1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Marja Kurki puskee silkkihuivejaan silkin kotimaahan – katso videolta syyskauden mallisolmut

Kiina on edelleen 40-vuotiaan muotitalon suurin markkina.

talous
Nainen esittele silkkihuivia.

Marja Kurki juhlii keskiviikkona 40-vuotistaivaltaan. Sen juhlanäytökseen on tulossa useita tärkeitä muotibloggaajia Kiinasta. Marja Kurki lähti aikoinaan hakemaan työvaatteiden piristykseksi silkkihuiveja Kiinasta, nyt kiinalaiset haluavat ostaa niitä.

– Kiina on ehdottomasti suurin markkinamme. Meillä on siellä yli 60 shop-in-shoppia eri tavarataloissa useissa eri kaupungeissa, sanoo Marja Kurjen kaupallinen johtaja Satu Kurki.

Huiveja, kravatteja, laukkuja ja koruja suunnittelevalla Marja Kurjella on lisäksi myyntipaikat Etelä-Korean suurimmissa tavarataloissa.

Koreaan Kurki lensi, kun Euroopassa alkoi taantuma ja myynti sukelsi. Orastava globalisaatio auttoi kasvun alkuun. Nyt liikevaihdosta yli 70 prosenttia tulee Aasiasta.

– Kun aloitimme Kiinassa vuonna 1994, siellä oli hyvin vähän länsimaisia yrityksiä. Tilaisuuksiimme tuli paikalle jopa 15 televisioyhtiötä. Ehdimme rakentaa brändiä ja luoda suhteet tavarataloihin ja jälleenmyyjiin ennenkuin ryntäys alkoi. Nyt siellä ovat kaikki maailmanbrändit ja taistelu on paljon verisempää, kertoo kaupallinen johtaja Satu Kurki.

Muotitalon kaikki huivit suunnitellaan Suomessa. Silkki tulee muualta Aasiasta ja itse painotyö viimestelyineen tehdään pääosin Kiinassa ja Koreassa. Villahuivit tehdään puolestaan Italiassa.

Tekstiiliala on käännekohdassa

Suomen tekstiiliala ja sen työvoiman määrä on kutistunut rajusti. Tuotanto on siirtynyt kustannuspaineiden takia kaukoitään, erityisesti Kiinaan. Suomeen on jäänyt lähinnä kehitys- ja suunnittelutyötä sekä myynti ja markkinointi. Massatuotanto on jyrännyt alan pieniä toimijoita tieltään koko Euroopassa.

Markkinarakoja korkean lisäarvon tuotteille on silti löydettävissä.

– Esimerkiksi vaatteissa tällaista voisi olla eettisyys, kestävyys, klassinen tyylikkyys, älyvaatteet, brändi ja sen tarina. Lisäksi tarvitaan lujaa liiketoiminta- ja hankintaosaamista, luettelee tutkimuspäällikkö Antti-Jussi Tahvanainen Etlasta.

Pilkahduksia paremmasta on jo näkynyt. Elinkeinoelämän keskusliiton suhdannebarometrin mukaan tekstiili- ja vaateteollisuuden suhdannetilanne on edelleen heikko, mutta lähiajan näkymät ovat vahvistuneet.

– Kansainvälinen kiinnostus Suomi-muotia kohtaan on kasvanut. Meillä on kiinnostavia nuoria suunnittelijoita ja uusia brändejä, joissa on alusta asti mietitty kansainvälisyyttä ja kokonaisuutta, sanoo toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen Suomen Tekstiili & Muoti ry:stä.

Kravattien käyttö romahti

Marja Kurjen muotitalollekin huolella rakennetulla brändillä on iso merkitys myynnille.

– Hyvä tarina erottaa muista, Kurki sanoo.

Tarinan pitää jatkua mallistosta toiseen. Mallistoille on mietitty tarkkaan oma teema ja joka tuotteelle oma nimi. Silti myyntiin päätyvä tarjonta voi poiketa väreiltään suuresti Suomen, Kiinan ja Korean välillä.

– Kiinalaiset rakastavat väriä ja bling blingiä. Korealainen tykkää harmaasta tai vaalenaruskeasta eikä hän halua missään nimessä erottua massasta. Suomalainen on yhä aika pelkistetty ja tykkää aika turvallisesta eikä pukeudu kovin räiskyvästi, Kurki vertailee.

Kravattien kysyntä sen sijaan on pudonnut ympäri maailmaa.

– Kravateissa käyttö on vähentynyt ihan kansainvälisesti. Rennompi pukeutuminen on aiheuttanut sen, että miehillä on lupa olla ilman kravattia.

Verkkokauppa on vienyt asiakkaita kivijalkakaupoista, mutta Kurki pitää sitä silti enemmän mahdollisuutena kuin uhkana.

– Kyllä se hämmentää, kun amerikkalainen rouva tilaa meiltä 500 euron laukun, vaikka meillä ei edes ole siellä myyntiä.

Marja Kurjen brändi on liikeyritystään suurempi. Yrityksen liikevaihto noussee tänä vuonna yhdeksään miljoonaan euroon. Työntekijöitä on 150.

– Onhan se aika harvinaista, että tekstiiliyritys täyttää Suomessa 40 vuotta. Tunnen ylpeyttä ja iloa, Satu Kurki sanoo.

Lue seuraavaksi