Kuluttajavirasto KKO:n paperilaskuratkaisusta: "Liian aikaista arvioida vaikutuksia"

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Paula Hannula ei osaa vielä arvioida, antaako Korkeimman oikeuden ennakkoratkaisu puhelinoperaattorin paperilaskutuslisästä mahdollisuuden myös muille aloille veloittaa paperilaskusta.

Kotimaa
Lasku
Anssi Leppänen / Yle

Korkeimman oikeuden ennakkoratkaisun mukaan matkapuhelinoperaattori voi periä asiakkailtaan lisämaksua paperisen laskun toimittamisesta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan on vielä liian aikaista sanoa leviääkö paperilaskutuslisä matkapuhelinlaskutuksesta muillekin aloille.

– Niiltä osin asiaa pitää analysoida rauhassa. Korkein oikeus toi useita perusteluita ratkaisulleen. Kysymys on siitä, mikä relevanssi näillä perusteluilla on, kun mietitään muita kuin puhelinliittymäsopimuksia, kertoo lakimies Paula Hannula Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Kysymys on siitä, mikä relevanssi näillä perusteluilla on, kun mietitään muita kuin puhelinliittymäsopimuksia.

lakimies Paula Hannula, Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Korkein oikeus perusteli ratkaisuaan muun muassa tietoyhteiskunnan kehityksellä ja ympäristön suojelulla. Toisaalta perusteluissa on Hannulan mukaan myös seikkoja, jotka kytkeytyvät suoraan viestintämarkkinalainsäädäntöön.

Se on kuitenkin varmaa, että sähköyhtiöt eivät paperilaskusta pääse vieläkään veloittamaan. Sen estää sähkömarkkinalainsäädäntö ja EU-direktiivi.

– Sähköliittymäsopimukset ovat eri asemassa suoran lainsäädännön nojalla, Hannula sanoo.

Kohtuullinen maksu on 1,90 – yläraja ei vielä selvillä

Korkein oikeus päätyi ratkaisussaan pitämään Elisan perimää 1,90 euron maksua kohtuullisena, mutta ei ottanut kantaa kohtuullisuuden ylärajaan. Tämä antaa matkapuhelinoperaattoreille mahdollisuuden myös korottaa maksuja.

Paula Hannulan mukaan kuluttaja-asiamies ei ole vielä rajoja kohtuulliselle veloitukselle arvioinut.

– Kuluttajalla on kuitenkin mahdollisuus viedä asiansa kuluttajariitalautakuntaan, mikäli kuluttaja katsoo, että paperilaskusta veloitetaan liikaa, Hannula muistuttaa

Puhelinliittymä on luokiteltu jokaisen kuluttajan oikeudeksi yleispalveluvelvoitteessa. Paula Hannulan mukaan ratkaisulla on suurin merkitys sellaisille ihmisille, joilla ei ole internet-yhteyttä tai verkkopankkitunnuksia.

Hän muistuttaa myös, että kaikilla kuluttajilla ei ole kykyjensä tai taitojensa puolesta mahdollista sähköisen laskun käyttöön.