Meriteollisuus porskuttaa paremmin kuin miesmuistiin – muutamassa vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa

Meyerin Turun-telakan rautakourat ovat aloittaneet jo viidennen Mein Schiff -aluksen rakentamisen. Vielä muutama vuosi sitten meriteollisuus työllisti Suomessa 20 000 ihmistä. Nyt alalla on jo 30 000 työntekijää.

talous
Uusi laiva valmiina Turun telakalla.
Petra Ristola / Yle

Kotimaisella meriteollisuudella menee hyvin. Alan tulevaisuuden näkymät ovat paremmat kuin miesmuistiin.

Meriteollisuuden yritysten mielestä syynä on pitkälti se, että Turun telakka alan veturina on tuonut työtä runsaasti myös alihankkijoille.

Uskoisin, että Varsinais-Suomen ja Turun alueen asema säilyy johtavana tekijänä Suomessa.

Mika Laurilehto

Teollisuussuunnittelua tekevällä Elomaticilla on konttori Turussa ja 250 työntekijää. Meriteollisuuden osuus toiminnasta on noin 20 prosenttia, mutta luku on kasvussa.

Toimitusjohtaja Patrik Rautaheimo uskoo, että meriteollisuuden uuden nousun takana on saksalaisen Meyerin tulo Turun telakan omistajaksi.

– Tänne on saatu vakautta ja sitä kautta asiakkaat kohtelevat Turun telakkaa ihan eri tavalla kuin aikaisemmin, Rautaheimo sanoo.

Alan liikevaihto lähentelee kymmentä miljardia

Meriteollisuuden teknisiä asiantuntijapalveluita tekevällä Deltamarinilla on listoillaan 350 työntekijää. Heistä puolet työskentelee Turussa. Toimitusjohtaja Mika Laurilehto luottaa siihen, että Varsinais-Suomi säilyy jatkossakin meriteollisuuden veturina.

– Täällä on perinteisesti tehty paljon laivoja. Täällä on myös perinteisesti paljon alan toimijoita. Uskoisin, että Varsinais-Suomen ja Turun alueen asema säilyy johtavana tekijänä Suomessa, Laurilehto toteaa.

Elomatic ja Deltamarin sopivat heinäkuussa saksalaisen MV Werften -telakan kanssa suuren Global-luokan matkustajalaivan suunnittelusta. Sopimus on suurin sekä Elomaticin että Deltamarinin historiassa. Se sisältää kaikkiaan 860 miestyövuotta.

Meyerin Turun-telakka on puolestaan aloittanut uuden risteilijän rakentamisen. Mein Schiff 7 -alus on jo viides Turussa rakennettava Mein Schiff -luokan risteilijä. Kaksi ensimmäistä sarjan risteilijää tehtiin Saksassa.

Muutama vuosi sitten meriteollisuuden parissa työskenteli Suomessa 20 000 ihmistä, nyt heitä on 30 000. Alan yritysten määrä on liki kaksinkertaistunut 900:ään, ja liikevaihto on noussut jo lähemmäs kymmentä miljardia.