1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Koulutus ja kasvatus

Varastotkin on muutettu luokkatiloiksi – koulujen lakkauttamisen vaikutukset näkyvät Vaasassa

Huutoniemen koulussa Vaasassa luokat ovat kasvaneet ja tilat käyneet ahtaiksi, kun kouluun on tullut oppilaita lakkautetuista Teeriniemen ja Asevelikylän kouluista. Rehtori Olli Autio sanoo, että isojen luokkakokojen ja uuden opetussuunnitelman tavoitteiden välillä on ilmiselvä ristiriita.

Koulutus ja kasvatus
Huutoniemen koulun rehtori Olli Autio koulun rappusilla.
Huutoniemen koulun rehtori Olli Autio.Antti Haavisto / Yle

Vaasassa koulutyö on käynnistynyt tänään maanantaina uusin kuvioin. Palosaaren, Teeriniemen ja Asevelikylän koulujen lakkauttaminen tiesi sitä, että moni oppilas on aloittanut tänään koulutyön uudessa koulussa ja uusien luokkakavereitten kanssa.

Yksi vastaanottava koulu on Huutoniemen koulu, joka kasvoi kerralla 70 oppilaalla. Nyt oppilaita on Huutoniemellä 402. Rehtori Olli Aution mukaan tilanne on haastava.

– Yksi suurimmista haasteista on saada kaikki mahtumaan tiloihin. Nyt on joka ainoa soppi oppilaskäytössä, varastotkin on muutettu luokkatiloiksi ja tavarat on vyörytetty luokkien ja käytävien kaappeihin ja viety vinttiin ja kellariin.

Paluu menneeseen

Oppilasmäärän kasvu näkyy myös suurempina opetusryhminä. Suurin opetusryhmä on kolmosluokalla, 28 oppilasta.

– Historiallisesti ihan normaaleja luokkakokoja, mutta nyt ehdittiin jo tottua pienempiin luokkiin, kun valtiokin on antanut rahoja ryhmien pienentämiseen, toteaa Autio.

Opetus toivottavasti saadaan muutettua, mutta se vaatisi kyllä huomattavasti paljon pienempiä opetusryhmiä.

Olli Autio

Aution mukaan uuden opetussuunitelman tavoitteiden ja luokkakokojen kasvattamisen välillä on selvä ristiriita.

– Uusi opetussuunnitelma painottaa hyvin paljon oppilaskeskeistä opiskelua, jossa opettaja ei enää opeta vaan tukee oppilaiden omaa tiedonhankintaa, selvittää Autio.

Autio muistutaa, että oppilaat ovat oppimistavoiltaan ja -kyvyiltään hyvin erilaisia. Isoissa opetusryhmissä opettajat joutuvat lujille, kun kaikkia oppilaita pitäisi pystyä auttamaan ja tukemaan yksilöllisesti.

– Opetus toivottavasti saadaan muutettua, mutta se vaatisi kyllä huomattavasti paljon pienempiä opetusryhmiä, toteaa Autio.

Lue seuraavaksi