yle.fi-etusivu

Ravintovalistus ei uppoa millään – suomalaisten ruokavalio korkeintaan keskitasoa

Suomalaiset syövät yhä liikaa rasvaa, suolaa ja punaista lihaa. Vihannekset ja hedelmät taas unohtuvat lautaselta. Vuosikymmeniä jatkunut valistus ei uppoa millään, harmittelee ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Kotimaa
Reijo Laatikainen.
Aamiaisesta lähtee liikkeelle hyvä päivärytmi: proteiinia, kasviksia, hedelmiä ja hiilihydraatteja. Ravintoterapeutti Reijo Laatikainen korostaa myös oikean ruokailurytmin tärkeyttä.

Arki on koittanut, mutta syöminen jää helposti lomamoodiin. Grilli on yhä kuumana. Erityisen hankalaa tämä on toimistotyöläisellä, joka ei tarvitse yhtä paljon ravintoa kuin kivityömies. Mikä avuksi?

– Hyvä päivärytmi lähtee aamiaisesta. Aamiaisessa kuuluisi olla proteiininlähde, esimerkiksi raejuustoa tai kananmuna, kasviksia, hedelmiä sekä hyvälaatuisia hiilihydraatteja. Niitä saa vaikkapa maitoon keitetystä kaurapuurosta, sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Monen aamiaispöydän kompastuskivi on tuoreravinnon puuttuminen.

– Suurin osa suomalaisista ei pääse päivittäiseen 500 gramman kasvis- ja hedelmätavoitteeseen. Niiden syöminen pitäisi aloittaa heti aamusta, jotta tavoite täyttyisi.

Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen korostaa hyvän ruokarytmin merkitystä. Jos aamiainen jää väliin, syö ihminen todennäköisesti liikaa lounaalla, mikä puolestaan aiheuttaa huonon olon ja sen, että iltapäivän välipala jää väliin. Illalla syöminen saattaa lähteä käsistä.

– Huono ruokarytmi johtaa aina lopulta siihen, että illalla syödään liikaa. Ilta kuluu napostelun tai voileipärallin merkeissä. Meillä on luontaisesti tarve syödä illlalla paljon.

Vain harva noudattaa ravintosuosituksia

Konttorityöläisen hyvä lounas sisältää ravintoterapeutin mukaan älyttömän määrän kasviksia.

– Höyrytettyjä kasviksia ja salaattia. Loraus öljyä tai viinietikkaa joukkoon. Se on erittäin hyvä veren sokeritasapainon kannalta. Vain pieni määrä hiilihydraatteja, yksi peruna riittää. Ja oman kämmenen kokoinen annos proteiinia, kanaa, kalaa tai vastaavaa.

Päivän toinen lämminruoka-annos on pitkälti lounaan kaltainen, proteiinia vain vähemmän. Ja lopuksi kevyt iltapala.

– Usein kuulee sanottavan, että illalla olisi hyvä syödä hiilihydraatteja, koska se unettaa. Se ei pidä paikkansa. Tutkimuksissa ei ole pystytty osoittamaan, että hiilihydraatit edistäisivät nukahtamista.

Suomalaisten ruokavalio on sellainen, että toisia ravintoaineita saadaan liiikaa, toisia aivan liian vähän.

– Liian vähän folaattia, jodia ja kuitua. Liikaa tyydyttyneitä rasvoja, suolaa ja punaista lihaa. Lapset syövät liikaa sokeria. Pähkinöitä taas syödään liian vähän. Liikaa valkoista viljaa, liian vähän täysjyväviljaa. Liian vähän kalaa, aivan liian vähän kasviksia ja hedelmiä.

Lista on tuttu, ja siitä on valistettu jankutukseen asti, mutta muutos on tiukassa.

– Moni luulee, että meillä noudatetaan ravintosuosituksia. Se ei pidä paikkansa. Vain 15-20 prosenttia noudattaa ravintosuosituksia. Suomalaisten ruokavalio ei ole yhtään parempi kuin maailmassa keskimäärin.