Koe uusi yle.fi

Vuoden saamelainen kommentoi Lumi-designyrityksen käyttämää feikkineljäntuulenlakkia: He eivät tiedä mitään

Lumi accessories -niminen suomalainen designyritys on käyttänyt markkinoinnissaan niin sanottua neljäntuulen turistilakkia, joka muistutta saamelaista miesten lakkia. Vuoden saamelainen Outi Länsman sanoo, että vaikka saamelaiskulttuurin hyväksikäytöstä on ollut puhetta jo kauan, ei ihmiset siltikään tiedä siitä.

Sápmi
Outi Länsman gáktebeaivve 2016
Outi Länsman, gáktebeaivi 2016Priváhtagovva
Lumi-accessories

Lumi accessories -niminen suomalainen designyritys on käyttänyt markkinoinnissaan niin sanottua neljäntuulen turistilakkia, joka muistuttaa saamelaista miesten lakkia. Se on laittanut alulle keskustelun saamelaiskulttuurin hyväksikäytöstä esimerkiksi Twitterissä.

Vuoden saamelainen Outi Länsman sanoo, että vaikka saamelaisesta kulttuurista on ollut puhetta jo kauan, ihmiset eivät siltikään tiedä tarpeeksi.

– Me kuvitellaan täällä, että me olemme puhuneet siitä jo monesti, ja me kuvittelemme varmaan että kaikki tietävät. Totuus on kuitenkin se, että he eivät tiedä mitään.

Länsman kertoo, että hän on ottanut yhteyttä Lumi Accessories -yritykseen, mutta sieltä ei ole vastattu hänelle.

Lumi-accessories
Lumi accessories -yrityksen tuotteita Helsingin Stockmannilla. Kuva on Stockmannin viestintäjohtajan Twitter-tililtä.Nora Malin, Stockmann / Twitter

– Minä olen kysynyt että aiotteko ottaa pois tämän kuvan, mutta Lumi ei ole minulle vastannutmitään. Se Lumi on kyllä pyytänyt anteeksi sitä, että esimerkiksi minä olen tästä hieman suuttunut, mutta sitä eivät ole pyytäneet anteeksi, että he ovat käyttäneet tätä lakkia.

"Eivät varmasti tulevaisuudessa aio käyttää saamelaiskulttuuria mainonnassa"

Lumi accessories -yrityksen toimitusjohtaja ja suunnittelija Sanna Kantola kertoi Yle Saamelle 17.8. että hänelle tuli vasta lähiaikoina tietoon se, että lakki ei ole aito saamelainen lakki. Länsman sanookin, että se ei ole uusi asia, että ihmiset eivät tiedä.

– Kuten hän (Kantola) itsekin sanoi, hänellä ei ole ollut tietoa tästä ennen kuin nyt, kun he ovat jo painaneet kaiken sen materiaalin. Ja sehän ei ole mikään uusi asia että ihmiset eivät tiedä.

Länsman sanoo, että se on kuitenkin hyvä asia, että yritys on nyt oppinut, eikä aio tulevaisuudessa käyttää saamelaista kulttuuria hyödyksi.

– Tietysti on ikävää meille, että he ovat ehtineet jo painaa sitä, tätä ja tuota. Mutta hyvä uutinen sillä tavoin, että eivät varmasti tulevaisuudessa aio käyttää saamelaiskulttuuria mainonnassa. Saamelaisen kulttuurin käyttäminen mainonnassa on tietysti aivan ok silloin, jos se lähtokohta on saamelaiskulttuuri, että siinä on joku henkilö joka tietää mistä on kyse.

"Hän ei voi päättää kulttuuristamme"

Outi Länsman ráhkkaneamin mátkái.
Outi Länsman ja Utsjoen mallinen naisten lakki.Kirsti Länsman / Yle Sápmi

Mainonnassa käytetyssä kuvassa nainen käyttää miesten lakkia. Lumi accessories -yrityksen toimitusjohtaja ja suunnittelija Sanna Kantolan mielestä se sopi hyvin yrityksen brändiin, vaikka ei kuulukkaan saamelaiseen kulttuuriin.

Outi Länsman on sitä mieltä, että vaikka unisex-vaatteet ovatkin trendi länsimaissa, ei saamelaiskulttuurin ulkopuolinen henkilö voi päättää miten saamelaisten vaatteita voi käyttää.

– Me olemme itsekin miettineet sitä, ja se onkin mielenkiintoista, että miksi meillä on vielä niin, että naisille ja miehille on erikseen omat vaatteensa. Ja me tiedämme että länsimaailmassa on sellaisia vaatteita, joista ei voi sanoa ovatko ne naisten vai miesten vaatteita. Sehän on trendi, ja se on aivan kunnossa.

– Mutta ei hän (Kantola) voi päättää meidän kulttuuristamme. Saamelainen vaatetus on sellaista, että ei sitä voi kuka tahansa käyttää ja miten sattuu. Saamelaiset itse ovat niitä jotka koettelevat rajoja siitä että kuka voi käyttää ja mitä, sanoo Länsman.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.