Saamelaismusiikin opettaja: Meidän täytyy katsoa laajemmin musiikkimaailmaan ja etsiä uusia työskentelytapoja

Saamelaismusiikin aikuiskoulutushanke Utsjoella ja Sibelius-Akatemia ovat suunnitelleet yhteistyötä tulevalle lukuvuodelle. Saamelaismusiikkihankkeen opettaja Anna Näkkäläjärvi-Länsman kertoo, että yhteistyö toteutetaan muun muassa etäopetuksena ja työpajojen avulla.

Sápmi
Anna Näkkäläjärvi-Länsman.
Anna Näkkäläjärvi-Länsman

Utsjoella järjestettävä saamelaismusiikin aikuiskoulutushanke ja Sibelius-Akatemia ovat suunnitelleet yhteistyötä tulevalle lukuvuodelle. Yhteistyöllä halutaan lähestyä musiikin opetusta niin, että kulttuuriset erityispiirteet nähdään mahdollisuuksina oppia eikä esteinä, joita opiskeljoiden ja opettajien täytyy ylittää.

Saamelaismusiikkikoulutuksen opettaja Anna Näkkäläjärvi-Länsman kertoo, että hänen mielestään kannattaa katsoa laajemmin maailmalle ja hakea sieltä työskentelytapoja ja taitoa.

– Olen nyt alkanut suunnitella opetusta tulevalle lukuvuodelle ja minulla on sellainen visio, että me emme voi jäädä tänne Utsjoelle miettimään, millaista musiikki on ja mitä siitä pitäisi opettaa, vaan sen sijaan katsomme kauemmas tuonne maailmalle ja haemme sieltä sellaisia elementtejä, työskentelytapoja ja taitoja, mitä me voimme oppia ja ottaa tänne. Uskon siitä olevan hyötyä myös saamelaismusiikissa, joka tietenkin on meidän opetuksemme pohja.

Saamelaismusiikin aikuiskoulutushanke on Inarissa toimivan Saamelaisalueen koulutuskeskuksen vuoden mittainen koulutus, joka järjestetään Utsjoella tänä vuonna toisen kerran. Kaksivuotista projektia rahoittaa ELY-keskus yhdessä Utsjoen, Inarin ja Enontekiön kuntien kanssa.

Yhteistyö ArtsEqual -projektin tutkijan kanssa

Saamelaismusiikin koulutuksen ja Sibelius-Akatemian välinen yhteistyö on tulosta ArtsEqual-tutkimusprojektista (www.artsequal.fi (siirryt toiseen palveluun)), jossa tutkitaan, miten taide voi kohdata 2020-luvun sosiaalisia haasteita.

Saamelaismusiikin koulutuksen perustajat Anna Näkkäläjärvi-Länsman ja Annukka Hirvasvuopio-Laiti ovat tehneet yhteistyötä ArtsEqual -projektin tutkijan Alexis Kallion kanssa joulukuusta 2015 saakka. Kallio tutkii, millaisia haasteita saamelaisartisteilla ja opiskelijoilla on yrittäessään päästä mukaan Suomen taiteen perusopetukseen. Kallion tutkimus pyrkii myös löytämään uusia, demokraattisempia lähestymistapoja taiteen opetukseen ja oppimiseen.

Se tarkoittaa, että sen sijaan että etsitään Suomen taiteen perusopetusjärjestelmästä paikkaa saamelaistaiteelle, yritetäänkin keksiä uudenlaisia ratkaisuja ja yhteistyötapoja taiteen opetukseen, kuten nyt suunniteltu yhteistyö saamelaismusiikin koulutuksen ja Sibelius-Akatemian kesken.

Tavallista opetusta ja etäopetusta

Instituutioiden yhteistyön myötä opiskelijat ja opettajat pääsevät jakamaan erilaisia näkökulmia ja taitoja. Anna Näkkäläjärvi-Länsman toivoo, että kummankin koulun opiskelijat saavat uudenlaista ymmärrystä siitä, mitä tarkoittaa olla artisti tai taiteen opettaja maailmassa, joka näkee erilaisuuden voimavarana eikä haasteena.

Sámemusihkkaskuvlejumi oahppit Satu Aikio, Anna Lumisalmi, Hanna-Maaria Kiprianoff, oahpaheaddji Annukka Hirvasvuopio-Laiti, Laura Pieski, Susanna Rauno, Tarja A. Länsman, oahpaheaddji Jukkapekka Hapuoja, Nicholas Francett ja Oula Järvensivu.
Sámemusihkkaskuvlejumi oahppit Satu Aikio, Anna Lumisalmi, Hanna-Maaria Kiprianoff, oahpaheaddji Annukka Hirvasvuopio-Laiti, Laura Pieski, Susanna Rauno, Tarja A. Länsman, oahpaheaddji Jukkapekka Hapuoja, Nicholas Francett ja Oula Järvensivu.Arctic Photos

Näkkäläjärvi-Länsman kertoo, että yhteistyötä toteutetaan muun muassa etäopetuksena ja työpajojen avulla.

– Me saamme Sibelius-Akatemialta luentoja, jotka sopivat meidän opetussuunnitelmaan, esimerkiksi maailmanmusiikin linjalta.

– Ja sitten me olemme suunnitelleen keväälle sellaista työpajojen vaihtoa, että maailmanmusiikin opiskelijat pitävät meille työpajoja omalta alaltaan, ja sitten me pidämme meidän opiskelijoiden kanssa puolestaan saamelaismusiikista heille työpajoja, kertoo Näkkäläjärvi-Länsman.

"Todella hyvä yhteys"

Anna Näkkäläjärvi-Länsman uskoo, että yhteistyö onnistuu hyvin. Hän on jo tavannut Sibelius-Akatemian opettajia.

– Tapasin Helsingissä akatemian opettajia, ja he ovat todella innovatiivisia ja haluavat todella auttaa meitä, kun me olemme vasta perustamassa tätä koulua tänne Utsjoelle. Tuntui, että meillä oli todella hyvä yhteys jo silloin alussa, ja varmasti myös meidän opiskelijoiden kanssa sitten tulevaisuudessa.

Näkkäläjärvi-Länsman uskoo, että he voivat oppia muun muassa musiikkikulttuureiden yhdistämisestä.

– Uskon, että siellä on sellaista vähän erilaista osaamista, mistä me voimme oppia, esimerkiksi juuri vaikka työpajaopetuksesta ja eri musiikkikulttuureiden liittämisestä uusiin elementteihin, niin että nämä eri musiikkikulttuurit tulevat tänne saamelaisalueelle ja me yhdistämme siihen sitten saamelaisen musiikin.

– Heillä on varmaan vähän erilainen näkökulma musiikkiin. On todella hauskaa alkaa sitten oppia siitä, mitä siitä sitten syntyy, kun me ajattelemme niin eri tavoin varmasti.

"Paras musiikkikoulu"

Anna Näkkäläjärvi-Länsman on itsekin opiskellut Sibelius-Akatemiassa.

– Opiskelin siellä klassisen musiikin puolella. Tietenkin osallistuin myös kansanmusiikin kursseille, etten pysynyt täysin pelkästään klassisen musiikin puolella.

Näkkäläjärvi-Länsman uskoo, että hänen omat opintonsa Sibelius-Akatemiassa ovat vaikuttaneet siihen, että hän halusi yhteistyötä juuri Sibelius-Akatemian kanssa.

– Minä tunnen sen talon ja tiedän, miten hyvät linjat siellä on ja millaisia tuloksia se tuo siihen yhteisöön. Se on varmaan kaikista suurin ja kaikista paras musiikkikoulu Suomessa, joten tietenkin minä sitten sieltä lähdin hakemaan yhteistyökumppania, kun sellaisen halusin tähän mukaan.

Anna Näkkäläjärvi-Länsman oli keskiviikkona 17.8. Yle Saamen Kesäradio-ohjelmassa kertomassa saamelaismusiikin koulutuksesta ja yhteistyöstä _Sibelius-Akatemian kanssa._