Vapaat aukiolot pakottivat pikkukaupan isännän vähentämään väkeä – ”Omasta selkänahasta sitten”

Pienten kauppojen myynti on pudonnut reilusti sen jälkeen, kun aukioloajat vapautettiin vuodenvaihteessa. Helsingin Lauttasaaressa kauppias Hannu Lehtinen on joutunut karsimaan henkilökuntaa ja urakoimaan itse pidempää päivää.

talous
Uutisvideot: "Kaikille ei vain riitä asiakkaita" – Vapaat aukiolot pakottivat pikkukaupan isännän vähentämään väkeä
Uutisvideot: "Kaikille ei vain riitä asiakkaita" – Vapaat aukiolot pakottivat pikkukaupan isännän vähentämään väkeä

Pienen K-marketin ovesta lappaa väkeä tasaiseen tahtiin Helsingin Lauttasaaressa. Arkena puoliltapäivin moni kävijöistä on rakennusmiehiä. Myös aurinkoinen sää ja lomakauden päättyminen tuovat asiakkaita. Pikkukauppojen ahdingosta ei näy merkkejä.

Koko alkuvuoden osalta tilanne on kuitenkin synkempi. 99-neliöisen pikkukaupan myynti on vähentynyt yli kymmenen prosenttia viime vuodesta.

Kauppa on hiljentynyt etenkin juhlapyhinä, iltoina ja viikonloppuina. Juuri ne olivat aiemmin pienten kauppojen kulta-aikaa.

– Ennen täällä alkoi iltayhdeksän jälkeen ryysis ja kassa kävi. Mutta siitä lähtien kun se aukiolojen muutos tuli, niitä aikoja ei ole enää näkynyt, kauppias Hannu Lehtinen sanoo.

– Iltaruuhkat on menneitä aikoja. Sellaisia ei enää ole.

grafiikka myynnin vuosimuutoksesta
Yle Uutisgrafiikka Lähde: Tilastokeskus

Pienet häviäjiä, suuret voittajia

Aukiolojen vapautuminen vuoden alusta on merkittävin syy pienten kauppojen myynnin laskuun, kertoo toimitusjohtaja Kari Luoto Päivittäistavarakauppa ry:stä (PTY).

Myyntiä on syönyt myös kiristynyt hintakilpailu, jossa pikkukaupat eivät pysty vastaamaan suuremmille myymälöille.

Alle sadan neliön kaupat ja kioskit menettivät alkuvuonna myynnistään reilut 12 prosenttia. Se on iso pudotus kaupan alalla, jossa katteet ovat pieniä suhteessa myyntivolyymeihin.

Myynti on vähentynyt myös alle 400 neliön valintamyymälöissä. Voittajia ovat olleet suuret supermarketit ja hypermarketit, jotka ovat laajentaneet aukiolojaan.

Voi olla, että jotkut joutuvat pohtimaan, onko myymälä enää kannattava.

Kari Luoto

Lauttasaaren K-marketille suurin miinus on tullut pyhämyynnin menetyksestä.

– Ei ole enää semmoista markkinameininkiä. Varsinkin tuonne tuottopuolelle se on rouhaissut, Lehtinen sanoo.

Alkuvuoden pudotus olisi voinut olla vielä rajumpi, ellei kilpaileva kauppa olisi tilapäisesti pois pelistä metrotyömaan takia.

Kauppias joutunut etsimään säästöjä

Kaupan liiton mukaan vapaat aukiolot ovat vauhdittaneet ruokakauppojen myyntiä ja tuoneet lisää työtä kaupan alalle. Muutos on hyödyttänyt myös asiakkaita, PTY:n Kari Luoto sanoo.

Hän pitää kuitenkin mahdollisena, että aukiolojen vapautuminen on tehnyt joistakin pikkukaupoista ja kioskeista tappiollisia.

– Voi olla, että jotkut joutuvat pohtimaan, onko myymälä enää kannattava.

Kauppias Hannu Lehtinen on hakenut säästöjä palkkakuluista ja "kaikilla muillakin puolilla".

– Henkilökuntaa on ollut pakko vähentää, se on ihan päivänselvä juttu. Ja itse tehdä niitä tunteja omasta selkänahasta sitten.

Lehtinen kertoo, että hän ja hänen puolisonsa ovat joutuneet lisäämään omaa työmääräänsä yhteensä 15 tunnilla viikossa.

– Työtunnit ovat lisääntyneet, ei siinä mikään ole auttanut.

Hannu Lehtinen.
Kauppias Hannu Lehtisen mielestä pienten kauppojen pitää panostaa palveluun, jotta ne voivat pärjätä koventuneessa kilpailussa.Juha Korhonen / Yle

Kauppojen koko kasvanut ja määrä vähentynyt

PTY:n Luoto ennakoi, ettei pikkukauppojen myynnin pudotus ole yhtä suuri vuoden toisella puoliskolla, jolloin juhlapyhiä on vähemmän kuin alkuvuonna.

– Aukioloissa tämä vuosi on vielä tietynlaista kokeilua, että nähdään eri vuodenaikoina, miten kuluttajat reagoivat, Luoto sanoo.

Lehtisen mukaan kaupan ala muuttuu nyt niin nopeasti, että on vaikea ennustaa, millainen tilanne on muutaman vuoden päästä.

– Kyllä varmaan kauppoja suljetaan pidemmällä juoksulla monistakin paikoista, varsinkin tämän aukiolomuutoksen takia.

Kauppojen määrä on laskussa jo ennestään. Vuosituhannen alussa Suomessa oli 3 700 päivittäistavarakauppaa, viime vuonna enää vajaat 3 100. Samalla kauppojen keskikoko on kasvanut.

Lehtinen sanoo silti uskovansa lähikauppaan. Hänen mukaansa pienet kaupat voivat pärjätä henkilökohtaisella, kyläkauppamaisella palvelulla ja olemalla asiakkaidensa näköisiä.

Vapaiden aukiolojen tultua moni asiakas on kysellyt kauppiaalta, säilyykö lähikauppa vai ei.

– Kyllä tässä lähikauppa säilyy, Lehtinen sanoo.