Mönkkäreillä läpi Kuolan niemimaan – 865 kilometriä ääriolosuhteissa

Kahdeksan mönkijää, seitsemän miestä ja yksi nainen, edessä 865 kilometriä lähes koskemattonta erämaata Pohjois-Venäjällä, Kuolan niemimaalla.

mönkijät
Arctic Trophy Expedition Mönkijä maisemassa
Arctic Trophy Expedition Mönkijä maisemassaSami Päivike

Rovaniemeläisen Sami Päivikkeen ohjelmapalveluyritys on järjestänyt mönkijöiden Off Road-matkoja vuodesta 2003 alkaen. Perinteiset Lapin erämaat ovat hiljalleen vaihtuneet vaativimpiin maastoihin ja haasteet kansainvälisiin kilpailuihin saakka.

Menestystäkin on kahden viime vuoden aikana tullut kiitettävästi ja muun muassa viime vuoden maaliskuussa Arctic Trophy 2015 -kilpailu Venäjän Kantalahdessa toi porukalle kultaa.

Nälkä kasvaa syödessä ja ehkä myös voitetun kultamitallin innostamana tämän vuoden alkupuolella Päivike osallistui Kanadassa maailman pisimpään moottorikelkkojen Cain´s Quest kestävyyskilpailuun ensimmäisenä eurooppalaisena joukkueena. Kotiin tuomisina oli 10. sija.

Touko-kesäkuun vaihteessa Sami Päivike ja Arto jauhiainen osallistuivat yhteen maailman vaativimmista Off Road-kilpailuista Venäjällä, Ladoga Trophyyn, Laatokan ympäriajoon, jossa suomalainen tiimi sijoittui kolmanneksi.

Elokuussa 2016 alkoi jälleen miesten jalkoja poltella. Tavoitteena oli sekä kartoittaa uusia extreme-reittejä asiakkaiden tarpeisiin että päästä ottamaan miehistä ja koneista mittaa keskellä venäläistä erämaata.

Kohti Vienanmerta

Matka alkoi Suomen Lapista elokuun 6. päivänä, jolloin retkikunta ylitti Suomen ja Venäjän välisen rajan Kelloselän rajanylityspaikasta ja matkasi Vienanmeren rannalle Kantalahteen, jossa vietettiin ensimmäinen yö Venäjällä.

Jos haluaa nähdä karua erämaata karuimmillaan, tämä on se paikka.

Sami Päivike, Villi Pohjola

Sieltä matka jatkui seuraavana aamuna pölisevää ja kuoppaista hiekkatietä pitkin Umpaan ja sieltä Kuzomen kylään. Retken toinen yö vietetään telttaleirillä noin 100 km Kuzomen kylästä itään Vienanmeren rannalla.

Kolmantena päivänä pölyävät ja kuoppaiset tiet vaihtuvat hiekkarantaan, jota riittää silmänkantamattomiin. Kuzomen kylän jälkeen Vienanmeren ranta on noin 200 kilometrin matkalta lähes puhdasta hiekkarantaa, jota pitkin mönkijät pystyivät pitämään parhaimmillaan jopa lähes 90 km tuntivauhtia.

Venäläisillä on hieman isommat erämaa-ajoneuvot, Mörkö
Venäläisten järeämpi eräajoneuvo, mörköSami Päivike

Kolmas yö vietetään paikallisessa majoitustilassa Sosnovskin kylässä, Valkoisen meren rannalla. Kyseessä oli hyvin vaatimaton talo, jonne pystyy majoittamaan viisi matkalaista sänkyihin ja loput lattialle. Lattiapaikat valikoituvat yöpyjien pituuden mukaan, sillä sängyt ovat varsin lyhyet.

Eteläinen reitti saavutti menomatkan päätepisteen Ponoi jokisuun noin kolmen päivän ajomatkan jälkeen. Ponoi jokisuu on Kuolan niemimaan itäisin kolkka, josta varsinainen matka koskemattoman, lähes täysin asumattoman erämaan läpi alkaa.

Mönkkäri eräseikkailu Pohjois-Venäjällä, Kuolan niemimaalla
Arctic Trophy Expedition Kuolan niemimaallaSami Päivike

Retkikunnan tavoitteena on tutkia, onko mönkijöillä mahdollista kiertää Kuolan niemimaa eteläistä reittiä, Valkoisen meren hiekkarantojen kautta Kuolan niemimaan itäpuolelle ja sieltä läpi erämaan takaisin länteen, Hiipinä vuoriston eteläpuolelle lähelle Kirovskia.

Päivikkeen ohjelmapalveluyritys Villi Pohjola on toteuttanut asiakkailleen extreme-matkoja mönkijöillä Venäjällä vuodesta 2003 alkaen. Keskimäärin reissujen pituus on Päivikkeen mukaan 4-6 vuorokautta. Tämänkin matkan yhtenä tavoitteena on tutkia uusia reittejä extreme-matkailijoiden käyttöön. Samalla luodaan henkilökohtaisia suhteita paikallisiin,joita ilman retket eivät onnistuisi.

Kuolan niemimaalla mönkkäri voi upota syvälle suohon
Mönkijän pohjakosketusSami Päivike

Ponoista matka kohti erämaata ja länttä starttaa neljännen päivän iltana. Aurinko paistaa ja lämmintä niemimaan itäisimmässä kolkassa on lähes 20 astetta.

Paluumatkan ensimmäinen etappi on lyhyt, vain joitakin kymmeniä kilometrejä, sillä matkaan päästään vasta illan suussa. Matkaa tehdään betonisista laatoista rakennettua tietä pitkin, joka johti kohta hylättyä lentokenttää. Laattatie on kunnoltaan todella huono, sillä aika ja routa on väännellyt ja käännellyt laattoja eri suuntiin ja useita tielaattoja puuttuu. Neljäs yö vietetään jälleen teltoissa.

Viides päivä on pitkä ja haasteellinen ajopäivä. 11 tuntia ajoa ilman taukoja, Useita jokien ylityksiä, tundraa, jossa metrisiä kuoppia ja soisia laaksoja yhteensä noin 120 kilometrin verran. Viiden yö vietetään 1948 perustetussa meteorologiasemalla Kanevkan kylässä, jossa retkue pääsee myös saunaan.

Erämaaseikkailussa sauna on ylellisyyttä.
Venäläisen maastoajoneuvon "Mörkön" talliSami Päivike

Kuudes päivä valkenee saunapuhtaana ja matkakin jatkuu parempikulkuista tundraa pitkin. Vettä sataa lähes koko päivän, mutta matkaa taitetaan jopa 140 kilometriä. Maastoleirissä ei tarvitse pitkään odottaa unta.

Lopulta edessä on viimeinen ajopäivä ja polttava halu päästä kunnon sänkyyn. 230 kilometriä ja 17 tunnin ajo! Sadetta ja paistetta.

Lopulta retkikunta saapuu keskiyöllä Kirovskin tien varteen, jossa tavoitteena oli viettää yö majatalossa. Yöpaikka on kuitenkin paha pettymys. 17 tunnin ajon ryvettämät seikkailijat kasaavat lopulta matkatavarat autoihin ja mönkijät lavetille ja ajavat autoilla Kirovskiin hotellin, kello on 3 yöllä.

Kotimatkalle lähdetään seuraavana aamuna heti aamiaisen jälkeen.

– Jos haluaa nähdä karua erämaata karuimmillaan, tämä on se paikka. Päivike sanoo 7 vuorokauden erämaareissun jälkeen.

Päivikkeen mukaan Kuolan niemimaa on todellista erämaata, jossa on täysin irrallaan kaikesta. Ei ole teitä eikä sosiaalista verkostoa, puhumattakaan yhteyksistä. Matkalla toimii ainoastaan satelliittipuhelin mahdollista isompaa haveria varten.

Loppusaldo seitsemän päivän retkestä on neljä mönkijän korjausta, yksi polttoainepumpun moottori, jonka vuoksi yksi mönkkäreistä oli hinauksessa yhteensä 330 kilometriä. Vaihtoon meni yksi vanne ja yksi raidetanko. Polttoainetta kului 865 kilometrin matkalla yhteensä noin 1500 litraa.

Arctic Trophy expedition 2016 -erämaaseikkailua voi seurata Ylen 6-osaisessa Facebook minisarjassa maanantaista 22.8. alkaen.