan ja mistä on kysymys. Kaikki oli kuitenkin positiivista. Matkalla monet ohiajavat autot näyttivät peukkua.

Alun perin idean matkasta sai kaksi Lada-kerholaista. Hänen ideansa sai nopeasti kannatusta ja pian alkoi tulevan matkan suunnittelu.

– Mulle itselle jäi jostain mainoksesta mieleen, että on olemassa sellainen paikka kuin Vladivostok ja siellä pitäisi päästä käymään. Toinen syy oli se, että Ladasta ja Ladan kestävyydestä on kaikennäköistä puhetta milloin kenenkin kanssa. Nyt mä olen todistettavasti ajanut auton sieltä kotiin, ja siihen ei moni omalla kulkuneuvollaan lähde. Saanpahan lyötyä vastaväittäjiä vyön alle kunnolla, nauraa Collander.

– Ja onhan se Ladan kotimaa. Täytyi testata, onko se tosiaan tehty niihin olosuhteisiin.

Ultimate Russian Roadtrip, Ladalla Vladivostokista Vaalimaalle.
Matkan virallinen logoPasi Collander

Pari vuotta sitten Hoponderos-Ladalla ajettiin myös Amerikan halki. Ennen sitä autolla kierrettiin Collanderin mukaan lähes kaikki manner-Euroopan maat.

– Tämä reitti vielä puuttui ja nyt sillä on ajettu käytännössä maapallon ympäri.

Toljattiin oli pakko päästä

Lada-miehelle Toljatti oli oikea paratiisi. Kaupungissa vierailua moni seurueen jäsenistä odotti eniten. Lada-tehtaalle saakka he eivät kuitenkaan päässeet, koska vierailusta olisi pitänyt ilmoittaa ennakkoon, mutta tarkkaa tulopäivämäärää oli mahdoton ennustaa.

– Silmälle tuotti suurta iloa se, että kaikki autot, joita siellä näimme, olivat Ladoja, paitsi ne muutamat Kiat. Täytyi oikein etsimällä etsiä muita kuin Ladoja. Samantyyppinen tilanne oli tosin ennen Toljattia ja Toljatin jälkeen: Lada tai muu venäläisvalmisteinen auto oli dominoiva, muut vähemmistönä.

Mieleen jäivät myös Uljanovskin Lenin-museo ja Ekaterinburgissa sijaitseva Jeltsin-museo.

Liikennekäyttäytyminen järkytti

Suomalaiset olivat valmistautuneet kaikkeen. Mukana oli jopa kaksi telttaa siltä varalta, ettei matkan varrelta löytyisi yöpaikkaa. Telttoja ei kuitenkaan tarvinnut matkan aikana ottaa pois takakontista.

– Joka yöksi löydettiin edes jonkinnäköinen hotelli ja nukuttiin aina sängyssä.

Myöskään venäläinen liikennekäyttäytyminen ei hevillä unohdu.

Ladalla Vladivostokista Vaalimaalle.
Seurueen viimeinen yhteinen ateria Viipurissa.Pasi Collander

- Se on jotain hirveän ja kamalan rajamaastolla. Kaupunkiliikenteessä sai varautua ihan mihin vain. Jos oli kaksi kaistaa samaan suuntaan, niin siinä saattoi olla kolme autoa rinnakkain. Paikalliset saattoivat vetää ihan mistä välistä vain, vaikka jalkakäytävän tai pientareen kautta ohi. Jopa punaisia päin ajamista oli. Ohitukset maantiellä olivat hurjia, luettelee Collander.

– Ja luulen, että venäjän kielen sanastosta luultavasti puuttuu sana ”turvaväli”.

Mikä saa miehen viettämään lomansa Venäjällä Ladan ratissa?

Pasi Collanderin rakkaus Ladoja kohtaan alkoi jo vuonna 1984, kun tämä täytti 18 vuotta.

– Siitä asti mulla on ollu pelkkiä Ladoja. Se on mulle jokapäiväinen käyttöauto. Nyt mulla on kaksi Ladaa, toinen on tämä, millä tehtiin reissu ja toinen on Suomessa sellainen harvinaisuus kuin Lada Priora. Niitä on Suomessa kolme kappaletta, kaikki eri korimalleja. Mulla on Sedan, sanoo Collander selkeää ylpeyttä äänessään.

Siitä huolimatta, että tuttavat yrittävät säännöllisesti vakuuttaa Collanderin siitä, että länsiautot ovat Ladaa parempia, mies pysyy kannassaan.

– Nyky-Ladat ovat ihan tätä päivää, se pitää muistaa. Yksi syy on tietenkin se, että suhteellisen edullisesti saa suhteellisen tuoreen auton. Käytän autoa moninaisissa tehtävissä, eli saa olla huonokuntoisempiakin teitä, eikä matka siihen katkea.

Rajahovi, Ladat
Yhteinen matka päättyi Vaalimaan Teboilille.Pasi Collander

Vielä kaverukset eivät ole päättäneet, mihin seuraava matka suuntautuu. Tällä retkellä Ladan lämmityslaitteen tehoja ei päässyt testaamaan Siperian oloissa, joten kannattaisiko ensi kerralla suunnata Venäjälle talvella?

– Muuten kyllä, mutta jos jotain sattuisi, niin aroilla varmaan tulisi nopeasti äitiä ikävä. Siellä ajellessa ei näkynyt laaksoa, ei kukkulaa. Oli vain useamman kilometrin suora tie. Talvella siellä saattaisi nopeasti tulla orpo olo, Collander nauraa.

Lue seuraavaksi