Matkakohteiden metsästäjä lumoutui Suomesta – "Kaunein kaikista"

Kiinalaisessa matkatoimistossa työskentelevä Marwin Ma tietää jotain matkustamisesta. Hän on käynyt yli 60:ssa maassa, mutta suosikkia ei ole vaikea nimetä.

ilmiöt
Marwin Ma (vasemmalla) tutustui kahden muun kiinalaisvieraan kanssa Petri Korhosen opastuksella kalastamiseen.
Titta Puurunen / Yle

Ruskeat kanat tepsuttavat pihamaalla, uisteluvene lipuu sateen jälkeen selälle ja saunan räppänästä kiemurtelee sankka savu. Kiinalainen Marwin Ma silmäilee Ranta-Keurulan tilan maisemia enemmän kuin tyytyväisenä. Nangjing X. Y. Outdoor Vacation -matkatoimiston edustaja on ensimmäistä kertaa Suomessa, mutta tuskin viimeistä.

– Olen käynyt yli 60:ssa maassa ja Suomi on niistä kaikista kaunein. Erityisesti pidän luonnosta.

Yritysneuvoja Sanna Kiuru Ääneseudun Kehityksestä, kiinalaisvieraiden tulkki, Ranta-Keurulan tilan isäntä Esko Riipinen ja Leena Vetikko Vetikko Travelista.
Yritysneuvoja Sanna Kiuru Ääneseudun Kehityksestä, kiinalaisvieraiden tulkki, Ranta-Keurulan tilan isäntä Esko Riipinen ja Leena Vetikko Vetikko Travelista. Titta Puurunen / Yle

Marwin uskoo, että Suomi kiinnostaa muitakin kiinalaisia. Yleensä matkaajat käyvät Helsingissä ja ehkä jossain muussakin kaupungissa, mutta konkarimatkailijan mukaan se ei enää kiinalaisille riitä.

– Erityiset elämykset kiinnostavat, kuten patikointi, kalastus tai maastopyöräily. Suomessa on erittäin paljon hyviä resursseja.

Toiveiden tuntemusta

Marwinin kaltaista ihastumista Suomessa nyt haetaankin. Esimerkiksi Keski-Suomessa matkailuyrittäjät Hankasalmella ja Konnevedellä ovat ryhtyneet tosissaan tavoittelemaan turisteja Aasiasta.

Vetikko Travel, Ilonen Hauki ja Eräs-Pete tuovat testimatkaajia Kiinasta Suomeen EU-rahan turvin. Materiaalia on myös käännetty kiinaksi.

– On erittäin tärkeää, että materiaalia on kiinaksi, ja että ohjelma on kiinalaisille suunnattua. He haluvat nähdä ja kokea paljon, ja he arvostavat hyvin aikataulutettua, tiivistä ohjelmaa, aamusta iltaan. Heitä ei kannata laittaa yksin luontoon, yritysneuvoja Sanna Kiuru Ääneseudun Kehityksestä sanoo.

Kiurun mukaan aasialaisten vaatimukset poikkeavat siitä, mihin yrityksissä on totuttu: tähän asti on palveltu kotimaisia matkailijoita tai pyritty venäläisille matkailumarkkinoille.

– Se vaatii kulttuuriin tutustumista.

Suomen matkailukohteisiin tutustuvat ulkomaalaiset lähtevät veneellä järvelle.
Titta Puurunen / Yle

Luonto ja puhtaat vedet

Erä's Peten yrittäjä Petri Korhonen pitää testimatkojen järjestämistä järkevänä, kun pyritään uusille markkinoille.

– Saamme kiinalaisilta matkanjärjestäjiltä parhaan mahdollisen opin: kuulemme suoraan, mitä heidän asiakkaansa haluavat.

Korhosen mukana kiinalaisvieraat pääsivät tutustumaan muun muassa vetouisteluun, patikoitiin, kirkkovenesoutuun ja koskiuintiin.

– Luonto kyllä vetää heitä puoleensa. Kamerat ovat räpsyneet ahkerasti: kalasääsket saivat järvellä huomattavan huomion. Erityisesti heitä ihastuttavat puhdas luonto ja vedet.

Marwin Ma nautti Keski-Suomen matkallaan erityisesti patikoinnista ja kalastamisesta. Myös savusauna sai innostuneen vastaanoton: hänen mukaansa kiinalaiset ymmärtävät yhä enemmän saunakulttuuria.

– Se on hieno tapahtuma, että perhe ja ystävät saunovat yhdessä. Savusaunan lämmittäminen vaatii tuntien työn. Uskon, että kiinalaiset arvostavat sellaista kokemusta.

Marwin Mata, Sanna Kiurua ja Petri Korhosta haastatteli Titta Puurunen.